عملکرد موسسه سینماشهر در سال ۱۴۰۲ تشریح شد/ تلاش می‌کنیم مخاطبان خاموش را به سینما بیاوریم

12:46 - 20 اسفند 1402
کد خبر: ۴۷۶۳۷۶۵
عملکرد موسسه سینماشهر در سال ۱۴۰۲ تشریح شد/ تلاش می‌کنیم مخاطبان خاموش را به سینما بیاوریم
نشست خبری گزارش عملکرد موسسه سینماشهر در سال ۱۴۰۲ با حضور هاشم میرزاخانی مدیرعامل این موسسه صبح امروز یکشنبه ۲۰ اسفند برگزار شد.

خبرگزاری میزان - هاشم میرزاخانی مدیرعامل موسسه سینماشهر در ابتدای این نشست بیان کرد: مهرماه برنامه‌ای داشتیم که طی آن ۳۰۰ سینمادار دور هم جمع شدند و کارگاهی برای آنها تدارک دیدیم. تلاش ما این بود تا انسجامی برای توسعه سینمای ایران داشته باشیم. از سوی دیگر کتاب «ره‌توشه» که شامل فعالیت‌های ۲۲ ماهه ماست به چاپ رسیده است. موسسه سینما شهر ماموریت‌هایی داشته که شامل ۱۱ بند بوده است و بر اساس آنها شاکله فعالیت‌ها را برنامه‌ریزی کردیم.

وی عنوان کرد: راه‌اندازی شبکه شناسا اولویت ما بود و از طریق این شبکه توانستیم همه سینماها را به هم مرتبط کنیم و با توجه به زیرساخت‌های موجود در هر استان، اقدام کردیم. در برخی از شهرها، از فیبر نوری، در برخی استان‌ها از طریق اینترنت ملی و در برخی شهرها از اینترنت و یک شبکه اختصاصی برای هر سینما استفاده کردیم. امسال ۳۳ فیلم در بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر بود و توانستیم علاوه بر تهران، برای همه سینماهای کشور آثار جشنواره را از طریق شناسا ارسال کنیم که برای شروع به کار قابل قبول بود، چون کل کشور در آن واحد از طریق سینماشهر می‌توانستند آثار سینمای ایران را به نمایش بگذارند. تلاش کردیم هم از طریق اینترانت و مودم‌های خاصِ سرعت بالا این کار را انجام دهیم.

مدیرعامل موسسه سینماشهر گفت: قرار بر این است که بیشترین توان برای استفاده از شناسا را بگذاریم چون این کار منجر به حذف هارد و مسائل مبتلابه آن می‌شود. موضوع سرور سینمایی یکی از دغدغه‌های جدی سینمای ایران بود. در کشور دو سرور فعالیت می‌کرد که مطلع شدیم یکی از کمپانی‌ها برای سال ۲۰۲۵ دیگر نمی‌خواهد خدماتی به این سرورها بدهد و آن دیگری هم دچار مشکل شده بود که ۳۰۰ پرده را دچار اختلال می‌کرد. از این رو سرورهای مختلفی مورد رصد قرار گرفتند و در نهایت از چندین سرور به روز دنیا استفاده کردیم، البته برخی سرورها امنیت نداشت و ما از آنها استفاده نکردیم. قیمت تجهیزات سرور را هم به یک‌پنجم رساندیم و کیفیت نمایش را از HD به 2K ارتقا دادیم. اکثر سینماهایی کشور فیلم‌ها را با کیفیت HD به نمایش می‌گذارند و حیف است که تلاش سینماگران دیده نشود. این جزو دغدغه‌های ماست که کیفیت فیلم‌ها به سطح 4K برسد و تلاش می‌کنیم اوایل سال آتی این اتفاق رخ دهد.

مدیرعامل موسسه سینماشهر با بیان اینکه سینماکارت، دیگر مساله ماست، گفت: در بازه‌های بسیاری برای حمایت از اقشار خاص و دعوت از آنها برای حضور در سینما فعالیت‌هایی شد. تکنولوژی زمانه به گونه‌ای بود که این امر، ابتدا با کارت اعتباری شکل گرفت که یک پروسه عجیب و غریب بود. ما تلاش کردیم از طریق سمفا نسبت به تخفیفات ارگانی اقدام کنیم و حالا دو دوره است که تلاش کردیم تخفیفات ارگانی بدهیم تا مثلا بازنشستگان امکان تماشای فیلم‌ها را داشته باشند. به این‌گونه که شماره تلفن افراد شارژ می‌شود و آنها امکان دریافت بلیت سینما به شکل تخفیف‌دار را دارند. این اتفاق باعث توسعه حضور مخاطبان می‌شود. امسال از شکل ارائه سینما کارت به دستگاه‌های دولتی راضی هستم و امید داریم که با توجه به تبلیغات و نامه‌هایی که زده‌ایم جامعه خاموش به سینما بیایند.

وی مطرح کرد: بحث تارنمای موسسه هم مطرح است که مدت‌هاست کار نمی‌کند. پیش از این فضایی برای تجمیع سالن‌های سینمایی کشور، اطلاعات، خدمات و... آنها نداشتیم تا افراد بتوانند فراوانی سینماها را روی نقشه ببینند. توانستیم اطلس سینمای ایران را بارگذاری کنیم و تلاش ما این است که فرمت سینما، ابعاد پرده، امکانات کافی‌شاپی‌ و... را در آن بارگذاری کنیم و درجه‌بندی سینماها نیز دیده شود، ضمن اینکه می‌خواهیم آموزش‌های فنی از راه دور داشته باشیم و همچنین قیمت‌گذاری سینماها را هم از طریق این سامانه ارائه کنیم. گزارش فروش سینمای ایران نیز روی سمفا مشاهده می‌شود و می‌خواهیم به صورت نموداری و تحلیلی هم نشان بدهیم.

میرزاخانی افزود: اتفاقی در دوره آقای انتظامی صورت گرفت و برنامه‌ریزی شد که اطلاعات تجمیع شود. به محض راه‌اندازی، کرونا پیش آمد و شرایط راه‌اندازی به شکل سکون درآمد و بعد از آن شروع به فعالیت کردیم. سامانه سمفا تا الان بیش از ۱۲۰ آپدیت داشته و تلاش ما این بوده که این سامانه امکان ارائه خدمات راحت‌تر را برای تهیه‌کنندگان، سینماداران و... داشته باشد. تلاش کردیم دامنه فروش را گسترش دهیم و به همین منظور خودمان آی تیکت را راه‌اندازی کردیم که فروشندگان را به هم متصل می‌کند.‌ تجربه ثابت کرده است سوپراپلیکیشن‌ها علاقه چندانی به ارائه خدمات این‌چنینی ندارند، چون عدد و رقم‌های ما برای آنها خرد به شمار می‌آید بنابراین تلاش کردیم خودمان این موضوع را راه‌اندازی کنیم و کمپین فروش را توسعه دهیم. امیدواریم سوپراپلیکیشن‌های اصلی وارد میدان شوند، چون این موضوع به ما و فروش فیلم‌ها خیلی کمک می‌کند و به راحتی می‌شود جامعه هدف سینما را گسترش داد. البته تفاهم‌نامه‌ها امضا شده اما هنوز آن التهاب و جریان‌سازی آغاز نشده است.

وی در ادامه به موضوع گیشه سیار اشاره کرد و گفت: گیشه سیار در مراکز پرتردد امکان نصب دارد و تلاش ما این است که این گیشه در ایام نوروز در مراکز بزرگ و پرتردد راه‌اندازی شود. برای این امر هم تبلیغات مفصلی خواهیم داشت.

این مدیر فرهنگی همچنین گفت: تقسیم سهام هر صاحب اثر، صاحب سینما و ... از مبدا جزو برنامه‌ریزی‌های ماست. در سمفا و آی‌تیکت به این موضوع فکر کردیم و با بانک‌های مختلف وارد مذاکره شدیم. جلسات متعددی با انجمن سینماداران، کانون پخش‌کنندگان و جامعه تهیه‌کنندگان داشتیم و برنامه این است که در سال آتی با تجمیع حساب‌ها اقدام شود و ما هم ماژول سمفا را برای آنها فراهم کنیم.

میرزاخانی اظهار کرد: در حال حاضر پروژه‌هایی که گودبرداری شده و سالیان سال است که خاک می‌خورد، کم نداریم. این موضوع ناشی از تکثر پروژه‌ها در کشور و متغیر بودن قیمت‌هاست، پس مقرر شد ما از همه ظرفیت‌های نمایشی استفاده کنیم. به هر حال هر شهری یک آمفی‌تئاتر دارد که بیشتر برای برنامه‌های جنبی و جلسات تودیع و معارفه استفاده می‌شود، اما با سفرهای استانی و دست‌فرمان سازمان سینمایی توانستیم این توافق را با استاندارها داشته باشیم و از آمفی‌تئاترها برای تبدیل به سالن سینما استفاده کنیم. با این کار اتفاق عجیب و غریبی در برخی شهرها مثلا کاشمر رخ داد و بالای یک میلیارد به فروش آنها افزوده شد، چون شهری بود که سینما نداشت.

مدیر موسسه سینماشهر مطرح کرد: می‌خواستیم در تمامی سینماهای سراسر کشور سهمی داشته باشیم، چه در سرور، چه در کف‌پوش و... پس تلاش ما این بود که کل کشور از این موضوع بهره ببرند. پیش از این، حمایت‌های میلیاردی از برخی سینماها می‌شد، اما تلاش کردیم به شکل خرد، از بسیاری از سینماها پشتیبانی‌ کنیم چون سبب جریان‌سازی فرهنگی می‌شود. ضمن اینکه هزینه لابراتوری تمام فیلم‌های اکرانی را می‌دهیم.

وی ادامه داد: یکی از کارهای مهم دیگر راه‌اندازی شبکه تبلیغات و بازرگانی سینمای ایران است. درواقع می‌خواهیم همه سینماها از ظرفیت تبلیغات استفاده کنند. در مجموع ۱۵ سینما تبلیغات می‌گیرند و بیش از ۳۰۰ سینما از این امر بی‌بهره‌اند. وقتی از عدالت فرهنگی صحبت می‌کنیم باید همه بتوانند از این امکان استفاده کنند، پس از طریق شناسا می‌خواهیم امکان نمایش تبلیغات در همه سینماها را داشته باشیم، البته بهره اقتصادی آن به سینماها تعلق می‌گیرد. تلاش ما این است که قراردادها را تسهیل کنیم، از سوی دیگر با انجمن سینماداران هم تفاهم‌نامه‌ای را امضا کردیم چون برنامه‌ریزی ما این است که در نوروز این تبلیغات انجام شود. ما می‌خواهیم هزینه‌های جاری سینماها را از این طریق احصا کنیم تا از درآمد آن استفاده کنند.

میرزاخانی با اشاره به گزارش فروش سال عنوان کرد: در سال ۱۴۰۰، ۹۰درصد فروش متعلق به ۱۰ استان بود و تهران در رتبه نخست قرار داشت. در سال ۱۴۰۱ هم پنج استان بالای ۸۲درصد فروش را داشتند که باز هم رتبه نخست به تهران تعلق داشت. در سال ۱۴۰۲ هم پنج استان اول، جزو پیشتازان بودند که ۷۷درصد فروش متعلق به آن‌ها بود. این نشان می‌دهد که اگر سالن‌ها در شهرستان‌ها تجهیز شوند، مخاطبان از آن‌ها استفاده می‌کنند و آمار مخاطبان بالا می‌رود. تلاش ما این است که شهرهای فاقد سینما، صاحب سالن سینما شوند. امسال توانستیم به شرایط قبل از کرونا برگردیم که امیدوارم شاهد رشد بیشتری در سال آینده باشیم.

وی درباره مالکیت سینما فرهنگ توضیح داد: طرحی برای توسعه سینما فرهنگ داشتیم چون زمین درخور و قابل استفاده‌ای است. حتی این بحث مطرح بود که خانه جشنواره‌ها شود. مالکیت این سینما برای بنیاد سینمایی فارابی است.

این مدیر فرهنگی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: وظیفه دولت، تنظیم‌گری تمامی امور است. وقتی قرار است کاری انجام شود، مجرا یکی است و همه باید از همان عبور کنند و این، انحصار ایجاد می‌کند؛ مثل مبحث انحصار سینمای ایران در بحث فنی. حتی در این موضوع با یک مافیا روبه‌رو بودیم، اما الان می‌گوییم هر کسی سینما ساخت، بیاید و پرده سینمایی آن را از ما هدیه بگیرد.‌

میرزاخانی درباره قاچاق «فسیل» بیان کرد: این فیلم در آستانه ورود به شبکه نمایش خانگی بود. قاچاق فیلم‌ها یک مساله خیلی مهم و حیاتی است؛ اینکه فیلم‌های روی پرده، کپی‌برداری شود، یک مساله است و اینکه فیلم با کیفیت بالا قاچاق می‌شود، یک مساله دیگر است که امنیت سینما را به خطر می‌اندازد. از روز اول که قاچاق «فسیل» مطرح شد پلیس فتا، سازمان سینمایی و بخش صیانت وارد عمل شدند. اینکه بتوانیم کپی را از سرور داشته باشیم، برای سینماشهر بسیار حیاتی است. کامران حجازی به عنوان تهیه‌کننده «تمساح خونی» که قرار بود به اکران بپیوندد هم نگران بود. جلسه‌ای با نماینده کانون پخش‌کنندگان، تهیه‌کننده «فسیل» و... داشتیم تا ببینیم فیلم چگونه قاچاق شده است. سرورها را بررسی کردیم و تیم فنی مستقر شدند، برخی مجموعه‌ها، سرورهای خود را برای بررسی به ما دادند اما یکی از مجموعه‌ها، سرور خود را برای تست به ما نداد و مورد خطا واقع شد، پس قرار شد دیگر به آن مجموعه فیلمی داده نشود. البته این به معنای آن نیست که حتما محل خروج «فسیل» آن‌ مجموعه باشد اما با این حال آن سرور و یک سرور دیگر را که مشکوک بودیم از دایره خدمات دهی خارج کردیم.

وی تاکید کرد: در موضوع قاچاق فیلم، همواره عنصر انسانی دخیل بوده است، یعنی بحث فنی مطرح نبوده و خانواده سینما این کار را نکرده‌اند، چون می‌دانند این ضرر به کل سینما وارد می‌شود.

میرزاخانی در ادامه بیان کرد: هزینه ساخت یک فیلم لوباجت در حال حاضر ۱۵ میلیارد تومان است که باید ۴۵ میلیارد بفروشد تا هزینه اولیه را برداشت کند. راه این موضوع هم فقط فروش بلیت است، بنابراین الان قیمت بلیت روی نمودار باید بالای ۲۰۰ هزار تومان باشد و اگر مقاومت سازمان سینمایی نبود، این اتفاق رخ می‌داد.

مدیرعامل موسسه سینماشهر درباره سینماکارت نیز گفت: کل فروش گروهی و ارگانی جشنواره فیلم فجر امسال و سال گذشته، از ماژول سینماکارت ایجاد شد.

وی همچنین در پایان درباره سهم فروش آی‌تیکت گفت: سامانه آی‌تیکت  از سینماداران هیچ درصدی نمی‌گیرد و خدمات دولتی می‌دهد. تلاش ما این است که فروش سوپراپلیکشن‌ها را از طریق این سامانه تجمیع کنیم. آی‌تیکت توسعه‌دهنده است و دنبال جذب بازار نیست.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *