گفت‌وگو|

خانه‌تکانی و اصولی که برای پیشگیری از حادثه باید رعایت کنیم

8:06 - 19 اسفند 1402
کد خبر: ۴۷۶۳۰۶۴
دسته بندی: جامعه ، عمومی
خانه‌تکانی و اصولی که برای پیشگیری از حادثه باید رعایت کنیم
سخنگو سازمان آتش نشانی تهران همزمان با روزهای پایانی سال به بیان توصیه‌هایی برای خانه تکانی پرداخت.

جلال ملکی در گفت‌وگو با میزان همزمان با روز‌های پایانی سال به بیان توصیه‌هایی برای خانه تکانی پرداخت و گفت: در درجه اول باید بدانیم که خانه تکانی یک کار کاملا گروهی است، به ویژه هنگام جا به جایی اجسام سنگین و به خصوص خانم‌ها به هیچ عنوان نباید به صورت انفرادی اقدام کنند. افرادی که به تنهایی اقدام‌هایی نظیر جا به جه کردن یخچال و مبل را انجام می‌دهند، دچار آسیب می‌شوند.

وی افزود: این روز‌ها برای دسترسی به سطوح بالاتر از نردبان و چارپایه استفاده می‌شود. توصیه می‌کنم حتما از نردبان‌های ۲ طرفه که از وسط باز می‌شود، استفاده شود، لازم است ۲ طرف نردبان به وسیله یک تسمه به‌هم وصل شود تا از یک حدی بیشتر باز نشود. اگر چنین نردبانی را در اختیار نداریم حتما از چارپایه‌های کوچک‌تر استفاده کنیم چرا که سطح اتکای بیشتری دارند و چنانچه هیچکدام از این‌ها را در اختیار نداریم و یک نردبان معمولی یک طرفه دارید چون این احتمال وجود دارد که بر روی سطوح به ویژه کاشی و سرامیک به راحتی سر بخورد برای کاهش احتمال این اتفاق لازم است پایه‌های نردبان پلاستکی باشد.

سخنگو سازمان آتش نشانی ادامه داد: در این روز‌ها برای شست‌وشوی سطوح از شوینده‌ها استفاده می‌شود که لازم است شوینده‌های استاندارد و مناسب انتخاب شوند، نباید به جای شوینده‌ها از تینر و اتل استفاده کرد چرا که ممکن است کار مواد شوینده را انجام دهند، اما بسیار خطرناک‌تراند، باز بودن در ظرف بنزین و تینر طی مدت بسیار بسیار کوتاهی به بخار‌های ناشی از تبخیر بنزین تبدیل می‌شود و گازش فضا را پر می‌کند و اگر به دامنه اشتعال رسیده باشد با روشن شدن یک شعله و جرقه می‌تواند موجب آتش سوزی و انفجار شود.

ملکی بیان کرد: هنگامی که با شوینده‌ها حتی نوع استانداردشان کار می‌کنید در و پنجره‌ها باید باز باشد تا گردش هوا، بخار‌ها و بوی بد را از بین ببرد چرا که ما گاز‌های ناشی از این مواد شوینده را تنفس می‌کنیم و ممکن است بر دستگاه تنفس در داخل بدن ما تاثیر منفی داشته باشد. هنگامی که به صورت نشسته در حال انجام کار هستید و در حال تمیز کردن سطوح با آن مواد هستیم اگر احساس کردید سرگیجه، سردرد و سوزش چشم دارید، مشخص است این مواد در حال گذاشتن تاثیر منفی بر روی شما هستند و لازم است از آن محیط فاصله بگیرید و چند دقیقه اکسیژن آزاد تنفس کنید تا حالتان بهتر شود.

وی ضمن اشاره به اینکه توصیه می‌شود ظروف مواد شوینده عوض نشود، توضیح داد: ممکن است این مواد در بطری‌های آب معمولی ریخته شود که این کار بسیار اشتباه است و با مواردی مواجه بودیم که افراد کوچکتر فکر کردند آب است و آن را خوردند و دچار آسیب شدند.


انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *