طرح ماشین جنگی اروپا؛ یورو ساز جدایی از سلاح آمریکایی کوک کرد

13:03 - 16 اسفند 1402
کد خبر: ۴۷۶۳۰۴۶
طرح ماشین جنگی اروپا؛ یورو ساز جدایی از سلاح آمریکایی کوک کرد
کمیسیون اروپا یک استراتژی صنعتی نظامی و برنامه یارانه ۱.۵ میلیارد یورویی برای دور شدن از تسلیحات آمریکایی ارائه کرد.

خبرگزاری میزان - کمیسیون اروپا یک استراتژی صنعتی نظامی را در کنار صندوق نقدی یارانه‌ای دست‌کم ۱.۵ میلیارد یورویی به نام برنامه سرمایه‌گذاری دفاعی اروپا ارائه کرده است.

تیری برتون، کمیسر صنعت اروپا در جریان ارائه استراتژی تاکید کرد که اروپا با یک تهدید وجودی مواجه است، در حالی که جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، هشدار داد: در پاسخ به جنگ اوکراین، اروپا باید توانایی‌های دفاعی خود را تقویت کند.

کامیل گراند، دستیار سابق دبیرکل ناتو و اکنون یکی از همکاران برجسته سیاست در شورای روابط خارجی اروپا، گفت: هدف این است که اتحادیه اروپا در نهایت شروع به تقویت خود در موضوع دفاعی کند. 

استراتژی پیشنهادی کمیسیون اروپا یک هنجار را می‌شکند؛ در حالی که بروکسل قبلا موافقت کرده بود که از بودجه اتحادیه اروپا برای تامین هزینه تولید مهمات و ایجاد انگیزه برای خرید مشترک در شرایط اضطراری استفاده کند، کمیسیون اکنون می‌خواهد این اصل را در درازمدت به‌کار بگیرد.

به گفته ریهو تراس، عضو حزب مردم اروپا در پارلمان و فرمانده سابق ارتش استونی، طرح دفاعی این هفته با هدف اولیه اتحادیه اروپا برای جلوگیری از جنگ در خاک اروپا در تضاد نیست. 

وی گفت: اروپا باید برای جنگ آماده باشد و از آنجایی که یک اتحادیه اقتصادی است، باید روی صنایع دفاعی تمرکز کنیم.

با این حال، برخی از پیشنهادات گسترده است. پیشنهادات شامل الگوبرداری سیستم فروش نظامی خارجی آمریکا است. این سیاست در جهت کمک به کشور‌های اتحادیه اروپا برای ایجاد ذخایر تسلیحات و تسهیل فروش سلاح، و همچنین قدرت هدایت صنایع غیرنظامی به دفاع در مواقع اضطراری، به علاوه مشوق‌های مالی برای خرید تسلیحات مشترک بیشتر است. 

براساس استراتژی کمیسیون، پول نقد فقط باید به شرکت‌های اروپایی برسد. با اوکراین به‌عنوان یک کشور شبه‌عضو در این اتحادیه رفتار خواهد شد و اجازه خواهد داشت در خرید‌های تسلیحاتی مشترک شرکت کند.

برای تبدیل این پیشنهاد به قانون، برنامه سرمایه‌گذاری آن نیاز به امضا شدن آن هم از سوی پایتخت‌ها و هم از سوی پارلمان اروپا دارد.

کمیسیون اروپا انتظار مواجهه با مقاومت را از سوی برخی دولت‌ها دارد. یک مقام کمیسیون گفت: ما باید توضیحات زیادی ارائه کنیم؛ من این موضوع را پنهان نمی‌کنم و ممکن است برخی چیز‌ها دقیقا به جایی که می‌خواستیم ختم نشود.

تیری برتون، کمیسر صنعت اروپا با اشاره به احتمال بالای به قدرت رسیدن دونالد ترامپ، و درنتیجه تضعیف تعهدات واشنگتن دربرابر ناتو، بر ضروت اقدامات بیشتر برای دفاع از خود را به کشور‌های اتحادیه اروپا تاکید کرد.

وی می‎گوید: اروپا در جغرافیای سیاسی کنونی باید بدون توجه به نتیجه انتخابات (آمریکا) در زمینه امنیت خود مسئولیت بیشتری بپذیرد.

موفقیت استراتژی دفاعی پیشنهادی نیز در نهایت به میزان پول نقد اختصاص یافته بستگی دارد.

در حالی که انتظار می‌رود برنامه صنعتی دفاعی اروپا دست‌کم ۱.۵ میلیارد یورو ارزش داشته باشد، اگر بروکسل در مورد ایجاد یک مجتمع صنعتی رقابتی جدی باشد، به بودجه بسیار بیشتری نیاز خواهد داشت. به گفته برتون، اروپا در نهایت به ۱۰۰ میلیارد یورو نیاز دارد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *