خشونت‎های مسلحانه در سوئد؛ درخواست برای خرید جلیقه ضدگلوله افزایش یافت

9:38 - 16 اسفند 1402
کد خبر: ۴۷۶۲۹۸۲
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
خشونت‎های مسلحانه در سوئد؛ درخواست برای خرید جلیقه ضدگلوله افزایش یافت
ترس عمومی از افزایش خشونت‌های گروهی و مسلحانه سبب شده تا شهروندان سوئدی به شکل گسترده به خرید جلیقه‌های ضد گلوله روی بیاورند.

خبرگزاری میزان – پلیس سوئد خواستار ممنوعیت استفاده جلیقه ضد گلوله از سوی شهروندان و غیرنظامیان این کشور شد؛ این درخواست پس از آن مطرح شد که ترس عمومی از خشونت‌های فزاینده باندی، مسلحانه و جنایت‌کارانه شهروندان سوئد را به سمت استفاده از جلیقه ضد گلوله سوق داد.

افزایش خشونت‌های مسلحانه و باندی در سوئد سبب بروز ترس اجتماعی گسترده و احساس ناامنی وسیع در میان شهروندان این کشور شد که پیامد‌های دیگری را نیز در پی داشت؛ خرید جلیقه ضد گلوله از سوی شهروندان سوئدی و استفاده از آن‌ها به‌ویژه برای کودکان و نوجوانان بحث‌های جدی را در مورد تعادل میان امنیت شخصی و ترس اجتماعی برانگیخت.

در حالی که تاکنون در سوئد به جز نیرو‌های پلیس، اعضای باند‌های جنایت‌کار با افزایش خشونت‌های درونی اقدام به استفاده از جلیقه‌های ضد گلوله می‌کردند، در حال حاضر مردم عادی در مناطق بحران‌زده سوئد برای حفاظت از خود به استفاده از این وسیله حفاظتی روی آورده‌اند.

سوئد در میانه تشدید خشونت‌های گروهی مسلحانه فقط در ماه‌های ژانویه و فوریه (دی/ بهمن) شاهد وقوع ۳۰ تیراندازی بود که چهار کشته و هشت زخمی برجای گذاشت؛ جلیقه‌های ضد گلوله در سوئد اکنون تا هزار کرون (۷۵۸ پوند) خرید و فروش می‌شوند و شهروندان یکدیگر را به خرید این تجهیزات حفاظتی تشویق می‌کنند.

خشونت‌های مسلحانه باندی همچنان در خط مقدم بحث‌های ملی سوئد با نگرانی فزاینده در مورد سن کم کودکان استخدام شده و مشکلاتی در انفجار‌های خانگی مرتبط با باند‌ها قرار دارد.

این پدیده نشان‌دهنده فرهنگ روبه‌رشد ترس و نیاز برای محافظت از خود در میان شهروندان عادی است؛ رئیس اطلاعات پلیس سوئد در این باره گفت: با وجود اینکه جلیقه‌های ضد گلوله به‌طور بالقوه نجات‌دهنده هستند، اما در نهایت یک مشکل اجتماعی عمیق‌تر را نشان می‌دهند، یعنی عادی‌سازی خشونت و فرسایش امنیت عمومی.

مقام‌های سوئدی به‌ویژه در مناطق جنوبی این کشور، سبب شد تا زنگ خطر درباره این تحولات به صدا در بیاورند و خواستار ممنوعیت فروش تجهیزات حفاظتی به شهروندان عادی شوند؛ مقام‌های سوئدی برای این اقدام خود ادعا می‌کنند که جلیقه‌های ضد گلوله جایی در جوامع صلح‌آمیز ندارند و وجود آن‌ها فقط به تشدید ترس و تنش در میان مردم دامن می‌زند.

بحث در مورد استفاده شهروندان از جلیقه‌های ضد گلوله پیچیده است؛ طرفداران استفاده از جلیقه‌های ضد گلوله از سوی شهروندان استدلال می‌کنند که در مواجهه با خشونت کنترل‌نشده باندهای جنایت‌کار، چنین اقدام‌های حفاظتی یک پاسخ طبیعی هستند.

با وجود این منتقدان رویه مذکور به‌ویژه مقام‌های اجرای قانون در سوئد تاکید دارند که استفاده گسترده از جلیقه‌های ضد گلوله ممکن است اشکال خطرناک‌تر خشونت مانند شلیک‌های هدفمندتر و ثبیت بیشتر فرهنگ خشونت‌های مسلحانه را در پی داشته باشد.

ضمن اینکه ارتباط نمادین جلیقه‌های ضدگلوله با وابستگی به باند‌ها می‌تواند ترس و بی‌اعتمادی عمومی را تشدید کند.

تاکنون اتفاق نظری درباره ممنوعیت پیشنهادی وجود ندارد و برخی از مقام‌ها از اقدام‌های فوری‌تر برای رسیدگی به علل ریشه‌های خشونت‌های مسلحانه گروهی حمایت می‌کنند.

گونار استرومر، وزیر دادگستری سوئد، در واکنش به تشدید خشونت‌های مسلحانه گروهی به تازگی توافقنامه همکاری با فرانسه را با هدف تقویت تلاش‌ها برای مبارزه با جرایم سازمان‌یافته امضا کرد که بر بعد بین‌المللی فعالیت‌های مرتبط با باند‌ها تاکید داشت.

این توافقنامه با تمرکز بر اشتراک‌گذاری اطلاعات و همکاری عملیاتی، گامی مهم در رسیدگی به شبکه‌های پیچیده‌ای است که به قاچاق موادمخدر و قاچاق اسلحه دامن می‌زنند؛ از آنجایی که سوئد با چالش‌های خشونت گروهی و تاثیر آن بر جامعه دست‌وپنجه نرم می‌کند، بحث در مورد استفاده از جلیقه‌های ضد گلوله بر نیاز فوری به استراتژی‌های جامعی تاکید می‌کند که هم علائم و هم علل ریشه‌ای این بحران را بررسی کند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *