گفت‌وگو|

«امانت خورشید» در جشنواره تئاتر شبستان از رویش‌های انقلاب می‌گوید/ اجرای مخصوص بانوان و دختران

11:40 - 15 اسفند 1402
کد خبر: ۴۷۶۲۸۴۴
«امانت خورشید» در جشنواره تئاتر شبستان از رویش‌های انقلاب می‌گوید/ اجرای مخصوص بانوان و دختران
مدیر گروه نمایش «امانت خورشید» از اجراهای این گروه که ویژه بانوان و دختران روی صحنه می‌رود و حضور این گروه در در جشنواره تئاتر شبستان گفت.

خبرگزاری میزان - الهام بهشتی با نمایش «امانت خورشید» به بخش مهر نخستین جشنواره ملی تئاتر شبستان کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور راه یافته است.
 
بهشتی مدیر گروه نمایش امانت خورشید و مدیر کانون فرهنگی هنری خواهران شهید آوینی قم است که از حدود هشت سال پیش وارد حوزه تئاتر شده و در این حیطه مشغول فعالیت است. 

وی که به همراه گروهش در جشنواره‌های مختلفی همچون چلچراغ حضور پیدا کرده، در خصوص نمایش‌هایی که توسط این گروه اجرا شده است، اظهار کرد: از هشت سال گذشته تاکنون هر سال به طور میانگین یک نمایش تولید و روی صحنه برده شده که برخی از آن‌ها طی چند سال و در نوبت‌های مختلف اجرا شده است. تعدادی از تئاترها نیز مناسبتی بوده و در مناسبت‌های خاص اجرا شده است.

این مدیر فرهنگی و هنری با اشاره به اینکه اعضای گروهش دختران هستند، گفت: اجراهای این گروه تنها برای بانوان بوده است. مخاطبان تمامی آثار این گروه همچون «مزد رسالت»، «کاش یک افسانه بود»، «اسارت آسمان» و... بوده، بانوان بوده‌اند. 
 
بهشتی در خصوص تئاتر «امانت خورشید» اظهار کرد: تمرینات این نمایش از حدود دو ماه پیش و ويژه جشنواره شبستان آغاز شده و در این تئاتر از اعضای جدید و با استعداد گروه بهره‌ برده‌ایم. 

وی افزود: در این نمایش به روایت رشد نهال انقلاب برای بانوان و به خصوص دختر خانم‌هایی پرداختیم که حوادث و اتفاقات چند دهه گذشته را تجربه نکرده‌اند. برای بیان جملات نمایش از سوی بازیگران از نثر ادبی بهره برده‌ایم و مخاطبان و تماشاگران برای تماشای آن و کسب درک و مفاهیم باید قدری تامل داشته باشند. 

مدیر گروه تئاتر امانت خورشید همچنین عنوان کرد: این نمایش از یک سو یک اثر نوستالژیک برای نسل قدیم و از سوی دیگر یک اثر جدید برای نسل جدید خواهد بود.

بهشتی در خصوص جشنواره ملی تئاتر شبستان هم گفت: جشنواره را به نسبت خوب ارزیابی می‌کنم؛ اولین دوره از این جشنواره در حال برگزاری است و این جشنواره هم برخوردار از نقاط قوت و مثبت است و هم دارای نقاط ضعف‌هایی است که امیدواریم در دوره‌های بعد برطرف شود و ارتقا یابد. باید برنامه‌ریزی‌ها و تدابیر بیشتری صورت بگیرد تا جشنواره شکل و سامان بسیار بهتری بگیرد.

وی ادامه داد: گردهمایی بچه‌های مسجد در یک جشنواره ملی اقدامی ارزنده است. این کار موجب می‌شود تا نوجوانان و جوانان هنرمند هویت پیدا کنند و این هویت با مسجد و نام شبستان گره خورده باشد.

این مدیر فرهنگی و هنری این نکته را هم متذکر شد که در اجرای گروه‌های بانوان باید چارچوب‌ها و موازین شرعی رعایت شود تا جشنواره شبستان از مسیر اصیل و والایی که دارد منحرف نشود. این جشنواره با مسجد و مذهب گره خورده و اهالی آن باید ترویج‌دهنده فرهنگ دینی باشند.

وی خاطرنشان کرد: لازم است اقدامات و تلاش‌هایی انجام گیرد تا تمامی دست‌اندرکاران جشنواره خاص و برخوردار از ویژگی‌های یک انسان مسجدی، مومن و مقید به ارزش‌ها و آداب دینی و شرعی باشند. آثاری که از مساجد برخواسته می‌شود باید در متن، اجرا، ظاهر بازیگران و دست‌اندرکاران و همه چیز ظهور و بروز داشته باشد.

بهشتی ابراز امیدواری کرد که این جشنواره در دوره‌های بعد با دقت و قدرت بیشتری به مسیرش ادامه بدهد و آثار آن کیفی‌تر شود و نامش در کنار جشنواره‌های مطرح کشوری بدرخشد.

تئاتر امانت خورشید کاری از گروه فرهنگی هنری نمایش دختران مشکات و کانون فرهنگی هنری خواهران شهید آوینی قم است که مدیر گروه الهام بهشتی، نویسنده نظیفه سادات موذن و کارگردان زهرا شیرین کلام است. بازیگران آن نیز عبارتند از نرگس سادات‌حسینی، زهرا استهری، یاسمن سادات حسین‌پور، زینب محیطی، فاطمه طهماسبی، پریسا فراهانی، مبینا سادات اسماعیل‌نژاد و زهرا رضایی.

تنظیم صدا و نور نیز زینب رضایی، گریم فاطمه تبرایی و صدا سارا فاضل است. این تئاتر در روز ۱۴ اسفند در مساجد الزهرا و قاسم بن الحسن (ع) تهران اجرا شده و در روزهای بعد در مسجد ثامن الائمه (ساعت ۱۷ روز ۱۵ اسفند)، مسجد مفتخر (ساعت ۱۷ روز ۱۶ اسفند)، مسجد الجواد (بعد از نماز ظهر و عصر روز ۱۷ اسفند) و مسجد محمد بن عبدالله (ساعت ۱۷ روز ۱۷ اسفند) تهران اجرا می‌شود. 

«نخستین جشنواره ملی تئاتر شبستان» به همت کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور از ۱۳ الی ۱۸ اسفندماه ۱۴۰۲ با شعار «مسجد، تئاتر، آگاهی» در سطح مساجد تهران برگزار می‌شود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *