منتخبین بیست‌و‌دومین جایزه ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان به گام پایان رسیدند

15:31 - 12 اسفند 1402
کد خبر: ۴۷۶۲۳۸۷
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
منتخبین بیست‌و‌دومین جایزه ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان به گام پایان رسیدند
هدف از اجرای جایزه ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان، حمایت توامان از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان است و در نهم اسفندماه روز ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان ضمن انتخاب برترین‌های هر حوزه تخصصی، پوستر بیست و دومین جایزه ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان نیز رونمایی شد.

خبرگزاری میزان- به گزارش روابط عمومی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، نشست شورای سیاست‌گذاری جایزه ملی روز ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان با ریاست معاون وزیر صمت و مدیرعامل سازمان حمایت و با حضور نمایندگان دستگاه‌های متولی، اعضای هیئت مدیره، معاونین و برخی از مدیران ستادی سازمان حمایت روز چهارشنبه نهم اسفندماه سال جاری در سالن کوثر این سازمان برگزار شد.

مدیرعامل سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در ابتدای این نشست در خصوص ابعاد و اهمیت و جایگاه برگزاری این جایزه ملی بیان داشت: باتوجه به اینکه تمام تلاش ارکان حاکمیت اعم از دولت، قوای سه گانه و تمامی تلاشگران این نظام مقدس اسلامی در راستای رضایتمندی مردم عزیز و شریف کشورمان است، در همین راستا در طول دوره های گذشته سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، بر آن شد تا با ثبت روز نهم اسفندماه به‌عنوان روز ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان در تقویم رسمی کشور، بنگاه‌ها و شرکت‌هایی که در این راستا قدم برمی‌دارند را به جامعه معرفی و با اعطای گواهینامه و تندیس‌های ملی رعایت حقوق مصرف‌کنندگان از آن ها تقدیر به عمل آورد.

وی در ادامه افزود : با توجه به ابعاد مختلف رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و تاکیدات ریاست محترم جمهور در حوزه‌های اقتصادی، تولیدی و صنعتی این نتیجه حاصل می شود که یکی از اساسی‌ترین دغدغه ها و مطالبات این بزرگواران همواره حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان بوده است.

معاون وزیر صمت با بیان اینکه آنچه در سیاست‌های دولت محوریت دارد جلوگیری از اجحاف به تولیدکننده و مصرف‌کننده است متذکر شد : البته اجحاف به تولیدکننده و مصرف کننده پذیرفتنی نیست و حمایت از مصرف کننده خط قرمز ما است و این امر بصورت ذاتی به معنای حمایت از تولیدکننده است.

فرهیدزاده با اشاره به استقبال چشم گیر واحد‌های صنعتی جهت دریافت گواهینامه و تندیس ملی رعایت حقوق مصرف کنندگان به دبیرخانه همایش در سال جاری گفت: از تیر ماه سال جاری و آغاز فراخون روز ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان، تا سی‌ام مهرماه سال جاری و پایان مهلت اولیه فراخوان، تعداد ۲۸۰ بنگاه اقتصادی نسبت به انجام ثبت نام اولیه در وبسایت همایش روز ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان به نشانی www.Esfand۹th.ir اقدام کردند که پرونده متقاضیانی که مدارک خود را تکمیل کرده‌اند برای ارزیابی کارشناسی در اختیار حوزه¬های تخصصی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان قرار گرفت.

وی عنوان کرد: با بررسی کارشناسی مدارک ارسالی شرکت‌های متقاضی توسط حوزه‌های تخصصی سازمان، تعداد ۱۶۱ شرکت به دلیل عدم احراز شرایط گواهینامه و تندیس، نتوانستند شرایط اولیه را بدست آورده و رد صلاحیت شدند.

معاون وزیر صمت، به نقش و تاثیر این جایزه ملی به حضور بنگاه‌های اقتصادی اشاره و تصریح کرد: این همایش در طول ۲۱ دوره فعالیت، توانسته است به عنوان آزمون معتبر و قابل قبول، جایگاه مناسبی را در بین بنگاه‌های اقتصادی پیدا نماید.

حسین فرهید زاده با بیان این مطلب افزود: با برگزاری ۵ جلسه کمیته فنی ارزیابی بنگاه‌های اقتصادی، تعداد ۳۶ بنگاه اقتصادی در راستای حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان مفتخر به دریافت گواهینامه و تندیس‌های ملی رعایت حقوق مصرف کنندگان شدند.

وی با اشاره به درج فراخوان این جایزه ملی در سایتهای سازمان حمایت و حامیان حقوق مصرف کنندگان اظهار داشت : اولین ویژگی این جایزه ملی حضور بنگاههای اقتصادی متنوع با موضوع فعالیت در گروههای کالایی و خدماتی متنوع است.

وی یادآور شد : با اقدامات و تبليغات صورت گرفته در خصوص حضور بنگاههای اقتصادی حامی حقوق مصرف کنندگان در این جایزه ملی هم اکنون شاهد جایزه ملی هستيم که نشان جایزه ملی به مرور در بین مردم و صاحبان صنایع شناخته تر شده و رقابت بیشتری نیز برای کسب این نشان بوجود آمده است.

وی بیان داشت: دارا بودن گواهی استاندارد برای کالا‌های مشمول، نداشتن زیان مالی، داشتن نشان تجاری مستقل را از موارد الزامی برای حضور شرکت‌ها برشمرد و عنوان کرد: حکم قطعی محکومیت در سال مورد بررسی و عدم هیچگونه تخلف تعزیراتی در سال قبل، داشتن پروانه بهره برداری و مجوز‌های بهداشتی مربوطه، داشتن گستره توزیع در استان‌های کشور و در نهایت دارا بودن حدقل ۸۰ درصد رضایت مشتری در نظرسنجی از دیگر مواردالزامی حضور شرکت‌ها در این جایزه ملی است.

رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اظهار داشت: پس از ارزیابی اولیه پرونده شرکت‌های متقاضی توسط واحد تخصصی سازمان حمایت، نتایج به کمیته فنی ارائه می‌شود.

وی یادآور شد: اعضای شورای سیاستگذاری همایش روز ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان با حضور نمایندگانی از سازمان ملی استاندارد، وزارت‌خانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اقتصاد و دارایی، جهاد کشاورزی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، صنعت، معدن و تجارت، بانک مرکزی، انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان، اتاق بازرگانی، صنایع و معادن وکشاورزی ایران، سازمان برنامه و بودجه و نمایندگان شرکت‌های متقاضی تشکیل شده است.

وی همچنین اظهار داشت : یکی از بخش های مورد ارزیابی بنگاه اقتصادی در این همایش میزان رضایتمندی مشتریان بوده که در جداول شاخص های ارزیابی از امتیاز قابل توجهی نیز برخوردار می باشد؛ طی سنوات گذشته ارزیابی این شاخص بر اساس خود اظهاری شرکت متقاضی و بررسی کارشناسان برروی داده‌های ارائه شده صورت پذیرفته است.

معاون وزیر صمت تصریح کرد: شورای سیاستگذاری همایش به منظور دسترسی صحیح و دقیق تر به میزان رضایتمندی مشتریان شرکت های متقاضی و پایش اطلاعات ارائه شده، مقرر کرد از سال جاری میزان رضایتمندی مشتریان شرکت های متقاضی توسط شرکت پیمانکار ثالث و بر اساس روش های علمی انجام و نتیجه آن طی گزارشی به کمیته فنی همایش ارائه شود.

رئیس سازمان حمایت در پایان با اشاره به تغییر زمان برگزاری همایش افزود : با عنایت به برگزاری انتخابات وتاکیدات مقام معظم رهبری بر اولویت انتخابات بر هر موضوعی و همچنین مصادف شدن آن با شروع طرح های ویژه نظارتی ماه مبارک رمضان و عید نوروز ، زمان برگزاری همایش نهم اسفند ماه سال جاری به زمان دیگر موکول شد تا در یک فرصت مناسب با پوشش رسانه ای مطلوب بتوانیم برترینهای جایزه ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان را به آحاد جامعه معرفی نماییم که متعاقبا اعلام می گردد.

وی در پایان سخنان خود از اقدامات و زحمات کلیه دست اندرکاران ، اعضای کمیته های فنی و شورای سیاستگذاری تشکر و قدردانی نموده و حضور نمایندگان متعدد از دستگاه‌های متولی در این جلسات و صرف وقت فراوان در تحلیل و ارزیابی شاخص‌های تعیین‌کننده بنگاههای متقاضی دریافت جایزه ملی حمایت از حقوق مصرف کننده را نشانگر نقش مهم و جایگاه ویژه همایش ملی تقدیر از بنگاه‌های حامی حقوق مصرف‌کنندگان در کشور دانست .

لازم به‌ ذکر است؛ در خاتمه این نشست با حضور اعضا از پوستر بیست و دومین همایش روز ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان رونمایی شد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *