دیدارهای وزیر امور خارجه در ژنو|

امیرعبداللهیان: امنیت مصر را امنیت ایران می‌دانیم

12:58 - 08 اسفند 1402
کد خبر: ۴۷۶۱۶۸۰
امیرعبداللهیان: امنیت مصر را امنیت ایران می‌دانیم
وزیر امور خارجه در ادامه دیدارهای خود در ژنو با وزیر خارجه ونزوئلا و مصر دیدار و رایزنی کرد.

خبرگزاری میزان - حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در ديدار های دیپلماتیک خود در ژنو، با ایوان خیل پینتو و سامح شکری، وزیر خارجه ونزوئلا و مصر دیدار و گفت‌وگو کرد.

ایران از حق انتخاب ملت ونزوئلا بدون مداخله خارجی حمایت می‌کند

امیرعبداللهیان با اظهار خرسندی از پیشرفت‌های حاصله در روابط دو کشور به‌ویژه پس از دو دیدار روسای جمهور دو کشور در تهران و کاراکاس، به امضای ۱۹ سند همکاری از جمله سند همکاری‌های بلندمدت ۲۰ ساله دو کشور اشاره و بر ضرورت پیگیری و تلاش مشترک به‌منظور اجرای موثر این اسناد تاکید کرد.

وی ضمن تاکید بر اهمیت همکاری های نیرومندتر میان دو کشور، مداخلات آمریکا در امور داخلی ونزوئلا به‌ویژه در مسائل مرتبط با انتخابات این کشور را محکوم کرد و گفت: ایران از حق انتخاب ملت ونزوئلا بدون مداخله خارجی حمایت می‌کند.

وزیر امور خارجه با اشاره به فرصت‌های متنوع همکاری های دوجانبه، گفت: حوزه انرژی یکی از زمینه‌های خوب همکاری میان دو کشور است و جمهوری اسلامی ایران از تقویت همکاری‌ها میان بخش‌های مختلف اقتصادی و تجاری دو کشور استقبال می‌کند.

امیرعبداللهیان با اشاره به تحولات فلسطین و وضعیت فاجعه‌بار انسانی در نوار غزه و تلاش رژیم اسرائیل برای کوچاندن فلسطینی‌ها به کشورهای همجوار و حمایت آمریکا از جنایت‌های رژیم صهیونیستی، بر ضرورت تداوم تلاش قوی‌تر جامعه جهانی با هدف توقف جنایت‌های جنگی و نسل‌کُشی علیه ملت فلسطین تاکید کرد.

ایوان خیل پینتو، وزیر خارجه ونزوئلا نیز ضمن ابراز خرسندی از این دیدار، نسبت به روند پیشرفت روابط دوجانبه اظهار خرسندی و بر آمادگی کشورش برای پیشبرد روابط مبتنی بر سند همکاری‌های ۲۰ ساله و اجرای کامل اسناد مشترک همکاری تاکید کرد؛ وی دیدارهای روسای جمهور دو کشور و توافق‌های حاصله را بسیار مهم دانست و گفت: مسیر همکاری‌های دو کشور هموارتر از گذشته است و ونزوئلا تقویت همکاری های اقتصادی دو کشور را در راستای منافع مشترک دو ملت می‌داند.

وزیر خارجه ونزوئلا از همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های بین‌المللی نیز ابراز خرسندی کرد و گفت: آماده تقویت این همکاری‌ها هستیم.

همچنین به موضع مشترک دو کشور درباره فلسطین اشاره و بر موضع قوی کشورش در ضرورت توقف فوری جنگ علیه فلسطینی‌ها تاکید کرد؛ وی همبستگی ونزوئلا با ملت فلسطین در مقاومت علیه اشغال را اعلام کرد.

در این دیدار برخی دیگر از موضوع‌های مورد اهتمام مشترک در حوزه دوجانبه و بین‌المللی مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار گرفت.

وزیر امور خارجه از همتای ونزوئلایی جهت سفر به ایران دعوت کرد که با استقبال همتای ونزوئلایی مواجه شد و قرار شد در زمان مناسب انجام شود.

ما امنیت مصر را امنیت ایران می‌دانیم

امیرعبداللهیان: تداوم تلاش جهانی با هدف توقف نسل‌کشی علیه ملت فلسطین ضرورت دارد

امیرعبداللهیان در ادامه دیدار‌های دیپلماتیک خود در ژنو، با سامح شکری، وزیر خارجه مصر دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزیر امور خارجه در آغاز به دیدار روسای جمهور دو کشور در ریاض اشاره کرد و آن را نقطه حرکت جدید در روابط دو کشور دانست؛ امیرعبداللهیان با اشاره به اهمیت تلاش‌های مشترک وزیران امور خارجه دو کشور در پیشرفت مناسبات فیمابین، توافق دو رئیس‌جمهور برای بررسی و سرعت بخشیدن به روابط دو کشور را بسیار مهم دانست.

امیرعبداللهیان با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران جز خیر برای مصر و منطقه نمی‌خواهد گفت: ما امنیت مصر را امنیت ایران می‌دانیم و همکاری دو کشور از جمله در حمایت از فلسطین بر کل منطقه تاثیر مثبت خواهد گذاشت. 

رئیس دستگاه دیپلماسی از ارتباطات مردمی و گردشگری میان دو کشور استقبال کرد و آن را در چارچوب توافق دو دولت قابل توسعه دانست.

امیرعبداللهیان نقش مصر را در حمایت از فلسطین و کمک به رفع محاصره انسانی غزه بسیار مهم خواند و به تبیین دیدگاه‌های کشورمان درباره فلسطین پرداخت؛ وی رژیم اشغالگر اسرائیل را ریشه بحران در منطقه خواند و بر لزوم تداوم تلاش‌های مشترک به‌منظور توقف نسل‌کُشی فلسطینی‌ها و ارسال فوری کمک‌های بشردوستانه برای ملت فلسطین تاکید کرد.

وزیر خارجه مصر نیز با اظهار خرسندی از این دیدار، ابراز امیدواری کرد که این دیدار‌ها زمینه بازیابی روابط دو کشور در راستای منافع مشترک دو ملت را فراهم کند.

وی با اشاره به دیدار بین دو وزیر در نیویورک و دیدار اخیر آیت‌الله رئیسی و السیسی در ریاض، بازیابی روابط دو کشور براساس احترام متقابل و منافع مشترک را از اولویت‌های مصر دانست و گفت: سیاست مصر تلاش برای بنیان نهادن همکاری‌های مشترک بر مبنای منافع مشترک است و همچنین روابط دو کشور می‌تواند عامل مهمی برای ثبات و مهار بحران‌های منطقه‌ای باشد.

شکری با اظهار خرسندی از احیای روابط ایران و عربستان گفت: مایلیم روابط آینده ایران و مصر نیز بر بنیان‌های استوار بنا نهاده شود.

وی عضویت مشترک مصر و ایران را در جنبش عدم تعهد، سازمان همکاری‌های اسلامی و گروه بریکس را از فرصت‌های همکاری میان دو کشور دانست.

سامح شکری مسئله فلسطین را موضوع مهم مورد اهتمام دو کشور و منطقه دانست و گفت: مصر و ایران در حمایت از مسئله فلسطین و توقف جنایت علیه ملت فلسطین متفق هستند و ما تمام تلاش خود را برای حمایت از ملت فلسطین انجام خواهیم داد و در حمایت از فلسطین، دیدگاه قاهره و تهران کاملا مشترک است.

در این دیدار طرفین سلام روسای جمهور را منتقل کردند.

دیدار امیرعبداللهیان با کمیسیر عالی حقوق بشر سازمان ملل

امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه دیدار‌های دیپلماتیک در ژنو، با آقای وولکر ترک کمیسیر عالی حقوق بشر سازمان ملل دیدار و گفتگو کرد.

امیرعبداللهیان ضمن ابراز خرسندی از این دیدار، از تلاش‌های سازنده وی در خصوص فلسطین و نیز اهتمام وی به مشورت‌های مشترک تشکر کرد. 
امیرعبداللهیان با اشاره به اینکه نقض سیستماتیک حقوق بشر در غزه به فاجعه قرن تبدیل شده است، خواستار اقدام جدی و مؤثر برای توقف این فاجعه شد. 

وزیر امور خارجه کشورمان رویکرد دوگانه برخی کشور‌ها در موضوع حقوق بشر را غیرسازنده توصیف کرد. وی توجه به بحران انسانی و وجود ۶۰۰ هزار انسان در مناطق جنگ زده شمال غزه را موضوعی فوری توصیف کرد. همچنین وضعیت در رفح را در آستانه تبدیل شدن به یک فاجعه جدید انسانی دانست و نسبت به تکرار شرایط فاجعه بار شمال غزه در رفح هشدار داد. امیرعبداللهیان گفت لازمست سازمان ملل در این رابطه بطور جدی به رژیم صهیونیستی و نیز آمریکا هشدار دهد.

امیرعبداللهیان تشکیل یک کمیته حقیقت یاب در خصوص جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه را در چارچوب مسؤولیت شورای حقوق بشر سازمان ملل دانست و گفت نباید اجازه داد که سازمان ملل در نتیجه وضعیت غزه بی اعتبار شود.

آقای وولکر ترک ضمن ابراز خرسندی از این دیدار و فرصت فراهم آمده برای مشورت‌های مشترک، نسبت به آن‌چه در غزه و نیز کرانه غربی جاری است، ابراز تأسف و نگرانی کرد. وی ضمن تشریح تلاش‌های خود و سازمان ملل در خصوص فلسطین و وضعیت غزه، از نتایج حاصله برغم تلاش‌های بعمل آمده اظهار ناخرسندی کرد و گفت به تلاش‌ها برای کاهش بحران در غزه و کرانه غربی و ایجاد آرامش در منطقه ادامه خواهد داد. وی با اشاره به اینکه بحران فلسطین راه حل نظامی ندارد، بر ضرورت یافتن راه حل سیاسی برای این بحران تاکید کرد.

امیرعبداللهیان: امنیت مصر را امنیت ایران می‌دانیم

 

دیدار و گفتگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه دانمارک

 

امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه دیدار‌های دوجانبه دیپلماتیک در ژنو، با آقای لارس لوکه راسموسن وزیر خارجه دانمارک دیدار و گفتگو کرد.

امیرعبداللهیان با اشاره به گفتگو‌های مشترک در بازه زمانی چند ماه اخیر، گفت شاهد پیشرفت‌هایی در موضوعات مورد علاقه دو کشور در نتیجه این گفتگو‌ها و مشورت‌ها هستیم و در برخی از موضوعات کنسولی نیز پیشرفت‌هایی داشتیم و آماده‌ایم گفتگو‌ها و همکاری‌ها را در چارچوب منافع مشترک ادامه دهیم. 

امیرعبداللهیان با برشمردن برخی زمینه‌های همکاری دوجانبه در حوزه‌های اقتصادی و تجاری، آمادگی ایران برای توسعه این همکاری‌ها را اعلام داشت و امکان تقویت همکاری بخش‌های خصوصی دو کشور را با درنظرداشت منافع و ظرفیت‌های متقابل، میسر دانست. 

امیرعبداللهیان موضع کشورمان در خصوص تحولات اوکراین و دریای سرخ را تشریح کرد و با حمایت از راهکار سیاسی برای حل بحران اوکراین، ریشه بی‌ثباتی در دریای سرخ را تداوم بحران غزه دانست و خواستار فشار بر رژیم صهیونیستی برای توقف جنگ علیه غزه و نسل‌کُشی فلسطینیان گردید. 

وزیر امور خارجه کشورمان با توجه به موضوعات مختلف مورد اهتمام دو کشور، فعال سازی کمیته مشورت‌های سیاسی دو کشور در سطح مدیران ارشد سیاسی وزارتخانه‌های خارجه دو کشور را خواستار شد.

وزیر امور خارجه کشورمان تدابیر دولت دانمارک برای جلوگیری از تکرار اهانت به مقدسات اسلامی را اقدامی مهم و در مسیر درست ارزیابی کرد. همچنین با اشاره به وضعیت خاص یک کودک ایرانی در دانمارک، از وزیر خارجه دانمارک خواست با نگاه انسانی به موضوع، نسبت بازگرداندن این کودک به آغوش والدین او تلاش نماید.

آقای راسموسن وزیر خارجه دانمارک نیز با اظهار خرسندی از این دیدار، انجام این گفتگو‌ها در چارچوب موضوعات مشترک دوجانبه را ضروری و مفید دانست و از آن استقبال کرد.

وی با اشاره به برخی بحران‌های منطقه‌ای از جمله اوکراین، فلسطین و دریای سرخ، بر تمایل دانمارک برای مشورت‌ها و تبادل نظر با جمهوری اسلامی ایران در این موضوعات تصریح کرد.

وزیر خارجه دانمارک بر لزوم تداوم تلاش برای یافتن یک راه حل سیاسی در غزه تاکید کرد و گفت لازمست از وقوع یک فاجعه انسانی جلوگیری شود.

امیرعبداللهیان: امنیت مصر را امنیت ایران می‌دانیم

 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *