طوفان اعتراض به سوءاستفاده جنسی در صنعت سینمای فرانسه

11:28 - 05 اسفند 1402
کد خبر: ۴۷۶۱۲۴۴
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
طوفان اعتراض به سوءاستفاده جنسی در صنعت سینمای فرانسه
صنعت سینمای فرانسه هرچند با تاخیر اما در نهایت گرفتار طوفان اعتراض به آزار و سوءاستفاده جنسی شد.

خبرگزاری میزان – صنعت سینمای فرانسه در ماه‌های گذشته با شکل جدی‌تری از اعتراض‌ها به آزار و سوءاستفاده جنسی در این صنعت مواجه شد؛ موج اعتراضی که طرح شکایت‌های مختلفی را نیز به دنبال داشت.

با در نظر داشتن فرهنگ سرپوش گذاشتن روی رسوایی‌های جنسی در فرانسه، مسیر برای معترضان و شاکیان دشوار پیش‌بینی می‌شود.

اسکار فرانسوی، محل بروز موج جدید اعتراض‌ها به آزار و سوءاستفاده جنسی

جودیت گودریش، بازیگر مطرح فرانسوی در مراسم سزار، جایزه سینمایی ملی فرانسه، از صنعت فیلم و سینمای این کشور خواست تا با بحران آزار و سوءاستفاده جنسی مواجه شده و با آن مقابله کند.

وی با اشاره به تجربه هولناک خود از تجاوز جنسی در دوره نوجوانی از سوی یک کارگردان مطرح، تاکید کرد که این حرف‌ها را با آگاهی از به مخاطره افتادن شرایط حرفه‌ای خود می‌زند.

موضوع آزار و سوءاستفاده جنسی در صنعت فیلم و سینمای فرانسه چالشی چند دهه‌ای است که تاکنون قربانیان متعددی گرفته است؛ مقابله با آزار و سوءاستفاده جنسی از زنان و دختران با وجود به راه افتادن جنبش Me Too در صنعت سینمای فرانسه پیشرفت چندانی نداشته و زنان قربانی آزار و سوءاستفاده جنسی همواره برای دسترسی به عدالت با موانع جدی مواجه شدند؛ این در حالی است که جنبش مذکور، هالیوود را به شدت تکان داد.

گودریش به تازگی شکایتی را علیه ۲ کارگردان فرانسوی به اتهام تجاوز و سوءاستفاده جنسی مطرح کرد؛ دادستانی پاریس اعلام کرد که شکایت او در اوایل ماه جاری میلادی به‌صورت رسمی دریافت شد.

از آن جا که شکایت گودریش مربوط به حوادثی در سال‌های ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۲ هستند، پیگرد قانونی آن‌ها بعید به نظر می‌رسد، زیرا سقف زمان شکایت منقضی شده است.

با وجود این، تصمیم دادستان‌های پاریسی برای تحقیق در مورد آن‌ها نشان‌دهنده تمایل جدیدی برای روشن کردن سوءاستفاده جنسی در صنعت سینمای فرانسه است.

پیشتر نیز، پس از آن که گودریش روایت خود از قربانی تجاوز جنسی شدن را در مطبوعات بیان کرد، بازیگران دیگری نیز به طرح تجربه خود در این زمینه پرداختند.

اظهارات گودریش در حالی مطرح شد که ساعتی پیش از آغاز مراسم جایزه سزار، رشیده داتی، وزیر فرهنگ فرانسه، سینمای این کشور را به دلیل بستن چشمانش روی چند دهه خشونت جنسی مورد انتقاد قرار دارد و خواستار به اشتراک گذاشتن تجربه‌های آسیب‌زا در صنعت فیلم و سینمای فرانسه شد.

مهم‌ترین پرونده‌های رسوایی جنسی در صنعت فیلم و سینمای فرانسه

از مهم‌ترین رسوایی‌های جنسی در صنعت سینمای فرانسه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

رومن پولانسکی، کارگردان فرانسوی - لهستانی از زمانی که پس از اعتراف به تجاوز به یک دختر ۱۳ ساله در سال ۱۹۷۸ از لس آنجلس آمریکا به فرانسه گریخت، با اتهام‌های متعدد تجاوز جنسی مواجه است.

آمریکا تاکنون بار‌ها تلاش کرده این کارگردان برنده اسکار را به خاک خود مسترد کند، اما موفق نشده است؛ در سال ۲۰۱۹ یک عکاس فرانسوی، پولانسکی را به تجاوز متهم کرد.

لوک بنسون که زمانی قدرتمندترین غول سینمای فرانسه بود، درگیر دو پرونده تجاوز جنسی است که در ماه دسامبر (آذر) از سوی یک قاضی در پاریس مختومه اعلام شد.

آدل هانل، بازیگر فرانسوی می‌گوید که در ۱۲ سالگی از سوی کارگردان نخستین فیلمش مورد آزار جنسی قرار گرفت؛ دادستان‌های پاریس در سال ۲۰۱۹ تحقیقاتی را درباره شکایت این زن که اکنون ۳۴ سال سن دارد، آغاز کردند.

طوفان شورش دیرهنگام اعتراض به سوءاستفاده جنسی در سینمای فرانسه

سینمای فرانسه با موج جدیدی از اتهام‌های آزار و سوءاستفاده جنسی حتی به بازیگران کودک که نام‌های سرشناس صنعت مذکور را هدف قرار می‌دهد، متحول شده است.

اتهام‌های جدیدا مطرح شده علیه افراد سرشناس صنعت سینمای فرانسه تاکید انتقادی بر فرهنگ معافیت از مجازات سوءاستفاده جنسی در این کشور دارد که برای مدت طولانی به‌عنوان پوششی برای مخفی کردن اتهام‌های سوءاستفاده جنسی مورد استفاده قرار گرفت.

یک جامعه‌شناس فرانسوی می‌گوید که زنان در صنعت سینمای فرانسه به شکلی جدی در معرض خشونت و تجاوز جنسی قرار دارند و این یکی از ویژگی‌های خاص صنعت فیلم به‌طور کل و در صنعت فیلم فرانسه به‌صورت خاص است.

رسوایی جنسی نماد صنعت فیلم فرانسه

در حالی که از ژرارد دوپاردیو، بازیگر فرانسوی به‌عنوان نماد صنعت فیلم فرانسه یاد می‌شود، وی با اتهام‌های جدی در زمینه تجاوز جنسی مواجه است.

این بازیگر مشهور جهان از سال ۲۰۲۰ تحت تحقیقات رسمی به خاطر تجاوز جنسی بوده و توسط ده‌ها زن دیگر نیز به تجاوز یا خشونت جنسی متهم شده است.

گستردگی اتهام‌ها و شاکیان دوپاردیو به حدی بود که مجسمه مومی وی از موزه گروین در پاریس برداشته شد، منطقه کِبِک کانادا او را از جوایز اهدایی محروم کرد و پخش‌کننده عمومی سوئیس RTS اعلام کرد که پخش فیلم‌هایی را که او در آن‌ها نقش اصلی را بازی می‌کند، متوقف می‌کند.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه از ژرار دوپاردیو، بازیگر مواجه با اتهام‌های متعدد تجاوز جنسی دفاع کرده و گفت که وی قربانی توطئه شده است.

پس از دفاع مکرون از دوپاردیو، گروه‌های حقوق بشری، سیاستمداران و اهالی سینمای فرانسه به مخالفت جدی پرداخته و این دفاع را توهین به همه زنانی دانستند که قربانی خشونت جنسی بوده‌اند.

یک استاد مطالعات فیلم در دانشگاه بوردو، سخنان مکرون در دفاع از دوپاردیو را نشان‌دهنده رویه‌ای درازمدت برای توجیه یا سرپوش گذاشتن بر بحران سوءاستفاده جنسی در فرانسه خواند و گفت: این رویکردی است که هنرمندان را فراتر از قانون قرار می‌دهد؛ رویکرد مذکور تبدیل به یک سنت شده است، سنتی که تا حد زیادی چشمان خود را روی سوءاستفاده‌های جنسی مردان بسته است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *