تشدید گمانه‌زنی‌ها درباره دبیرکل جدید ناتو

11:44 - 03 اسفند 1402
کد خبر: ۴۷۶۱۰۳۶
تشدید گمانه‌زنی‌ها درباره دبیرکل جدید ناتو
نخست‌وزیر هلند در حالی به‌عنوان گزینه اصلی دبیرکلی ناتو مطرح می‌شود که گمانه‌زنی‌ها در این باره ادامه دارد.

خبرگزاری میزان – انتخاب دبیرکل جدید ناتو همچنان موضوع مورد بحث در میان کشور‌های اروپایی است؛ هرچند، از مارک روته، نخست‌وزیر هلند به‌عنوان گزینه محتمل جانشینی ینس استولتنبرگ یاد می‌شود.

پولیتیکو به تازگی در گزارشی به نقل از یک مقام آمریکایی اعلام کرد که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا از مارک روته برای ریاست ناتو حمایت می‌کند.

در این گزارش آمده است که حمایت رئیس‌جمهور آمریکا احتمالا متحدان اروپایی این کشور را برای موافقت با نامزدی روته تحت تاثیر قرار می‌دهد.

براساس گزارش پولیتیکو، دو سوم کشور‌های ناتو اکنون از نامزدی نخست‌وزیر هلند به‌عنوان رئیس بعدی ناتو حمایت می‌کنند، اما این تصمیم مستلزم اتفاق آرا در میان همه کشور‌های عضو ناتو است.

این گزارش همچنین به نقل از مقام‌های ناتو گفته است که کایا کالاس، نخست‌وزیر استونی و کریسیانیس کارینس، وزیر خارجه لتونی، در ترکیب نامزد‌های احتمالی قرار ندارند.

قرار بود ریاست استولتنبرگ بر ناتو در اکتبر ۲۰۲۲ (مهر/ آبان ۱۴۰۱) به پایان برسد، اما با توجه به بحران اوکراین، این مدت یک سال دیگر تا ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۳ (۸ مهر ۱۴۰۲) تمدید شد؛ در نهایت، دوره تصدی استولتنبرگ در جولای برای یک سال دیگر تمدید شد و وی تا ۱ اکتبر ۲۰۲۴ (۱۰ مهر ۱۴۰۳) در این سمت باقی می‌ماند.

او پس از جوزف لونس، وزیر خارجه سابق هلند که از سال ۱۹۷۱ تا ۱۹۸۴ سمت دبیرکلی ناتو را برعهده داشت، دومین دبیر کل ناتو است که دوره طولانی را در این سمت مانده است.

ینس استولتنبرگ ۶۴ ساله، نخست‌وزیر سابق نروژ، از سال ۲۰۱۴ میلادی تاکنون به‌عنوان دبیر کل ناتو فعالیت کرده است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *