کاظمی قمی: ایران از هر نوع ابتکار سازنده در موضوع افغانستان استقبال می‌کند

16:44 - 02 اسفند 1402
کد خبر: ۴۷۶۰۹۵۷
کاظمی قمی: ایران از هر نوع ابتکار سازنده در موضوع افغانستان استقبال می‌کند
نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان گفت که ایران از هر نوع ابتکار سازنده‌ای که به بهبود شرایط امنیتی، اقتصادی در افغانستان و به مبارزه با تروریسم و مواد مخدر کمک کند، حمایت می‌کند.

خبرگزاری میزان - حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان در جریان نشست خبری در نمایشگاه رسانه‌های ایران به تشریح اجلاس دوحه با موضوع افغانستان پرداخت.

کاظمی قمی در پاسخ به پرسش خبرگزاری میزان گفت: ایران از هر نوع ابتکار سازنده‌ای چه در سطح منطقه‌ای و چه در سطح بین‌المللی که به بهبود شرایط امنیتی، اقتصادی در افغانستان و به مبارزه با تروریسم و مواد مخدر کمک کند، حمایت می‌کند.

وی با اشاره به نشست دوحه گفت: در این نشست ۲ موضوع بررسی شد. یک موضوع تشکیل کارگروه بین‌المللی با هدف ایجاد تعامل بود. موضوع دوم تعیین یک نماینده ویژه بود. 

حسن کاظمی قمی تصریح کرد: ما در این اجلاس شرکت کردیم. آنچه دیده شد این بود که ابتکاری در منطقه طی ماه‌های اخیر شکل گرفته بود، که شامل تشکیل گروه تماس منطقه‌ای با مشارکت کشور‌های همسایه افغانستان و منطقه است.

وی اضافه کرد: یک مسئله که هم منطقه و هم جامعه جهانی به آن توجه دارد این است که افغانستان به دلیل حجم گسترده بحران‌های حاکم بر این کشور که ناشی از دوران‌های اشغالگری است، بتواند از همه ظرفیت‌های ملی خود استفاده کند. 

نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان گفت: یکی از مشورت‌های کشور ما به حاکمان افغانستان این است که حکومتی متشکل از افراد صالح و مستقل در چارچوب تساوی و برابری قومیت‌ها و مذاهب تشکیل شود. این یعنی به کارگیری همه ظرفیت‌های ملی برای مقابله با بحران‌های موجود.

وی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد که تاکید منطقه، خواسته جامعه جهانی و مردم و نگاه جدید حاکمان افغانستان این است که همه طیف‌ها باید در حکومت مشارکت داشته باشند؛ اگر این اتفاق رخ دهد ما می‌توانیم برون رفت افغانستان از بحران‌ها را شاهد باشیم. 

حسن کاظمی قمی تاکید کرد: این موضوع نه فقط بر افغانستان، بلکه بر امنیت ملی و منافع ملی همه کشور‌ها تاثیر داشته و به ثبات و امنیت منطقه کمک می‌کند. این موضوعات در نشست دوحه مورد بحث قرار گرفت. 

وی خاطرنشان کرد: کشور‌هایی که ۲۰ سال این کشور را اشغال کرده بودند باید غرامت خسارات ناشی از این اشغالگری را بپردازند. 

نماینده ایران گفت: ما پیشنهاد تاسیس یک صندوق منطقه‌ای را دادیم. با این کار می‌توانیم چشم‌انداز بهبود شرایط در افغانستان را داشته باشیم.

حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان درباره نتیجه این اجلاس گفت: اجلاس دوحه در زمینه توجه به این موضوعات مثبت بود.    

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *