رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

بازگرداندن اموال بابک زنجانی به بیت‌المال اقدامی در جهت اجرای عدالت است

12:59 - 02 اسفند 1402
کد خبر: ۴۷۶۰۹۰۹
بازگرداندن اموال بابک زنجانی به بیت‌المال اقدامی در جهت اجرای عدالت است
بازگرداندن اموال بابک زنجانی به بیت‌المال اقبال جامعه و اظهار نظر‌های متعددی را به دنبال داشته که در این میان نگاهی ویژه نسبت به عملکرد قوه قضاییه را نشان داده و این مهم را اقدامی در جهت اجرای عدالت دانسته‌اند.

خبرگزاری میزان_ انعکاس خبر استرداد اموال بابک زنجانی به داخل کشور در بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران، واکنش مختلفی را دربر داشت که طی گفت‌وگویی با تنی چند از فعالان عرصه رسانه مطرح شده است.

حسین طاهری، معاون خبر خبرگزاری مهر در گفتگو با میزان درباره بازگرداندن اموال بابک زنجانی به بیت‌المال توسط قوه قضاییه، گفت: این مهم، چون با افکار عمومی گره خورده بود موضوع قابل توجه و مهم محسوب می‌شود و بازخورد آن تاثیرات قابل توجهی بر افکار عمومی خواهد داشت.

وی ادامه داد: رسیدگی و اطلاع‌رسانی قوه قضاییه از روند رسیدگی به پرونده بابک زنجانی و در ادامه بازگرداندن اموال به بیت المال سبب شد تا امید آفرینی ویژه‌ای شکل گرفته و این مهم در آستانه انتخابات دستاوردی ارزنده محسوب می‌شود؛ و پیام‌هایی را برای سایر مفسدان اقتصادی مطرح می‌کند.

مصداق بارز اجرای عدالت

سید مصطفی جلال‌زاده، سردبیر جام جم در ادامه اهمیت بازگرداندن اموال بابک زنجانی به بیت‌المال را رویکردی ارزشمند دانست و گفت: وقتی یک فساد اقتصادی کشف و اطلاع‌رسانی از روند رسیدگی به این پرونده سوی قوه قضاییه شکل می‌گیرد، پیام‌های ویژه‌ای را به جامعه ارسال می‌کند. این مهم زمانی که با بازگرداندن اموال به بیت‌المال همراه شود، مصداق مشخص اجرای عدالت محسوب شده و اقدامی بزرگ از سوی این قوه خواهد بود.

وی ادامه داد: نظام جمهوری اسلامی با اعتقادات و ایدئولوژی ویژه خود در حال رشد و حرکت است و اقدامات موثر همانند بازگشت اموال بابک زنجانی به بیت‌المال اقدامی موثر و امیدوارکننده محسوب می‌شود. این در حالیست که بار‌ها و بار‌ها دشمنان به دنبال جوسازی بودند و با حاشیه‌سازی‌های متعدد مانند ارائه اخبار جعلی توسط برخی رسانه‌ها مبنی بر این موضوع که بابک زنجانی آزاد است، به دنبال مقاصد خود بودند. اما موضع‌گیری قوه قضاییه هر بار تلاش‌های آنان را بی‌اثر گذاشت و اکنون که مشخص شده بخش عمده‌ای از اموال که به خارج رفته بود مستتر شده است، تاثیر ویژه‌ای بر افکار عمومی گذاشته و نگاه جامعه را نسبت به قوه قضاییه با اقبال روبرو کرده است.

وی به جریان‌سازی‌های رسانه‌های معاند اشاره و تاکید کرد: جریان‌سازی برخی رسانه‌های به اصطلاح کج‌تاب خارجی برای سیاه نمایی بسیاری از اتفاقات خصوصاً فساد‌های اقتصادی با طمطراق ویژه‌ای انجام می‌شود، اما عملکرد قوه قضاییه در بازگرداندن اموال به بیت‌المال پاسخی عملی برای تنویر افکار عمومی و پاکسازی جو از سم‌هایی است که این رسانه‌ها به دنبال ترویج آن هستند.

وی اشاره‌ای به انتخابات پیش‌رو داشت و تصریح کرد: امید بخشیدن به مردم آن هم در زمان حساس انتخابات امری ارزشمند است، اگرچه قوه قضاییه ارتباط مستقیمی با نهاد انتخابات ندارد، اما به طور غیرمستقیم به گرم کردن بازار انتخابات دامن زده است.

وی تاکید کرد: بازگرداندن اموال بابک زنجانی نشان داده قوه قضاییه در اجرای احقاق حقوق مردم با جدیت عمل می‌کند. نقش مهم و موثر قوه قضاییه در به آرامش رساندن جامعه در طول اغتشاشات سال گذشته نیز موید این نکته بود که تدابیر ارزشمند همواره بر استواری نهال نظام جمهوری اسلامی نقش مهم و موثر دارد.

وی به تلاش رسانه‌های معاند اشاره و بیان کرد: رسانه‌ها تلاش داشتند تا به مردم بقبولانند که نظام توانایی پاسخگویی به درخواست‌های مردم را ندارد اقدامات قوه قضاییه در برگرداندن اموال بابک زنجانی به بیت المال تمام تلاش‌های این رسانه‌هایی را نابود کرد و زمینه اعتماد عمومی را بیش از پیش در جامعه ترویج کرد.

تدبیر سنجیده قوه قضاییه

مهدی مهدی‌زاده مدیر خبر خبرگزاری فارس نیز بازگرداندن اموال بابک زنجانی به بیت‌المال را حرکتی قابل تقدیر و بزرگ خواند و گفت سوالات بسیاری در ذهن جامعه در مورد فساد‌ها و اموالی که به خارج از کشور رفته مطرح بود سرانجام قوه قضاییه با استرداد اموال بابک زنجانی به بیت‌المال پاسخی قابل توجه ارائه کرد.

وی ادامه داد: در روند رسیدگی به پرونده به نظر می‌رسید که بابک زنجانی به عنوان مفسد فی‌الارض شناخته و حکم وی اعدام خواهد بود، اما بازگرداندن این درآمد و دارایی از خارج از کشور با توجه به تحریم‌ها غیر ممکن به نظر می‌رسید، اما تدبیر قابل توجه و در عین حال صحه صدر قوه قضاییه امری بسیار مهم بود.

مدیر خبر خبرگزاری فارس تصریح کرد: همکاری قوه قضاییه با دستگاه‌های اطلاعاتی و نظارتی برای بازگرداندن این اموال به بیت‌المال از هر جهت امید بخش و ارزنده محسوب می‌شود و این مهم امکان پذیر نبود مگر با تحقیقات بررسی‌ها و پیگیری‌های مصرانه، اما مدبرانه و اکنون نتایج آن تقدیر همگان را برای این قوه به دنبال داشت.

علی‌اصغر شفیعیان، سردبیر انصاف نیوز گفت: عملکرد قوه قضاییه در بازگرداندن اموال بابک زنجانی به بیت‌المال حرکتی قابل توجه و با اهمیت است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *