گزارش|

نگاهی به برنامه «کتاب قانون» شبکه اول سیما/ شکل‌گیری یک مجلس مردمی با حضور مردم

12:52 - 01 اسفند 1402
کد خبر: ۴۷۶۰۶۶۵
تعداد نظرات: ۱ دیدگاه
نگاهی به برنامه «کتاب قانون» شبکه اول سیما/ شکل‌گیری یک مجلس مردمی با حضور مردم
در دوره‌های متناوب چهارساله و با تقارن به ایام برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی، سازمان صداوسیما برنامه‌های متنوعی را در قالب‌های مختلف با نیت مشارکت حداکثری مردم در انتخابات تدارک می‌بیند و روی آنتن شبکه‌های دیداری و شنیداری‌اش می‌فرستد. 

خبرگزاری میزان - تبیین جایگاه مجلس شورای اسلامی در تصمیم‌گیری‌های کلان کشور و سرنوشت ملت، اهمیت شناخت، گزینش و فرستادن افراد اصلح به عنوان نماینده به مجلس، تشریح اثرگذاری و نقش‌آفرینی خواست و اراده مردم در سیاست‌های اصولی و استراتژیک نظام جمهوری اسلامی، تنویر افکار عمومی مبنی بر اطلاع از حق و حقوق تصریح شده‌شان در قانون اساسی، دمیدن بر تنور گرم رقابت‌های انتخاباتی و برگزاری پرشور انتخابات، ترغیب هرچه بیشتر واجدین شرایط و به ویژه رای اولی‌ها برای مشارکت در انتخابات و برگزاری انتخاباتی با مشارکت حداکثری مردم از جمله اهداف رسانه ملی برای نگاه ویژه به مقوله انتخابات مجلس شورای اسلامی و برنامه‌سازی حول محور این موضوع حیاتی و مهم کشور است. 

سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران در دور جدید فعالیت‌هایش و با توجه به در دستور کار قرار دادن عدالت‌گستری و هویت‌محوری به عنوان دو راهبرد اساسی، توجه به انتخابات مجلس و تحقق اهداف ذکر شده فوق را با راه‌اندازی کانال‌های ویژه انتخابات به حداکثر میزان خود رسانده و تمام امکانات و ظرفیت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری‌‌اش را متمرکز بر این مهم کرده است. 

وقتی سخن از انتخابات مجلس و ویژه‌برنامه‌های معطوف به آن به میان می‌آید، عموما برنامه‌های مناظره‌گونه یا میزگردهای سیاسی به اذهان متبادر می‌شود و باور عمومی بر این است که این برنامه‌ها ساختار رسمی و جدی دارند. این در حالی است که پرداخت به نقش مجلس شورای اسلامی، موضوع انتخابات و اهمیت مشارکت مردم در قالب‌های جدید و خلاقانه هم می‌تواند امکان‌پذیر باشد و هیچ منعی برای آن وجود ندارد. نمونه بارزش برنامه «کتاب قانون» که در حال پخش از شبکه اول سیما است و ساختاری کاملا متفاوت با برنامه‌های روتین انتخاباتی دارد. 

برنامه «کتاب قانون» یک رئالیتی شو است که با ساختاری جدید و مبتکرانه به موضوع مجلس شورای اسلامی و انتخابات می‌پردازد و درباره اهمیت وجود و جایگاه مجلس در کشور اطلاع‌رسانی می‌کند. برنامه «کتاب قانون» را سعید ابوطالب کارگردانی می‌کند؛ فیلم‌سازی که اتفاقا کارنامه قابل اعتنایی در حوزه ساخت رئالیتی شوها دارد و آثاری از جمله «رالی ایرانی»، «شب‌های مافیا»، «شام ایرانی»، «پدرخوانده» و... را در کارنامه هنری خود به ثبت رسانده است. 

ابوطالب در طراحی ساختار «کتاب قانون»، فرآیندی خلاقانه و مبتکرانه را پیش‌بینی و لحاظ کرده و برنامه‌ای متفاوت و جذاب را تدارک دیده و در معرض دید مخاطبان قاب جادویی قرار داده است. آن‌چه در «کتاب قانون» می‌بینیم یک مجلس واقعی است با تمام مشخصه‌ها و ویژگی‌هایی که از آن انتظار می‌رود. در هر قسمت برنامه یکی از موضوعات روز جامعه که مورد اقبال و حساسیت افکار عمومی است در ساختاری شبیه به یک مجلس واقعی با همان مختصات به بحث گذاشته می‌شود و حاضران در مجلس به نیابت از نمایندگان مردم درباره موضوع مورد نظر به بحث و تحلیل و تبادل آرا می‌پردازند. جالب آن‌که ابوطالب و سایر دست‌اندرکاران برنامه «کتاب قانون» در طرح موضوعات مورد نظر نیز ساختار و رویه مرسوم در یک مجلس واقعی را لحاظ کرده‌اند و هر موضوع به صورت یک لایحه ارائه می‌شود و مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد و طبیعتاً موافقان و مخالفان خود را دارد. در ارائه موضوعات مورد بحث در مجلس «کتاب قانون» هم هیچ محدودیتی وجود ندارد و تمام مسائل کشور در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، محیط زیستی و غیره بدون هیچ ملاحظه و تعارفی به شکل طرح و لایحه ارائه می‌شوند تا حاضران ضمن ابراز نقطه‌نظرات خود درباره موضوع مورد بحث و بازخوانی مشکلات و شفاف‌سازی درباره موانع، به یک جمع‌بندی و راه حل مشترک برای رفع گره‌ها و عبور از بحران برسند و راه‌کارهایی منطقی و عملی را برای حل معضلات حول و حوش موضوع مورد نظر مطرح کنند.

نکته جالب دیگر در برنامه «کتاب قانون»، استفاده از هنروران به عنوان ایفاکنندگان نقش نمایندگان مجلس است. به عبارت بهتر، نقش نمایندگان مردم را خود مردم بازی می‌کنند و اتفاقاً بسیار خوب هم از پس این کار برآمده‌اند. بازیگران نقش نمایندگان مجلس با وجودی که حرفه‌ای نیستند و از میان هنروران و علاقه‌مندان به بازیگری انتخاب شده‌اند، اما چنان در قالب نقش خود فرو رفته‌اند که گویی سال‌هاست نماینده هستند و سابقه حضور در چندین دوره مجلس شورای اسلامی را دارند. 

اتاق فکر و کارگردان «کتاب قانون» البته برای آن‌که به جذابیت برنامه بیفزایند و یک فاکتور مهم دیگر را برای جذب هرچه بیشتر مخاطب فراهم آورند، ایفای دو نقش اصلی را به بازیگران حرفه‌ای و شناخته شده سپرده‌اند و بر این اساس، فخرالدین صدیق شریف رئیس مجلس است و سیروس همتی به عنوان آبدارچی حضور دارد. فخرالدین صدیق شریف که شاید مناسب‌ترین و موجه‌ترین بازیگر حال حاضر ایران برای ایفای نقش رئیس مجلس باشد که اتفاقا در کارنامه هنری‌اش ایفای نقش‌های مشابه هم به وفور یافت می‌شود و سیروس همتی هر چند یک آبدارچی تیپیکال است و شمایلی آشنا و حتی کلیشه‌ای از شخصیت‌های این‌چنینی را ارائه می‌دهد اما حضورش برای شکستن سنگینی احتمالی فضا و خلق لحظات جالب و سرگرم کننده مغتنم به نظر می‌رسد. در هر حال، حضور این دو بازیگر حرفه‌ای و طیفی از هنروران، ترکیبی جذاب را به وجود آورده است که از کانال خروجی آن می‌توان به مباحث و مشکلات کاملا جدی کشور پرداخت و با یک تیر، دو نشان زد.

بدون شک، انتخاب سوژه‌ها و معضلاتی که جامعه به آن مبتلا است و عموم مردم بر روی آن حساس هستند، از دیگر جذابیت‌های برنامه «کتاب قانون» به‌شمار می‌رود. طراحان و سازندگان برنامه دست بر روی موضوعات روز جامعه گذاشته‌اند و به مسائلی می‌پردازند که دغدغه مردم است و اقشار مختلف جامعه به شکل ملموس با آن‌ها سر و کار دارند؛ موضوعاتی مثل مسکن، خودرو، آلودگی هوا، مالیات، محیط زیست و... که همه طیف‌های مختلف جامعه با هر خاستگاه فکری و جایگاه مالی و طبقه اجتماعی به شکل مستقیم و بی‌واسطه با آن درگیر هستند و دوست دارند شاهد انعکاس و بازتاب دغدغه‌های خود در تلویزیون باشند. 

به نظر می‌رسد سازندگان «کتاب قانون» برای پرداخت به موضوعات مبتلا به جامعه هیچ خط قرمزی را برای خود متصور نشده‌اند و صريح و سرراست، بدون هیچ ملاحظه و تعارفی به سراغ سوژه‌های مورد نظر رفته‌اند و نگاهی همه‌جانبه، از زوایای مختلف، موشکافانه، کارشناسانه و بی‌طرفانه را به این موضوعات داشته‌اند.

اهمیت برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی با حضور و مشارکت حداکثری مردم یک واضح مبرهن است که قلم‌فرسایی درباره آن حکم تکرار مکررات و مطول کردن کلام را دارد. برای برنامه‌سازی در باب تبیین و تشریح این مهم می‌توان به سراغ ساختارهای جدید و مبتکرانه رفت و از کلیشه‌ها فاصله گرفت. اتفاقی که در برنامه «کتاب قانون» شبکه اول سیما افتاده است و شاهد یک اثر نو و خلاق با محوریت مجلس شورای اسلامی و انتخابات پیش رو هستیم.

انتهای پیام/


علیرضا حناری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
0
0
با سلام و عرض ادب، لطفا در زمینه ارسال مطلب به برنامه تلویزیونی کتاب قانون راهنمائی بفرمائید.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *