در نخستین روز نمایشگاه رسانه‌ها‌ی ایران چه گذشت؟

21:14 - 29 بهمن 1402
کد خبر: ۴۷۶۰۴۷۶
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
در نخستین روز نمایشگاه رسانه‌ها‌ی ایران چه گذشت؟
نمایشگاه رسانه‌های ایران در محل مصلای تهران امروز آغاز به‌کار کرد و نخستین روز آن در حالی ساعتی پیش پایان یافت که نمایشگاه شاهد رخدادهای بسیاری بود.

خبرگزاری میزان _ بیست‌وچهارمین نمایشگاه مطبوعات با عنوان جدید نمایشگاه ایران رسانه که تا ۲ اسفندماه جاری در محل مصلای تهران برقرار است، امسال، پس از ۶ سال محاق سرانجام برگزار شد و در همین روز نخست نمایشگاه رخدادهای بسیاری را در خود شاهد بود.

رسانه‌های غایب

شرکت نکردن بخشی از رسانه‌های کشور، چون تسنیم، روزنامه سازندگی، روزنامه جمهوری‌اسلامی، روزنامه رسالت و… مهمترین حاشیه در این ارتباط است. گرچه برخی رسانه‌های دیگر، چون روزنامه اعتماد نیز غرفه‌ای خالی را به بازدیدکنندگان  ارائه کرده‌اند. رسانه‌های کشور امروز یادداشت‌هایی را در ارتباط با این نمایشگاه و حاشیه‌های آن منتشر کردند.

رسانه‌نوشت:

برخی روزنامه‌ها به همین بهانه به ارزیابی وضعیت روزنامه‌های ایران و چالش‌های آن‌ها پرداختند.

ایسنا تیتر زد: «در‌های نمایشگاه ایران رسانه باز شد»

جام جم نوشت: «به تماشای ویترین رسانه‌های ایران»

میزان نیز نوشت: «همراه با میزان در بیست و چهارمین نمایشگاه ایران رسانه؛ مشاوران حقوقی، خانواده و کارشناسان قوه قضاییه در غرفه خبرگزاری میزان حضور یافتند»

انسان‌رسانه‌ها در ایران‌رسانه

از در ورودی که وارد می‌شوید جای خالی هرمز شجاعی مهر و غرفه خانواده سبزش را اپراتور تلفن همراه دیگری اشغال کرده است. راستی اپراتور‌ها نیز رسانه‌اند؟

 روبه‌روی آن دیواره‌ای منقوش به پرچم فلسطین را می‌بینیم که نشانگر غرفه معاونت رسانه و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

چند غرفه با عناوین رسانه‌هایی که به چشم تازه می‌آید را از سر بگذرانید، درست پس از حیات و مقابل غرفه روزنامه ایران کافه رسانه قرار دارد. با برنامه‌های متنوعی چون مناظرات سیاسی. علیرضا محجوب و مالک شریعتی امروز عصر درباره حضور در انتخابات مناظره داشتند و در سوی دیگر کافه رسانه که به انسان‌رسانه‌های حوزه سیاسی اختصاص دارد، نوید مستفیضی، مرتضی قربانی، محمد پاداش و… دورهمی و کارگاه‌های انتقال تجربه برگزار می‌کنند که بی‌تردید از غرفه‌های پرسروصدای این دوره از نمایشگاه همین کافه رسانه خواهد بود.

پس از آن انصاف چسبیده به سینماپرس رخ می‌نماید هر دو پرحاشیه و بی‌ملاحظه در نوع خود که چشم به کنج دیگری می‌دود. حاشیه‌نگاری‌ست آخر!

وزیر آمد

جمعیتی به سرعت در حال عبورند و همراهی مدیرکل روابط‌عمومی وزارت فرهنگ با جمعیت گواه این مدعا است که محمد مهدی اسماعیلی آمد! به سرعت  داخل محل نشست‌ها شده هیئت همراه نیز به دنبالش، خبرنگاران جامانده به دری دیگر رجوع می‌کنند. متصدی در کسی را اجازه ورود نمی‌دهد. جمعیت بیش از ظرفیت سالن است.

به هر نحو ممکن وارد می‌شوم. فضای ایستادن نیز نیست. با حضور وزیر فرهنگ ولوله‌ای برپا شد.

کرنر چپ سالن که عکاسان رسانه‌ها جمع‌اند ناآرام به نظر می‌رسد. وزیر فرهنگ با همان طمانینه همیشگی و لبخند معروفش نشسته است.  وزیر فرهنگ پس از مراسم گشایش نمایشگاه از غرف بازدید نکرد.

شاید عدم آمادگی کامل رسانه‌ها برای پذیرایی از مهمانان و یا شاید این بازدید طی روزهای آتی قرار است به همراه رئیس جمهور انجام شود.هر چه هست او را وزیری سختکوش و فعال یافتیم که روی گشاده‌اش مهمترین بارزه اوست.

از هر چه بگذریم چه سازه‌ای ساخته است خبر فوری؛ ایرنا خبرگزاری جمهوری‌اسلامی، رکنا، عصر ایران و تابناک نیز مهمترین رسانه‌های بخش نخستین راهروی اصلی شبستان هستند. سپس گروه رسانه‌ای مهر و فارس به چشم می‌خورند.

غرفه‌های ساده در کنار زرق و برق غرفه‌های دیگر چه کنتراستی دارد. ایلنا و همشهری، ایسنا و جام جم و پانا را زیگزال از سر بگذرانید رنگ زرد خبرگزاری دفاع‌مقدس چشم‌نواز است درست در مقابلش خبرگزاری میزان در غرفه E۱۰ پذیرای شماست.

آنچه در میزان گذشت

منحصربه‌فردترین غرفه از لحاظ ارائه خدمات، غرفه خبرگزاری میزان است. اینجا معاونت پیشگیری از وقوع جرم با همراهی مرکز رسانه قوه قضاییه میز خدمت دارد. ارائه رایگان مشاوره‌های حقوقی و کیفری با مجرب‌ترین حقوقدانان و وکلای کشور در انتظار بازدیدکنندگان هستند. در روز نخست سه میز خدمت که هر یک دو حقوق‌دان در خود جای داده بود به جمع کثیری از علاقه‌مندان خدمات رایگان ارائه کرد. تحریریه میزان نیز همچون گذشته اینجا فعال است.

میعادگاه اهل قلم و رسانه در یک نگاه

روز نخست روز دیدار‌ها و ملاقات‌ها بود؛ روز تازه کردن خاطرات با همکاران و دوستان دیرین. خاطره‌سازی‌ها خندیدن‌ها به وسعت دل، افسوس خوردن‌ها ز سویدای جان به عمر رفته… اینجا میعادگاه اهل قلم و رسانه است؛ و دست آخر میزبانی از مسئولینی که جهت بازدیدبه نمایشگاه آمدند.

گر چه حاشیه را پایانی نیست اما این نقطه‌ای باشد بر سر خط روز نخست در نمایشگاه ایران رسانه بهمن ماه ۱۴٠۲.

انتهای پیام/

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *