ایکس؛ ابزار کارزار سانسور دولت‌های غربی

7:30 - 29 بهمن 1402
کد خبر: ۴۷۶۰۳۰۹
ایکس؛ ابزار کارزار سانسور دولت‌های غربی
شبکه اجتماعی ایکس در حالی که خود را حامی آزادی بیان معرفی می‌کند، اما در عمل ابزار کارزار سانسور دولت‌های غربی است.

خبرگزاری میزان - ایلان ماسک توییتر را در اکتبر ۲۰۲۲ تحت مالکیت خود درآورد؛ ماسک که خود را «مدافع آزادی بیان» معرفی می‌کرد، به اعتقاد برخی از طرف‌های غربی به‌عنوان یک جایگزین برای مدیریت سانسور توییتر تلقی می‌شد. 

اکنون حدود ۱۶ ماه از زمانی که ایلان ماسک مدیریت ایکس (توییتر) را در دست گرفت، می‌گذرد.

داده‌های منتشر شده نشان می‌دهد که در دوران ماسک، این شرکت از صد‌ها دستور برای سانسور پیروی کرده است.

داده‌ها نشان می‌دهد که بین اکتبر ۲۰۲۲ تا آوریل ۲۰۲۳، ایکس در مجموع ۹۷۱ درخواست دریافت کرده است.

این درخواست‌ها شامل دستور‌هایی ادعایی برای حذف پست‌های بحث‌برانگیز و همچنین درخواست از ایکس برای تولید داده‌های خصوصی بود.

ایکس مدعی است که در ۸۰۸ مورد از این درخواست‌ها به‌طور کامل و در ۱۵۴ مورد دیگر به‌طور جزئی عمل کرده است.

به‌طور گسترده‌تر، ارقام نشان‌دهنده افزایش شدید در بخشی از درخواست‌هایی است که ایکس به‌طور کامل با آن‌ها مطابقت می‌کند. در سال قبل از خرید توییتر از سوی ماسک، این رقم در حدود ۵۰ درصد بود؛ پس از تصاحب از سوی ماسک، این نرخ به ۸۳ درصد افزایش یافت.

ایکس از زمانی که ماسک مالکیتش را در دست گرفت، گزارشی شفاف در این رابطه منتشر نکرده است.

در فهرست کشور‌هایی که درخواست سانسور (حذف محتوا یا حساب‌های کاربری) را به ایکس ارائه کردند، نام کشور‌هایی دیده می‌شود که همواره مدعی آزادی بیان هستند. نام کشور‌های اروپایی از جمله آلمان، فرانسه، دانمارک و هلند در این فهرست به چشم می‌خورد. 

ایلان ماسک که پیشتر در برابر فشار‌ها برای محدودسازی اینترنت استارلینک علیه روسیه گفته بود به آزادی بیان مطلق باور دارد، اکنون ادعا می‌کند که در توییتر چاره‌ای نداشته است جز اینکه درخواست‌ها را برای سانسور بپذیرد.

سانسور در ایکس یا همان توییتر سابق مختص زمان حال نیست و پیش‌تر هم گزارش‌هایی در این رابطه منتشر شده بود.

براساس گزارش‌ها، در بازه زمانی ژانویه ۲۰۲۰ تا نوامبر ۲۰۲۲ بیش از ۱۵۰ ایمیل میان اف‎بی‎آی و رئیس سابق تیم ایمنی و اعتماد توییتر رد و بدل شده بود.

براساس افشاگری جدید مت طیبی، روزنامه‌نگار، رابطه میان توییتر و اف‎بی‎آی به گونه‌ای بود که گویا توییتر یک سازمان تابع اف‎بی‎آی است؛ درخواست‌های اف‎بی‎آی از توییتر در بیش از ۱۵۰ ایمیل رد و بدل شده از ژانویه ۲۰۲۰ تا نوامبر ۲۰۲۲ تعدیل برخی محتوا‌ها و به گفته آنها اقدام برای اطلاعات نادرست انتخاباتی بود.

در عین حال اعلام شده که توییتر جلسات ماهانه‎ای را با اف‎بی‎آی و وزارت امنیت داخلی آمریکا و همچنین وزارت دادگستری و دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا برگزار می‌کند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *