گفت‌وگو|

دستیار وزیر امور خارجه: سفر رئیس قوه قضاییه به عراق زمینه را برای عملیاتی کردن توافق‌های قضایی تهران و بغداد فراهم کرد

7:45 - 29 بهمن 1402
کد خبر: ۴۷۶۰۱۹۳
دستیار وزیر امور خارجه: سفر رئیس قوه قضاییه به عراق زمینه را برای عملیاتی کردن توافق‌های قضایی تهران و بغداد فراهم کرد
دستیار وزیر و مدیرکل خلیج فارس وزارت امور خارجه، گفت که در سفر رئیس قوه قضاییه به عراق، زمینه برای عملیاتی کردن توافق‌های قضایی میان ۲ کشور فراهم شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران، روز سه‌شنبه، ۲۴ بهمن، در پاسخ به دعوت رسمی فائق زیدان، رئیس شورای‌عالی قضایی عراق، در صدر یک هیئت عالی‌رتبه قضایی به عراق سفر ‎کرد.

برنامه‌های کاری ویژه رئیس دستگاه قضا در این سفر با هدف تقویت هر چه بیشتر مناسبات حقوقی و قضایی ایران و عراق، تنظیم و اجرا شد؛ تقویت و توسعه همکاری‌های مشترک قضایی برای مقابله با تروریسم محور ملاقات حجت الاسلام والمسلمین اژه‌ای با مقام‌های سیاسی دولت عراق از جمله عبداللطیف رشید، رئیس‌جمهور و محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق بود.

در همین رابطه محمد علی‌بک، دستیار وزیر و مدیرکل خلیج فارس وزارت امور خارجه در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان روابط راهبردی ایران و عراق را برای منطقه تعیین‌کننده خواند و گفت: سفر رئیس قوه قضاییه به عراق دارای نتایج بسیار مهمی است.

دستیار وزیر امور خارجه درباره تاثیر حضور هیئت قضایی جمهوری اسلامی ایران در عراق بر توسعه روابط قضایی ایران و عراق، اظهار کرد: عراق یکی از مهم‌ترین کشور‌های همسایه جمهوری اسلامی ایران است؛ طی یک سال گذشته ما شاهد سفر هیئت‌های متعدد در سطوح مختلف به دو کشور بودیم؛ این هیئت‌ها در روابط دوجانبه ایران و عراق بسیار تاثیرگذار بودند.

مدیرکل خلیج فارس وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه نخست‌وزیر عراق طی یک سال گذشته ۲ بار به ایران سفر کرده و فائق زیدان، رئیس شورای‌عالی قضایی عراق نیز چند ماه قبل از ایران بازدید کرد، بیان کرد: ما هم متناسب با سفر‌های طرف عراقی، سفر‌هایی را به کشور عراق به‌عنوان کشور همسایه انجام دادیم؛ یکی از سفر‌های صورت گرفته در عالی‌ترین سطح در چند ماه اخیر، دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای از کشور عراق بود.

علی‌بک با اشاره به اینکه سفر رئیس قوه قضاییه به عراق براساس دعوت رسمی فائق زیدان، رئیس شورای‌عالی قضایی این کشور انجام شد، اضافه کرد: طبیعتا این‌گونه سفر‌ها می‌تواند زمینه‌ساز روابط بسیار تاثیرگذارتر میان دو کشور باشد؛ ما قبلا توافق‌هایی با عراق در زمینه همکاری‌های قضایی امضا کردیم و سفر اخیر رئیس قوه قضاییه زمینه را برای عملیاتی کردن توافق‌های امضا شده میان دو کشور فراهم کرد.

وی در بخشی دیگر با تاکید بر اهمیت پرونده شهادت سردار سلیمانی، گفت: ما پرونده بسیار مهمی در رابطه با شهید سلیمانی داریم؛ این پرونده در مراحل نهایی خود قرار دارد و متهمان آن مشخص هستند؛ پرونده‌ها در حال تکمیل‌شدن هستند و طرف عراقی هم در این زمینه همکاری‌های لازم را با ما داشته است؛ در سفر اخیر هم این موضوع میان طرفین مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

دستیار وزیر امور خارجه همچنین با بیان اینکه وزارت امور خارجه همواره از سفر‌هایی که می‌تواند توافق‌های میان دو کشور را عملیاتی کند، استقبال می‌کند، افزود: در این سفر هم همکاری‌های لازم از سوی وزارت امور خارجه انجام شد؛ ملاقات‌های مورد نظر رئیس قوه قضاییه در این سفر هماهنگ شد و حجت‌الاسلام والمسلمین اژه‌ای با عالی‌ترین سطوح مقام‌های عراق دیدار‌ها و گفت‌وگو‌هایی داشت.

علی‌‌بک، عنوان کرد: رئیس قوه قضاییه در جریان سفر به عراق همچنین با مجموعه چارچوب هماهنگی‌ که مجموعه گروه‌های فعال و تاثیرگذار شیعه در عراق هستند، گفت‌وگو کرد.

مقام وزارت امور خارجه ابراز امیدواری کرد که سفر رئیس قوه قضاییه به عراق، سفر بسیار خوبی برای دو کشور بوده و نتایج بسیار خوبی در پی داشته باشد.

وی تاکید کرد: مطمئن هستیم بعد از این سفر همکاری‌های قضایی ایران و عراق بسیار روان‌تر و بهتر انجام می‌شود.

مدیرکل خلیج فارس وزارت امور خارجه در پایان با اشاره به دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با ایرانیان مقیم عراق، گفت: ایرانیان مقیم عراق نیز بعضا مشکلاتی داشتند که در جلسه مستقیم با رئیس دستگاه قضا به طرح مشکلات خود پرداختند؛ رئیس قوه قضاییه هم در ملاقات‌هایی که در عراق داشت، بعضا مطالبات مطرح‌شده از سوی ایرانیان مقیم عراق را مورد پیگیری قرار داد و امیدواریم بتوانیم پاسخگوی مطالبات ایرانیان در عراق باشیم.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *