حملات حزب‌الله و شوک‌های متوالی به صهیونیست‌ها

8:45 - 26 بهمن 1402
کد خبر: ۴۷۵۹۹۲۷
حملات حزب‌الله و شوک‌های متوالی به صهیونیست‌ها
حمله راکتی مقاومت لبنان به شهرک‌های شمال اراضی اشغالی دوربردترین حملات حزب‌الله از زمان آغاز تهاجم رژیم صهیونیستی به غزه به‌حساب می‌آید.

خبرگزاری میزان - رسانه‌های عبری‌زبان به‌تازگی گزارش دادند که دست‌کم ۱۰ راکت به سمت اهداف نظامی رژیم صهیونیستی در شمال اراضی اشغالی از سوی حزب‌الله لبنان شلیک شد که در نتیجه آن یک نظامی صهیونیست به هلاکت رسیده و ۷ نفر دیگر زخمی شدند.

آن‌ها رسانه‌ها دادند که آژیر‌های خطر در بسیاری از شهرک‌های شمال اراضی اشغالی از جمله نطوعه، الجلیل علیا و صفد به‌صدا درآمده و صدای انفجار‌های زیادی نیز شنیده شد.

مقاومت اسلامی در لبنان آتش راهبردی استثنایی را به سمت صفد و المناره گشود. مقاومت همچنین راکت‌هایی را با یک فرود در نزدیکی فرماندهی رژیم صهیونیستی شمال اراضی اشغالی، دیگری در منطقه صنعتی صفد و برخی دیگر در چندین منطقه پرتاب کرد. 

این رسانه‌ها اعلام کردند که صبح روز چهارشنبه ۸ راکت به سمت صفد شلیک شد که یکی از آن‌ها به ساختمانی در شهر اصابت کرد. شهردار صفد اعلام کرد که راکت‌ها در داخل شهر اصابت نکرده‌اند، بلکه به پایگاه‌های اطراف آن اصابت کرده‌اند.

کارشناسان با تاکید بر اینکه گنبد آهنین نتوانسته راکت‌ها را رهگیری کند، تاکید کردند که پرتابه‌های مورد استفاده حزب‌الله لبنان برای هدف قرار دادن صفد احتمالا موشک‌های دقیق بوده‌اند.

کارشناسان همچنین تاکید کردند که برد موشک‌های پرتاب‌شده این بار طولانی‌ترین برد از ابتدای جنگ غزه تاکنون بوده است. این نشان دهنده افزایش تدریجی دامنه هدف‌گیری حزب‌الله لبنان است.

شوک قبلی حزب‌الله به صهیونیست‌ها

جنبش مقاومت حزب‌الله لبنان در ۲۵ ژانویه (۵ بهمن) با استفاده از سیستم موشکی جدیدی که بلافاصله توجه ناظران جنگ را به خود جلب کرد، حمله جسورانه‌ای را علیه سایت استراتژیک جل‌العلم رژیم صهیونیستی ترتیب داد.

همان‌طور که در ویدیوی منتشر شده از سوی بخش رسانه‌ای حزب‌الله دیده می‌شود، به نظر می‌رسید که موشک قبل از رسیدن به هدف خود در حال انجام مانور حرکتی (یعنی دارای قابلیت کنترل‌شوندگی) بود. این موضوع باعث سروصدا‌های گسترده در مورد این سلاح، ویژگی‌ها و قابلیت‌های آن شد.

این یک موشک ضدزره مجهز به ویژگی متمایز «حمله از بالا» است. برخلاف سیستم‌های سنتی W آمریکایی که یک مسیر مستقیم به سمت هدف را دنبال می‌کنند، این سلاح یک مسیر غیر مستقیم را طی می‌کند. 

موشک با عملکرد بر روی یک مسیر قوسی‌شکل، قبل از فرود به سمت هدف خود از بالا، به یک ارتفاع خاص صعود می‌کند.

چرا رویکرد از بالا به پایین؟ خودرو‌های زرهی، از جمله تانک‌ها، ضخامت‌های مختلف زره را در طرف‌های مختلف برای متعادل کردن وزن و حفظ تحرک در اولویت قرار می‌دهند. به‌طور معمول، زره در جلو ضخیم‌ترین، در طرفین کمتر و حتی در پشت یا سقف کمتر است.

سه رویکرد تاکتیکی اصلی برای حزب‌الله وجود دارد که از این سلاح جدید در میدان نبرد علیه نیرو‌های اشغالگر استفاده کند. 

اول هدف قرار دادن نقاط آسیب‌پذیر دشمن است؛ توانایی موشک حزب‌الله برای ضربه زدن به تانک‌ها و خودرو‌های رژیم صهیونیستی از بالا، از ضعیف‌ترین زاویه زره آن‌ها بهره‌برداری می‌کند. 

دوم شکست دادن سیستم‌های پرهزینه تروفی رژیم صهیونیستی است؛ سیستم دفاعی تروفی یا «بادشکن» در برابر پرتابه‌هایی که از بالا می‌آیند ناکارآمد است.

سوم این موشک جست‌وجو‌های هدف از سوی رژیم صهیونیستی را پیچیده‌تر می‌کند؛ پرتاب موشک از پشت موانع طبیعی، بدون خط دید مستقیم، یافتن شلیک‌کنندگان یا مناطق پرتاب آن‌ها را برای نیرو‌های دشمن تقریبا غیرممکن می‌کند.

تهدید رژیم صهیونیستی از سوی سید حسن نصرالله

سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در مراسم تجلیل از جانبازان و آزادگان مقاومت در روز سه‌شنبه (۲۴ بهمن)، پیروزی‌ها و دستاورد‌های بزرگی را که جنبش به برکت فداکاری‌های هزاران نفر به دست آورده، برشمرد.

نصرالله در واکنش به تهدید‌های یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، گفت: اگر نمی‌خواهید جنگ با ما را متوقف کنید، خوش آمدید و به آن ادامه دهید.

وی تاکید کرد: وقتی دشمن جنگ غزه را متوقف کند، به معادلات [قبلی] که ایجاد کرده بودیم بازمی‌گردیم و پاسخ‌هایمان متناسب [با تاثیر حملات] خواهد بود.

دبیرکل حزب‌الله لبنان وعده داد: اگر دشمن به تهدیدات خود علیه ما عمل کند باید بداند صد هزار نفری که شمال را ترک کردند، به این منطقه بازنخواهند گشت.

سید حسن نصرالله تاکید کرد گالانت باید متوجه شود که اگر با مقاومت لبنان جنگی به‌راه بیاندازد، ۲ میلیون شهرک‌نشین آواره روی دست رژیم صهیونیستی خواهد ماند، نه فقط ۱۰۰ هزار آواره.

سید حسن نصرالله درباره تهدید‌ها به گسترش جنگ گفت که در صورت تشدید تجاوز، حزب‌الله نیز از این روند پیروی خواهد کرد. 

دبیرکل حزب‌الله لبنان می‌گوید که مقاومت امروز قطعی‌تر، مصمم‌تر و آماده‌تر برای مقابله با دشمن [رژیم صهیونیستی] است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *