زنگ هشدار خشونت علیه زنان در اروپا و آمریکا

8:38 - 25 بهمن 1402
کد خبر: ۴۷۵۹۷۷۲
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
زنگ هشدار خشونت علیه زنان در اروپا و آمریکا
خشونت علیه زنان و دختران در حالی نیمی از جمعیت جهان را آزار داده و قربانی می‌کند که نبود اقدام‌های لازم برای مقابله با بحران، رشد سریع آن را در پی داشته است.

خبرگزاری میزان – در بیش از دو دهه گذشته ۱۴ فوریه (۲۵ بهمن) در مناطق زیادی از جهان به عنوان روز جنبش جهانی پایان دادن به خشونت علیه زنان گرامی داشته می‌شود.

در ۱۴ فوریه سال ۱۹۹۸ (۲۵ بهمن ۱۳۹۶) یک نویسنده و فعال حقوق زنان با اجرای یک نمایش تک‌گویی (مونولوگ) با موضوع مبارزه به خشونت علیه زنان و دختران، عواید آن را برای این هدف اختصاص داد.

این رویداد سبب شد تا ۱۴ فوریه (۲۵ بهمن) به‌عنوان روز جنبش جهانی پایان دادن به خشونت علیه زنان و دختران انتخاب شود.

این رویداد تنها رویدادی نیست که در رابطه با موضوع خشونت علیه زنان و دختران برگزار می‌شود؛ با وجود شمار زیادی مناسبت تقویمی و رویدادهای جهانی، خشونت علیه زنان و دختران در سراسر جهان در حال رشد است و با سرعت بیشتری قربانی می‌گیرد.

سازمان ملل در تعریف خشونت علیه زنان می‎گوید: خشونت علیه زنان شامل هر نوع خشونت مبتنی بر جنسیت است که به آسیب جسمی، جنسی یا روانی منجر می‎شود.

نگاهی به گزارش‌ها و آمار‌ها نشان می‌دهد که این نوع خشونت در حال رشد است، زیرا عوامل تشدیدکننده آن از جمله درگیری‌های مسلحانه، تغییرات آب‌وهوایی، بحران‌های اقتصادی، ... در حال رشد هستند.

براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، از هر سه زن یک نفر معادل ۳۵.۶ درصد جمعیت زنان جهان، در طول زندگی خود خشونت فیزیکی یا جنسی را تجربه کرده‌اند؛ این آمار شامل آزارواذیت‌های جنسی نمی‌شود.

در عین حال، ۷۲ درصد قربانیان قاچاق انسان را زنان و دختران تشکیل می‌دهند.

سالانه بیش از هزاران مورد قتل زنان در جهان رخ می‌دهد؛ این رقم یادآور واقعیت تلخ بی‌پناه بودن زنان و دختران به‌عنوان نیمی از جمعیت جهان در برابر تهدید خشونت است؛ ضمن اینکه انقیاد زنان به شکل‌های خشونت فیزیکی، جنسی، روانی و ... در سراسر جهان ادامه دارد.

با در نظر داشتن شرایط عمومی بحران خشونت علیه زنان و دختران، در برخی از نقاط جهان زنگ هشدار به صدا درآمده است.

بحران خشونت علیه زنان و دختران در اروپا

زیر پوست سیاست‌های به ظاهر مترقی و حقوق بشری اروپا، واقعیتی خشن وجود دارد که در تضاد کامل با اصول ادعایی است.

براساس گزارش کمیسیون اروپا، از هر ۳ زن در سراسر اتحادیه اروپا و در سطح جهان، یک نفر دست‌کم یک‌بار در طول زندگی خود خشونت فیزیکی یا جنسی را تجربه کرده است.

این آمار نشان‌دهنده ناکامی‌های عمیق اجتماعی و سیستمی است که همچنان امنیت و حیثیت زنان را به خطر می‌اندازد؛ فراوانی وحشتناک این حوادث، با کشته شدن هفتگی دست‌کم ۲ زن در اتحادیه اروپا بر ضرورت انجام اقدام تاکید می‌کند.

زندگی زنان اروپایی اغلب در محل کار مختل می‌شود و ۳۲ درصد از حوادث آزار جنسی در اتحادیه اروپا در محل کار رخ می‌دهد؛ این امر بر اهمیت بازنگری در فرهنگ محیط کار در اروپا تاکید می‌کند.

اتحادیه اروپا به‌عنوان یکی از مدعیان حقوق زنان و دختران که تاکنون گام‌های ظاهری متعددی را برای مقابله با خشونت علیه زنان برداشته است که از جمله آن‌ها معرفی قانون سراسری برای مبارزه با خشونت علیه زنان در سال ۲۰۲۲ بود؛ هدف این قانون جرم‌انگاری شدیدترین اشکال خشونت علیه زنان از جمله تجاوز جنسی، خشونت سایبری، ... بود.

تداوم مذاکرات مذکور در نخستین ماه‌های سال ۲۰۲۴ سبب شکست اتحادیه اروپا در مسیر مبارزه با خشونت علیه زنان و دختران بود، زیرا کشور‌های عضو بنا به دلایلی عمدتا سیاسی بر سر تعریف تجاوز جنسی به توافق نرسیدند.

قتل زنان در اروپا سالانه به‌صورت مستقیم جان ۳ هزار زن و دختر را می‌گیرد؛ منتقدان تاکید دارند که خشونت علیه زنان و دختران باید به‌عنوان یک جنایت نفرت‌محور مورد بررسی قرار بگیرد.

این بحران، نتیجه تداوم چالش مرگ‌بار خشونت خانگی در اروپا است که زنان و دختران زیادی را قربانی می‌کند.

در عین حال، قربانیان جانبی و کودکان یتیم، از پیامد‌های بحران فزاینده قتل زنان در اروپا هستند.

سایه خشونت بر زندگی زنان و دختران در اراضی اشغالی

زنان و دختران در اراضی اشغالی با حجم گسترده‌ای از خشونت‌ها مواجه هستند.

از مهم‌ترین و اصلی‌ترین اشکال خشونت علیه زنان و دختران در اراضی اشغالی، خشونت و تجاوز جنسی هستند؛ شدت این بحران به حدی است که شماری از بیمارستان‌ها در اراضی اشغالی ناچار به راه‌اندازی واحد‌های مدیریت بحران در زمینه خشونت جنسی کرده‌اند.
در سال ۲۰۲۲ رژیم صهیونیستی اقدام به ایجاد ۱۱ مرکز بحران کرد.

مدیر کارزار مبارزه با خشونت جنسی در اراضی اشغالی گفت: براساس داده‌های وزارت امنیت عمومی، روزانه بیش از ۲۳۰ تجاوز جنسی در اراضی اشغالی رخ می‌دهد؛ این رقم در طول یک سال به ده‌ها هزار مورد می‌رسد.

تخلیه برخی از مناطق اراضی اشغالی در پی آغاز جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه، سبب اسکان ساکنان اراضی اشغالی در هتل‌ها شد؛ براساس گزارش انجمن مراکز بحران تجاوز جنسی اراضی اشغالی، زنان و کودکان صهیونیست منتقل شده به هتل‌ها با موارد متعددی از خشونت جنسی مواجه شده‌اند.

کارشناسان صهیونیست از این گزارش‌ها به‌عنوان انعکاسی از فرهنگ تجاوز و خشونت در میان ساکنان اراضی اشغالی یاد می‌کنند.

خشونت خانگی در اراضی اشغالی یکی دیگر از شکل‌های بحران‌ مرگ‌بار خشونت علیه زنان و دختران است.

در سال ۲۰۲۳، حدود ۲۲ زن در اراضی اشغالی قربانی پدیده قتل زنان شدند که نشان‌دهنده افزایش شمار قربانیان در قیاس با سال ۲۰۲۲ است.

اعتراض‎ها به رشد نرخ قتل زنان در آفریقا

در ماه‌های اخیر گزارش‌ها و اخبار منتشر شده از آفریقا نشان می‌دهند که کشور‌های مختلف این قاره بیش از هر زمان دیگری، با شیوع پدیده قتل زنان مواجه شده‌اند؛ بحران مذکور از سال ۲۰۱۸ در آفریقا به اعتراض‌های گسترده منجر شد.

فقط طی یک هفته گذشته سه زن در سومالی قربانی پدیده قتل زنان شدند؛ ۲ نفر از این زنان باردار بودند.

در عین حال، فقط در ماه ژانویه ۲۰۲۴ (دی/ بهمن) دست‌کم ۱۴ زن در کنیا قربانی پدیده قتل زنان شدند؛ برخی از گزارش‌ها، تعداد زنان قربانی را ۲۱ نفر اعلام می‌کنند.

داده‌های جمع‌آوری‌شده در موضوع قتل زنان در کنیا نشان می‌دهد که در طول هشت سال گذشته، ۷۵ درصد از زنان قربانی قتل شدند و تقریبا ۸۰ درصد از این قتل‌ها در داخل خانه رخ داده است.

رشد بحران قتل زنان در کشور‌های آفریقایی سبب شد تا شماری از این کشور‌ها از جمله سومالی درگیر جنگ، کنیا و الجزایر در هفته‌های اخیر راهپیمایی‌های اعتراضی را برگزار کنند.

نرخ بالای قتل زنان در آمریکای لاتین

یکی دیگر از مناطق بحرانی در زمینه خشونت علیه زنان و دختران، آمریکای لاتین است.

نرخ قتل زنان در سراسر آمریکای لاتین همچنان بالا است؛ آرژانتین در سال ۲۰۲۳ حدود ۳۲۲ مورد قتل زنان را گزارش داد که رشدی ۳۳ درصدی را در قیاس با سال ۲۰۲۲ نشان می‌داد.

خشونت علیه آسیب‌پذیرترین زنان در آمریکا

خشونت علیه زنان و دختران در آمریکا به شکل قابل‌توجهی علیه آسیب‌پذیرترین آن‌ها یعنی زنان رنگین‌پوست، بومی، مهاجر و دارای معلولیت در جریان است.

مجله بهداشت جهانی لنست، به‌تازگی نتایج یک مطالعه خود در این باره را اعلام کرد؛ براساس این مطالعه، زنان سیاه‌پوست در آمریکا در سال‌های بین ۱۹۹۹ تا ۲۰۲۰ شش برابر بیشتر از زنان سفیدپوست به قتل رسیدند.

این واقعیت که میزان قتل در میان زنان سیاه‌پوست در آمریکا در مقایسه با زنان سفیدپوست به شکل نامتناسبی بالا است، برای همگان شناخته شده است؛ در عین حال، زنان سیاه‌پوست در سنین پایین‌تر و با نرخ بالاتری در قیاس با دیگر زنان رنگین‌پوست در آمریکا از جمله زنان بومی و اهل آلاسکا به قتل می‌رسند.

خشونت جنسی علیه زنان بومی در آمریکا نیز چالشی مرگ‌بار برای این افراد است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *