توجه به مضامین و محتوای سرود امری لازم است/ هنر رساترین ابراز در جهت رشد و تعالی دانش آموزان

14:56 - 24 بهمن 1402
کد خبر: ۴۷۵۹۷۰۱
 توجه به مضامین و محتوای سرود امری لازم است/ هنر رساترین ابراز در جهت رشد و تعالی دانش آموزان
معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش، ضمن اشاره به جایگاه سرود در تربیت دانش آموزان، توجه به مضامین و محتوا اشعار را امری مهم دانست و آن را ابرازی در جهت تربیت نسل آینده خواند.

خبرگزاری میزان- بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) نشسته خبری سیزدهمین جشنواره ملی سرود رضوی با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدحسین پورسانی معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌وپرورش، فرهاد قائمیان مدیر جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع)، مجتبی ذبیحی دبیر جشنواره سرود رضوی صبح سه‌شنبه بیست و چهارم بهمن‌ماه در ساختمان علاقه‌مندان در خیابان سپهبد قرنی برگزار شد.

فرهاد قائمیان مدیر جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) در این جلسه گفت: سیزدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) در سه بخش همگانی، رقابتی، اجرای میدانی برگزار خواهد شد. علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را تا بیست و پنجم اردیبهشت‌ماه سال آینده به این جشنواره ارسال کنند، اختتامیه سرودهای همگانی و رقابتی هم‌زمان با دهه ولایت بوده، اما در بخش سرودهای اجرایی میدانی، زمان ارسال آثار تا بیست و پنجم فروردین‌ماه و اختتامیه مصادف با دهه کرامت برگزار خواهد شد.

وی رویکرد تربیتی را در جشنواره‌های بین‌المللی امام رضا(ع) مورد تاکید قرارداد و افزود: هدف ما آموزش و تربیت نسل آینده محسوب می‌شود و برگزاری کارگاه‌های متعدد در این زمینه امری مهم و مورد توجه خواهد بود. آموزش‌وپرورش همگام با بنیاد امام رضا(ع) تلاش دارد تا در بحث تولیدات هنری و فرهنگی مختص رضوی همگام حرکت کنند.

قائمیان تاکید کرد: سال گذشته با توجه به استقبال دانش‌آموزان حدود ۳۶ هزار دانش‌آموز ثبت‌نام و مشارکت داشتند که در قالب ۴۳۰ گروه در سه بخش ذکرشده بوده است.

سرود هنری که مورد غفلت قرارگرفته است
در ادامه محمدحسین پور معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌وپرورش ضمن تاکید به تربیت دانش آموزان و نسل آینده گفت: به دنبال این مسئله هستیم که با هم‌افزایی و استفاده از ظرفیت‌های بیرونی وزارت آموزش‌وپرورش گام مهمی در جهت سند تحول بنیادین برداریم، بدین ترتیب معتقد هستیم دانش آموزان متعلق به حاکمیت هستند و ما تنها امانت‌داران در این حوزه بشمار می‌رویم. تربیت نسل آینده در جهت رشد و تعالی کشور نکته‌ای مهم و اساسی در حوزه تعلیم و تربیت محسوب می‌شود.

وی نقش سرود را در فرهنگ‌سازی و تربیت دانش آموزان مهم خواند و افزود: قرار نیست که دانش آموزان تمام ساعات خود را بر روی درس متمرکز باشند برای رشد به کارهای فرهنگی نیز نیاز است. باید توجه داشت که هنر رساترین ابزار برای انتقال مفاهیم محسوب می‌شود، بنابراین بهتر و سریع‌تر پیام‌های ما را انتقال می‌دهد این مهم ابزاری ارزشمند برای تربیت محسوب می‌شود.

پورسانی اهمیت سرود در عرصه تربیت را موردبررسی قرارداد وبیان کرد: سرود به عنوان هنری که زمینه‌ساز تربیت است مورد غفلت قرارگرفته؛ مقام معظم رهبری نیز در این زمینه ظرفیت‌های امور فرهنگی خصوصا سرود را مورد تاکید قرار داده‌اند، بنابراین می‌توان از آن به عنوان ابرازی در جهت رشد و تعالی دانش آموزان استفاده کرد. معلمان پرورشی که در عرصه سرود و تئاتر سررشته‌دارند می‌توانند بهره‌برداری خوبی را برای رشد دانش آموزان رقم بزنند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌وپرورش به جشنواره‌های دیگر آموزش‌وپرورش در جهت رشد و تعالی جامعه دانش آموزان اشاره و بیان کرد: جشنواره «فردا» با ۸۰ رشته و جذب دو و نیم میلیون نفر دانش‌آموز در سال گذشته به عنوان بزرگ‌ترین جشنواره فرهنگی هنری در کشور و در حوزه نوجوانان شناخته شد.

وی اشاره‌ای به علاقه دانش آموزان به اجرای سرود داشت و افزود: طی یک فراخوان در استان تهران ۲۶۴ نفر برای حضور در گروه‌های سرود اعلام آمادگی کردند تا در طی برنامه‌های مختلف به اجرا بپردازند این مهم نشان از علاقه دانش آموزان برای شرکت در فعالیت‌های فرهنگی و هنری همانند سرود دارد به همین دلیل در جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) نیز این مهم دیده شده است.
وی ادامه داد: ۳۶ هزار دانش‌آموز در سرود رضوی شرکت کردند بنابراین نیاز است تا به مضمون‌های تولیدات در حوزه سرود و محتوا آن‌ها توجه بیشتری شود و از این پتانسیل در انتقال مفاهیم در مورد امام رضا(ع) را در دستور کار قرار خواهیم داد.

امسال آرا مردمی نیز در نظر گرفته شده است
مجتبی ذبیحی دبیر جشنواره سرود رضوی ضمن تاکید بر جایگاه سرود در بین گروه‌های دانش‌آموزی گفت: موضوعات در نظر گرفته‌شده در سیزدهمین جشنواره سرود رضوی در حوزه مدح و منقبت امام رضا(ع)، حضرت فاطمه معصومه(س) و احمد بن موسی شاه‌چراغ (ع) در نظر گرفته شده است. علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را از طریق سایت شمس التوس ارسال کنند.

وی شعار سیزدهمین جشنواره سرود رضوی را تاکید کرد: در این حوزه ۸ تولید داشتیم که چند روز آینده رونمایی خواهد شد. سعی کردیم در تولیدات از ظرفیت استان‌ها و ملودی‌های محلی استفاده کنیم چنانچه از استان‌های لرستان، خوزستان، زنجان، کرمانشاه، مازندران و چهارمحال و بختیاری سرودهای رضوی با ملودی‌ها و لهجه‌های محلی داشتیم.

ذبیحی افزود: دو کار فارسی هم داریم که ویژه پسران را در مشهد و ویژه دختران هم در استان گلستان تولید می‌شود.

وی تاکید کرد: بخش ویژه‌ای که امسال به جشنواره اضافه شده، آرای مردمی است که مردم انتخاب کنند کدام گروه در بخش خیابانی برگزیده شود. در بخش رقابتی نیز دختران و پسران و متوسطه اول و دوم جداگانه داوری می‌شوند. در بخش همگانی سعی ما بر داوری عادلانه است به همین منظور تمام پایه‌ها جداگانه داوری می‌شوند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *