سمینار علمی «مروری بر مباحث روانپزشکی قانونی» برگزار می‌شود

9:40 - 24 بهمن 1402
کد خبر: ۴۷۵۹۵۹۱
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
سمینار علمی «مروری بر مباحث روانپزشکی قانونی» برگزار می‌شود
مدیرگروه روان­پزشکی قانونی سازمان پزشکی قانونی کشور از برگزاری سمینار علمی مروری بر مباحث روان­پزشکی قانونی در روز‌های پایانی بهمن ماه خبر داد.

خبرگزاری میزان - مهدی هرمزپور با اشاره به برگزاری سمینار علمی مروری بر مباحث روان­پزشکی قانونی در روز‌های ۲۷ و ۲۸ بهمن ماه جاری در مجتمع فرهنگی شهید بهشتی قوه قضاییه گفت: سمینار مروری بر مباحث روان­پزشکی قانونی با حضور کارشناسان روان­پزشکی قانونی سراسر کشور و اساتیدی از سازمان، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دانشگاه بقیه الله برگزار خواهد شد که مهم­ترین هدف از برپایی آن ایجاد وحدت رویه در کارشناسی­ها و ارائه مباحث و موضوعات مهم در روان­پزشکی قانونی است.

وی با تأکید بر اینکه در این سمینار طرح موضوعاتی که کارشناسان در انجام معاینات و یا کمیسیون‌های روان­پزشکی با آن مواجه هستند در اولویت قرار گرفته است، افزود: یکی از موضوعات مورد بحث در این سمینار بحث محجوریت و توانایی امور مالی است که در قالب آن معیار‌های تشخیص ناتوانی مطرح و در خصوص چگونگی تعیین و تخمین زمان تقریبی شروع محجوریت تبادل نظر می‌شود.

هرمزپور تصریح کرد: بحث حضانت و شیوه‌های ارزیابی سلامت والدین در این پرونده ها، ملال جنسیتی، روش‌های تشخیص و شیوه‌های درمانی آن، مسئولیت کیفری، رشد و کمال عقل در مرتکبین جرایم کمتر از ۱۸ سال، تحمل کیفر و ... از دیگر موضوعات مورد بررسی در این سمینار است.

مدیرگروه روان­پزشکی قانونی سازمان همچنین به موضوع تعیین ارش در صدمات روان­پزشکی اشاره کرد و گفت: به دنبال وقوع حوادثی مانند تصادف، نزاع و ... برخی افراد مدعی صدمات و آسیب‌های روانی ناشی از آن می‌شوند که تعیین میزان و ارش آن به عهده بخش روان­پزشکی قانونی است که در همین راستا علاوه بر ارائه یک پنل مستقل در سمینار، در حال تدوین دستورالعمل تعیین ارش صدمات روان نیز هستیم.

وی با اشاره به اینکه موضوعات بررسی مصادیق عسر و حرج در معاینات روان پزشکی، اهمیت آزمون‌های روان­شناسی در روان­پزشکی قانونی و فرسودگی شغلی از دیگر مباحث این همایش است، اظهار داشت: در انتخاب موضوعات این همایش بحث کاربردی بودن و داشتن خروجی مشخص، مورد توجه بوده به همین دلیل تلاش شده مباحثی در این سمینار ارائه شود که همکاران در بخش‌های معاینات و کمیسیون‌ها به صورت مداوم با آن‌ها مواجه هستند.

وی با اشاره به برگزاری دوره‌های پیشین روان­پزشکی قانونی و تأثیر آن در ایجاد وحدت رویه بیشتر در کارشناسی ها، اظهار امیدواری کرد: با برگزاری این همایش حضوری شاهد ارتقای هرچه بیشتر اظهارنظر‌ها در پرونده‌های روان­پزشکی باشیم.

اظهارنظر در پرونده‌های روان­پزشکی متکی بر تجربه و مهارت کارشناس است

هرمزپور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت بخش روان­پزشکی قانونی گفت: پرونده‌های ارجاعی به بخش روان­پزشکی قانونی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و شاید از نظر کمیت، تعداد این پرونده‌ها کمتر از سایر بخش‌های تخصصی سازمان باشد، اما اظهارنظر در آن­ها بسیار مهم و تعیین­ کننده است.

مدیر گروه بخش روان­پزشکی قانونی سازمان ادامه داد: در این بخش پرونده‌هایی با موضوعات حضانت، محجوریت، تحمل کیفر، مسئولیت کیفری، ملال جنسیتی و. مورد بررسی قرار می‌گیرد که همه این موارد اهمیت رشته روان­پزشکی قانونی و دانش و مهارت کارشناسان این بخش را نشان می‌دهد.

وی افزود: از آنجا که در معاینات روان­پزشکی ابزاری همچون آزمایشگاه و بخش‌های پاراکلینیک وجود ندارد اظهارنظر در آن متکی بر تخصص، مهارت و تجربه کارشناس پرونده است بنابراین تدوین دستورالعمل­ها برای ایجاد وحدت رویه در کارشناسی‌ها و نیز ارائه مباحث و موضوعات تخصصی در این حوزه بسیار ضروری و حائز اهمیت است تا از این طریق کارشناسان بخش روان­پزشکی سازمان از جدیدترین یافته‌ها و دستورالعمل­ها مطلع و نسبت به تبادل مباحث علمی مرتبط و انتقال تجربیات اقدام کنند.

هرمزپور درباره فعالیت روان­پزشک قانونی در تمامی مراکز پزشکی قانونی گفت: متأسفانه در حال حاضر برخی استان‌ها فاقد روان­پزشک قانونی هستند که تلاش شده با کمک روان­پزشکان معاضدتی و ضریب کار این مشکل برطرف شود. در عین حال در تلاش هستیم در آزمون­‌های استخدامی افرادی را به عنوان روان­پزشک و روان­شناس در این استان‌ها جذب و بکارگیری کنیم.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *