گفت‌وگو|

دبیر کمیسیون ملی یونسکو: نگاه غرب به موضوع حقوق بشر ابزاری و براساس منافع است

8:00 - 24 بهمن 1402
کد خبر: ۴۷۵۹۵۰۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
دبیر کمیسیون ملی یونسکو: نگاه غرب به موضوع حقوق بشر ابزاری و براساس منافع است
دبیر کمیسیون ملی یونسکو با اشاره به اینکه حقوق بشر غرب متفاوت از حقوق بشر اسلامی و بر پایه منفعت‌طلبی است، گفت که نگاه غرب به موضوع حقوق بشر نگاهی ابزاری است.

علی اکبر متکان، معاون وزیر علوم و دبیر کمیسیون ملی یونسکو-ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان با اشاره به حوزه حقوق بشر در کشور، گفت: بنا داریم در این باره کمیته‌ای از حقوق‌دانان تشکیل دهیم؛ همچنین پروژه‌ای پژوهشی را ایجاد کنیم که در آن مبانی حقوق بشر ایرانی و اسلامی مطرح شده و سپس آن را به یونسکو ارائه کنیم.  

دبیر کمیسیون ملی یونسکو-ایران، اظهار کرد: باید به دنیا اعلام کنیم حقوق بشر اسلامی که ما از آن صحبت می‌کنیم، متفاوت از آن چیزی است که کشور‌های غربی اعلام می‌کنند.

معاون وزیر علوم در ادامه حقوق بشر غرب را موضوعی صرفا نمایشی توصیف کرد و گفت: هر کشوری باید‌ها و نباید‌هایی دارد؛ غرب به نباید‌های ما می‌پردازد و هیچگاه از باید‌های ما که مبانی ارزشی دارند و متعالی هستند، بحثی به میان نمی‌آورد.

متکان با بیان اینکه نگاه غرب به موضوع حقوق بشر نگاهی ابزاری و براساس منافع است، اضافه کرد: آن‌ها از طریق این نوع حقوق بشر به دنبال تامین منافع خود هستند، در صورتی که بر مبنای اعتقادات اسلامی، حقوق بشر آن چیزی است که بتواند انسان را متعالی و ارزش‌های انسانی را ارائه کند.

وی با اشاره به اینکه باید تفاوت‌های میان حقوق بشر اسلامی و حقوق بشری را که غرب از آن دم می‌زند، معرفی کنیم، بیان کرد: ابتدا باید ارزش‌های حقوق بشری را بر مبنای ارزش‌های اعتقادی، اسلامی و ایرانی بشناسیم و سپس مقایسه‌ای میان حقوق بشر منفعتی و استثماری با ارزش‌های حقوق بشر اسلامی، انجام دهیم.

معاون وزیر علوم با بیان اینکه تعالیم اسلامی انسان‌ها را بر مبنای ارزش‌های الهی بررسی می‌کنند، افزود: ما باید این ارزش‌های الهی را که رنگ و نژاد و همچنین تفاوت و تبعیض نمی‌شناسند، معرفی کنیم.

دبیر کمیسیون ملی یونسکو-ایران در بخشی دیگر، گفت: حقوق بشر غربی چیزی جز ابزاری برای چپاول، غارت و استثمار کشور‌ها نیست.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *