وضعیت کرونایی جهان؛ درباره سویه‎های جدید در آمریکا و آفریقا چه می‎دانیم

11:17 - 23 بهمن 1402
کد خبر: ۴۷۵۹۴۴۲
وضعیت کرونایی جهان؛ درباره سویه‎های جدید در آمریکا و آفریقا چه می‎دانیم
کارشناسان یک سویه جدید ویروس کرونا به نام BA.۲.۸۷.۱ را در آفریقا شناسایی کردند.

خبرگزاری میزان - مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا در گزارشی جدید اعلام کرد که در حال تحقیق درباره یک سویه جدید ویروس کرونا است.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا گفت: در حال ردیابی و تجزیه‌وتحلیل BA.۲.۸۷.۱ یک سویه جدید هستیم که باعث ابتلا به کووید-۱۹ می‌شود.

این سویه تا به امروز ۹ بار در آفریقای جنوبی شناسایی شده است. این ویروس‌ها از نمونه‌های جمع‌آوری‌شده از سپتامبر تا دسامبر ۲۰۲۳ (شهریور تا دی) و سپس در ۳۱ ژانویه  (۱۱ بهمن) به یک پایگاه داده عمومی ارسال شدند. از هشتم فوریه  (۱۹ بهمن)، هیچ مورد بالینی BA.۲.۸۷.۱ در آمریکا یا خارج از آفریقای جنوبی شناسایی نشده است. 

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا نوشت: این واقعیت که از زمان جمع‌آوری اولین نمونه در ماه سپتامبر تنها ۹ مورد در یک کشور شناسایی شده، نشان می‌دهد که به نظر نمی‌رسد این سوبه قابلیت انتقال‌پذیری بسیار بالایی داشته باشد.

کارشناسان از نزدیک BA.۲.۸۷.۱ را دنبال می‌کنند، زیرا این سویه در مقایسه با XBB.۱.۵ بیش از ۳۰ تغییر در پروتئین اسپایک ویروس را تجربه کرده است.

پروتئین اسپایک همان چیزی است که سیستم ایمنی بدن ما هنگام ورود ویروس به بدنمان آن را هدف قرار می‌دهد. سیستم ایمنی بدن ما آماده است تا از طریق مصونیت به‌دست آمده از واکسن‌ها و ابتلا‌های قبلی از ما محافظت کند. 

سویه‌های ویروس کرونا با تغییرات متعدد در پروتئین سنبله می‌توانند امکان فرار از این ایمنی را افزایش دهند.

داده‌های شبکه نظارتی موسسه ملی بیماری‌های واگیر آفریقای جنوبی نشان می‌دهد که در هفته‌های اخیر هیچ افزایش قابل تشخیصی در موارد ابتلا به کرونا وجود نداشته است.

کارشناسان می‌گویند خیلی زود است که بدانیم واکسن‌های فعلی تا چه اندازه علیه BA.۲.۸۷.۱ کارایی دارند. اما تجربه اخیر با JN.۱ نشان می‌دهد که واکسن‌های به‌روز شده کووید-۱۹ می‌تواند به افزایش محافظت در برابر طیف متنوعی از سویه‌ها کمک کنند.

وضعیت کرونایی آمریکا

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا می‌گوید که تقریبا همه موارد جدید ابتلا به کرونا در آمریکا اکنون از سوی سویه JN.۱ ایجاد می‌شوند. تخمین زده می‌شود که ۹۳.۱ درصد از ابتلا‌ها در حال حاضر مربوط به این سویه هستند. 

براساس گزارش‌ها، ایالت‌های جنوبی آمریکا طی هفته‌های اخیر روندی روبه‌رشد از ابتلا به این سویه را شاهد بوده‌اند.

مقامات بهداشتی آمریکا می‌گویند که واکسن‌های به‌روز شده تاثیرگذاری ۴۹ درصدی در ابتلا به سویه JN.۱ داشته‌اند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *