رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

اعزام کشتی‎های نظامی اروپا به دریای سرخ؛ ماموریتی برای صلح یا جنگ؟

14:29 - 21 بهمن 1402
کد خبر: ۴۷۵۹۲۱۰
اعزام کشتی‎های نظامی اروپا به دریای سرخ؛ ماموریتی برای صلح یا جنگ؟
اتحادیه اروپا قصد دارد یک ماموریت نظامی شامل استقرار کشتی‌های جنگی و سیستم‌های هوابرد را در دریای سرخ، خلیج عدن و آب‌های اطراف آغاز کند.

خبرگزاری میزان - ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا به‌تازگی طرح‌هایی را برای راه‌اندازی یک ماموریت نظامی برای آنچه محافظت از کشتی‌های تجاری در دریای سرخ در برابر حملات یمنی‌ها خوانده شده، تایید کرده‌اند.

این ماموریت شامل استقرار کشتی‌های جنگی اروپایی و سیستم‌های هشدار اولیه هوابرد در دریای سرخ، خلیج عدن و آب‌های اطراف است. 

مقر عملیاتی این ماموریت که عملیات «آسپید» نام دارد در شهر لاریسا یونان است.

تصمیم رسمی نهایی برای اعزام این ماموریت در نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا در ۱۹ فوریه (۳۰ بهمن) در بروکسل اتخاذ خواهد شد. 

اتحادیه اروپا ماه گذشته به توافقی سیاسی برای آغاز این ماموریت دست یافته بود.

در همین حال، یک ناوچه نیروی دریایی آلمان روز پنجشنبه به سمت دریای سرخ حرکت کرد.

کشتی هسن از بندر ویلهلم‎شاون در دریای شمال با حدود ۲۴۰ نیروی خدماتی در کشتی به سمت دریای سرخ حرکت می‌کند.

منابع آلمانی، عنوان می‎گویند که هدف اعزام کشتی جنگی هسن این است که زمانی‎که ائتلاف نظامی اتحادیه اروپا مجوز رسمی دریافت کرد و پارلمان آلمان دستوری برای پیوستن به این ائتلاف صادر می‌کند، کشتی سریعا در منطقه مستقر شود.

پیش از این نیز نیرو‌های آمریکایی و انگلیسی حملاتی را علیه اهدافی در یمن اجرا کرده‌اند و به دنبال مختل کردن قابلیت‌های پرتاب موشک آن‌ها هستند.

یک کارشناس درباره حملات آمریکا و انگلیس به یمن، می‎گوید: به نظر می‌رسد که تهدید واقعی در اینجا تشدید حملات هوایی مداوم آمریکا است که باعث مرگ مردم می‌شود.

اما جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مدعی شده که ماموریت اتحادیه اروپا در هیچ حمله نظامی شرکت نخواهد کرد و فقط در دریا به ایفای نقش خواهد پرداخت.

حملات ارتش یمن متوقف نمی‌شود

حملات ارتش یمن به کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی در دریای سرخ، تجارت این رژیم در کوتاه‌ترین مسیر کشتی‌رانی بین اروپا و آسیا را مختل کرده است.

این حملات که در همبستگی با مردم فلسطین که با بمباران‌های رژیم صهیونستی در غزه روبرو هستند، انجام شده است.

حملات یمن مسیری را هدف قرار می‌دهند که حدود ۱۵ درصد از ترافیک کشتی‌رانی جهان را تشکیل داده است؛ همچنین چندین شرکت کشتی‌رانی مجبور به تغییر مسیر کشتی‌های خود شده‎اند.

ریسپانسیبل استیت کرفت، نوشت که هرگونه تصوری درباره اینکه بمباران یمن می‌تواند به حملات ارتش این کشور به کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی در دریای سرخ پایان دهد، از بین رفته است.

یمن پس از سال‌ها بمباران از سوی عربستان و امارات (با مهمات ساخت آمریکا)، در چند روز اخیر چندین بار حملات هوایی آمریکا را تلافی کرده است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *