گزارش|

هرآنچه باید درباره تقابل ایران و قطر بدانید؛ از طلسم ۱۴ ساله عنابی‌ها تا دستِ بالای شاگردان قلعه‌نویی/ خاطره خوب کی‌روش را زنده کنید

0:35 - 18 بهمن 1402
کد خبر: ۴۷۵۸۶۷۵
دسته بندی: ورزشی ، فوتبال
تعداد نظرات: ۱ دیدگاه
هرآنچه باید درباره تقابل ایران و قطر بدانید؛ از طلسم ۱۴ ساله عنابی‌ها تا دستِ بالای شاگردان قلعه‌نویی/ خاطره خوب کی‌روش را زنده کنید
تیم‌های ملی فوتبال ایران و قطر در حالی امشب در مرحله نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا به مصاف هم خواهند رفت که هر دو تیم انگیزه‌های متفاوتی را برای پیروزی در این دیدار و رسیدن به فینال مسابقات خواهند داشت.

خبرگزاری میزان - تیم فوتبال ایران در حالی از ساعت ۱۸:۳۰ امروز (چهارشنبه، ۱۸ بهمن) در مرحله نیمه‌نهایی هجدهمین دوره جام ملت‌های آسیا در ورزشگاه الثمامه با قضاوت احمد العلی کویتی به مصاف قطر، میزبان مسابقات خواهد رفت که این دیدار از حساسیت‌های خاصی برای هر دو تیم برخوردار است، از طلسم ۱۴ ساله عدم پیروزی عنابی‌ها مقابل ایران گرفته تا رکورد ۹ ساله نباختن آن‌ها در این تورنمنت، اما این تمام ماجرا نیست چراکه تمام آمار و ارقام حکایت از دست بالای شاگردان قلعه‌نویی مقابل این حریف دارند، هرچند که برای پیروزی و موفقیت نمی‌توان تنها به آمار تکیه کرد.

قطری‌ها رقابت‌ها را خیلی خوب آغاز کردند و با ۳ پیروزی برابر چین، هند و لبنان راهی دور حذفی شدند. آن‌ها در مرحله یک‌هشتم نهایی ۲ بر یک فلسطین را شکست دادند و در مرحله یک‌چهارم بعد از تساوی یک بر یک برابر ازبکستان در ضربات پنالتی این تیم را از پیش رو برداشتند تا حریف ایران در دیدار نیمه‌نهایی شوند.

اما در مقابل تیم ملی کشورمان نیز مانند حریفش در مرحله گروهی با ۳ پیروزی برابر تیم‌های فلسطین، هنگ‌کنگ و امارات گام به مرحله حذفی گذاشت و در این مرحله بعد از تساوی یک بر یک مقابل سوریه، در ضربات پنالتی از سد این حریف گذشت و راهی یک‌چهارم نهایی شد.

بدون شک شاید حساس‌ترین و مهم‌ترین دیدار ایران در این تورنمنت در این مرحله و برابر ژاپن یکی از شانس‌های اصلی کسب عنوان قهرمانی، به اذعان بسیاری از کارشناسان، بود که شاگرادن امیر قلعه‌نویی با ارائه عملکردی تحسین‌برانگیز دست به کار بزرگی زدند و این غول آسیا را با نتیجه ۲ بر یک از پیش رو برداشتند تا مجوز حضور در مرحله نیمه‌نهایی و دیدار با قطرِ میزبان را کسب کنند.

شاگردان امیر قلعه‌نویی با نمایشی که در این مسابقات تا بدینجا داشته‌اند مصمم هستند تا طلسم ۴۷ ساله رسیدن به فینال جام ملت‌های آسیا و کسب‌ جام قهرمانی در این رقابت‌ها را بشکنند. آخرین حضور ایران در فینال در سال ۱۹۷۶ بود که منجر به کسب سومین عنوان قهرمانی متوالی برای ایران شد.

هرآنچه باید درباره تقابل ایران و قطر بدانید؛ از طلسم ۱۴ ساله عنابی‌ها تا دستِ بالای شاگردان قلعه‌نویی/ خاطره خوب کی‌روش را زنده کنید

 

پیش از شروع جام ملت‌ها در قطر، هدایت تیم ملی فوتبال این کشور برعهده کارلوس کی‌روش، سرمربی سابق تیم ملی ایران بود، اما فدراسیون فوتبال قطر در اقدامی عجیب درحالی که کمتر از ۲ ماه به شروع این مسابقات باقی مانده بود، او را از سمتش برکنار کرد تا مارکس لوپس، سرمربی پیشین تیم فوتبال الوکره هدایت این تیم را برعهده بگیرد.

نکته جالب درباره قطر این است که این تیم تا بدین‌جای جام با هیچ یک از مدعیان اصلی قهرمانی بازی نداشته و دیدار با ایران مهم‌ترین محک آن‌ها در جام هجدهم خواهد بود.

این بیست‌و پنجمین تقابل دو تیم مقابل یکدیگر خواهد بود که در ۲۴ دیدار قبلی سهم ایران ۱۶ برد و سهم قطر تنها ۳ پیروزی بوده است. ۵ دیدار نیز با تساوی یه پایان رسیده است. در این تقابل‌ها ۵۷ گل از خط دروازه‌ها عبور کرد که در این بین تیم ملی فوتبال ایران ۴۱ بار موفق به باز کردن دروازه حریف شده و عنابی‌ها تنها ۱۶ با موفق به گلزنی مقابل یوز‌های ایرانی شده‌اند.

تیم ملی فوتبال ایران هرگز در جام ملت‌های آسیا مغلوب قطر نشده است و هر ۲ باری که در مراحل گروهی با این تیم رو در رو شده موفق به شکست حریف شده است. اولین دیدار دو تیم در جام ملت‌های ۱۹۸۸ که با برتری ۲ بر صفر ایران به پایان رسید و دومین دیدار نیز با برتری یک بر صفر تیم ملی کشورمان در جام ملت‌های ۲۰۱۵ همراه بود تا رکورد ۱۰۰ درصد پیروزی به نام ایران در این تورنمنت ثبت شود.

از سوی دیگر آخرین پیروزی عنابی‌ها مقابل ایران به ۱۴ سال پیش یعنی به سال ۱۳۸۸ در مسابقات چهارجانبه قطر برمی‌گردد جایی که این تیم موفق شد با نتیجه ۳ بر ۲ به برتری دست پیدا کنند. از آن بازی تاکنون قطری‌ها موفق به برتری مقابل ایران نشده‌اند و حالا این تیم به دنبال شکستن این طلسم طولانی است. ۲ برد دیگر آن‌ها مربوط به سال‌های ۱۳۷۶ و ۱۳۸۰ است.

بهترین برد ایران برابر قطر با نتیجه ۶ بر یک در بازی‌های فوتبال غرب آسیا در سال ۲۰۰۸ به دست آمده است و بهترین برد قطر برابر ایران پیروزی ۲ بر صفر در سال ۱۳۷۶ در مقدماتی جام جهانی ۱۹۹۸ بود که مانع از صعود مستقیم ایران به جام جهانی شد.

هرآنچه باید درباره تقابل ایران و قطر بدانید؛ از طلسم ۱۴ ساله عنابی‌ها تا دستِ بالای شاگردان قلعه‌نویی/ خاطره خوب کی‌روش را زنده کنید

 

البته نباید از کیفیت بالای بازیکنان قطر غافل شد، هرچند همانطور که عنوان شد این تیم هنوز با تیم‌های مدعی رو در رو نشده است، اما در ترکیب خود بازیکنانی دارد که می‌توانند سرنوشت بازی را تغییر دهند. تا بدین جای جام چند بازیکن قطر چهره ویژه‌تری از خود به نمایش گذاشته است و تأثیر بیشتری در موفقیت‌های تیمشان داشته‌اند؛ در آخرین و اولین نقاط تاکتیکی تیمشان؛ یکی درون دروازه و دیگری در خط حمله.

مشعل برشام، سنگربان ۲۵ سال السد با ثبت ۲ کلین‌شیت یکی برترین دروازه‌بانان جام تا بدین لحظه بوده است. این دروازه‌بان که در بازی با ازبکستان ۳ ضربه پنالتی را مهار کرد نقش مهم و پررنگی در صعود عنابی‌ها به نیمه نهایی داشت.

دیگر ستاره قطری‌ها اکرم عفیف، کاپیتان این تیم در این دوره از مسابقات است. عفیف که در سال ۲۰۱۹ عنوان مرد سال آسیا را کسب کرد، سابقه بازی در سویا، ویارئال و اسپورتینگ خیخون را در کارنامه خود دارد و در کنار ایمن حسین، مهاجم تیم حذف‌شده عراق موثرترین بازیکن جام هجدهم است. او بعد از مهاجم عراقی که ۶ گل به ثمر رسانده، با ۴ گل در رده دوم برترین گلزنان جام قرار دارد و با توجه به حذف عراق و ژاپن بخت نخست برای کسب عنوان آقای گلی است. از سوی دیگر عفیف بعد از سردار آزمون و علی جاسم با ۲ پاس گل بهترین پاسور تیمش در این رقابت‌هاست تا با تاثیرگذاری روی ۶ گل موثرترین بازیکن جام هم باشد. عفیف درحالی روی ۶ گل قطر اثرگذار بوده که این تیم تاکنون ۸ گل در این رقابت‌ها به ثمر رسانده است تا ستاره بی چون چرای تیمش لقب بگیرد.

معز علی، حسن الهیدوس، پدرو میگل، بوعلام خوخی و لوکاس مندس دیگر مهره‌های کلیدی قطر هستند که می‌توانند در بازی با تیم ملی برای ایران دردسرساز شوند.

 

هرآنچه باید درباره تقابل ایران و قطر بدانید؛ از طلسم ۱۴ ساله عنابی‌ها تا دستِ بالای شاگردان قلعه‌نویی/ خاطره خوب کی‌روش را زنده کنید

 

از سوی دیگر حدود ۹ سال از آخرین شکست تیم ملی فوتبال قطر در جام ملت‌های آسیا می‌گذرد. آخرین شکست این تیم در مرحله گروهی جام ملت‌های ۲۰۱۵  بود که هر ۳ دیدار خود را مقابل ایران، امارات و بحرین واگذار کردند تا خداحافظی زودهنگامی با مسابقات داشته باشند. آخرین شکست این تیم در جام ملت‌های ۲۰۱۵ در ۲۵ دی ۱۳۹۳ رخ داد که آن‌ها در آخرین دیدار مرحله گروهی بازی را با نتیجه یک بر صفر به بحرین واگذار کردند که حدود ۹ سال از آخرین باخت آن‌ها در ادوار این مسابقات می‌گذرد.

آخرین تقابل دو تیم قبل از شروع جام‌ملت‌ها در فینال تورنمنت چهارجانبه اردن بود که شاگردان امیر قلعه‌نویی موفق شدند با نتیجه ۴ بر صفر، قطر تحت هدایت کارلوس کی‌روش را مغلوب کنند؛ اتفاقی که بسیاری از کارشناسان آنرا زمینه‌‎ساز اخراج این سرمربی پرتغالی می‌دانند. این امید وجود دارد که شاگردان قلعه‌نویی با زنده کردن خاطره آن پیروزی شیرین در دیدار امروز گام بلندی برای کسب جام قهرمانی بردارند.

در ترکیب تیم ملی فوتبال ایران در این رقابت‌ها سردار آزمون ۳ گل و مهدی طارمی، احسان حاج صفی، حسین کنعانی‌زادگان و علیرضا جهانبخش دوبار موفق به گلزنی مقابل قطر شده‌اند و در صورت بازی و گلزنی در این مسابقه این شانس را دارند تا به رکورد علی دایی بهترین گلزن ایران مقابل قطر با ۴ گل زده نزدیک شوند. محمد سالم العنزی، ولید حمزه و مجید حسن هر کدام با دو گل زده بهترین گلزنان قطر در رویارویی با تیم‌ملی هستند.

 

هرآنچه باید درباره تقابل ایران و قطر بدانید؛ از طلسم ۱۴ ساله عنابی‌ها تا دستِ بالای شاگردان قلعه‌نویی/ خاطره خوب کی‌روش را زنده کنید

انتهای پیام/



ایرانیان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
0
0
خاطره خوب کی‌روش را زنده کنید!!!!
اون یابو بعد از این همه سال چند تا قهرمانی واسه فوتبال آورده؟!!! با اون دفاع قطاری اش؟!
هم درست و حسابی پول گرفته و چاپیده
هم درست و حسابی مردم ایران رو تحقیر کرده
هم درست و حسابی تو فوتبال ریده
همه مردم ایران تو دهن اون و شمایی که سنگشو به دندون میزنین ریده
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *