جنگ سایبری؛ میدان جدید رقابت آمریکا و چین

14:52 - 15 بهمن 1402
کد خبر: ۴۷۵۸۲۱۵
جنگ سایبری؛ میدان جدید رقابت آمریکا و چین
حوزه سایبری در سال‌های اخیر به میدان جدیدی از جنگ و رقابت آمریکا و چین تبدیل شده است.

خبرگزاری میزان - مقام‎های آمریکایی به‎تازگی اعلام کردند که یک عملیات هکری تحت حمایت چین را که هدف زیرساخت‌های آمریکا بوده، خنثی کردند.

این در حالی است که دفتر تحقیقات فدرال (اف‌بی‌آی) درباره تهدیدات آتی در صورت واردشدن به جنگ دو کشور هشدار داد. 

آکسیوس در مقاله‌ای، نوشت که عملیات سایبری چین بزرگترین تهدید وجودی برای ایمنی زیرساخت‌های حیاتی آمریکاست، اما باوجود سال‌ها سرمایه‌گذاری، آمریکا از امنیت مورد نیاز خود در زمینه سایبری فاصله دارد.

مقام‎های سایبری آمریکا به‎تازگی در هشداری به کنگره، اعلام کردند که چین علاقه مداومی به «سرقت» اسرار دولتی آمریکا نشان داده است.

تنش‌های فزاینده بین آمریکا و چین طی ماه‌های گذشته نگرانی مقام‎ها را تشدید کرده است.

بسیاری از اپراتور‌های زیرساخت حیاتی آمریکا که شامل بانک‌های بزرگ، شرکت‌های آب شهری کوچک و حتی شرکت‌های فناوری اطلاعات می‌شوند هنوز برای اجرای اصول اولیه امنیت سایبری، مانند داشتن برنامه‌ای برای به‌روز نگه‌داشتن نرم‌افزار و اجرای احراز هویت چند عاملی، در تلاش هستند.

در همین حال، سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به اتهام مقام آمریکایی علیه چین مبنی بر حمله سایبری این کشور به زیرساخت‌های عمومی آمریکا، گفت: این آمریکایی‌ها هستند که آغازگر و مجری حملات سایبری در جهان‌اند.

وانگ ون‎بین، سخنگوی وزارت خارجه چین درباره اظهارات مقام آمریکایی درباره کشف یک شبکه هکری چینی به‌عنوان عامل حملات سایبری به زیرساخت‌های عمومی آمریکا و ادعای رئیس اف‌بی‌آی مبنی بر انجام بیشترین فعالیت‌های هکری در چین، گفت: چین قاطعانه با هر نوع حمله سایبری مخالف بوده و مطابق با قانون آن‌ها را سرکوب می‌کند؛ آمریکا بدون شواهد معتبر و به شکل شتاب‎زده و عجولانه نتیجه‌گیری کرده و اتهاماتی بی‌اساس را علیه چین مطرح کرده که اقدامی بسیار غیرمسئولانه و غلط است و چین شدیدا با آن مخالف است.

ضعف امنیت سایبری زیرساخت‌های آمریکا

با وجود سال‌ها هشدار و سرمایه‌گذاری‌های دولتی، زیرساخت‌های حیاتی آمریکا در مقابل تهدیدات سایبری آسیب‌پذیر هستند.

استیسی اومارا، مدیر بخش راه‌حل‌های امنیت سایبری پیشرفته و مشارکت بخش عمومی شرکت ماندیات، گفت که بسیاری از بخش‌های حیاتی فاقد کارکنان و بودجه لازم برای سرعت بخشیدن به رسیدگی به تهدیدات سایبری هستند که با آن مواجه هستند.

گزارش‌های ناظر دولتی مشکلاتی را در رویکرد دولت فدرال آمریکا برای تامین امنیت زیرساخت‌های حیاتی شناسایی کرده‌اند.

اهمیت حوزه سایبری برای آمریکا و چین

پایگاه هیل، نوشت در حالی‎که دو کشور بر سر تجارت، فناوری، تحریم‌ها و تایوان به جدال ادامه می‌دهند، فضای سایبری به‌طور فزاینده‌ای از سوی آن‌ها برای دستیابی به برخی از اهداف خود در حوزه‌های دفاعی، اقتصادی و سیاسی استفاده می‌شود.

رقابت قدرت‌های بزرگ در فضای سایبری بین آمریکا و چین دارای اهمیت استراتژیک عظیمی برای هر دو کشور است.

هدف اصلی واشنگتن و پکن در این رقابت استفاده از برتری در قابلیت‌های سایبری به نفع ژئوپلیتیک خود است.

زیربنای قابلیت سایبری، قدرت فناوری انباشته یک کشور در تراشه‌های نیمه هادی، سیستم عامل‌های کامپیوتری و ابزار‌های اتوماسیون طراحی الکترونیکی است که زمینه را برای محاسبات با کارایی بالا، هوش مصنوعی، و نسل بعدی اینترنت و شبکه‌های ارتباطی سیار فراهم می‌کند.

به همین دلیل، تشدید رقابت بین آمریکا و چین، از جنگ تجاری تا جنگ فناوری، بر رقابت در بخش فناوری‌های بنیادی پیشرفته متمرکز شده است، زیرا این بخش به منبع حیاتی برای حاکمیت ملی، توسعه اقتصادی و امنیت ملی تبدیل شده‌اند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *