حکم موقت دیوان لاهه؛ تلاش رژیم صهیونیستی برای نابودی شواهد نسل‎کشی غزه

8:58 - 10 بهمن 1402
کد خبر: ۴۷۵۷۳۲۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
حکم موقت دیوان لاهه؛ تلاش رژیم صهیونیستی برای نابودی شواهد نسل‎کشی غزه
رژیم صهیونیستی پس از صدور حکم موقت دیوان لاهه هیچ نشانه‌ای از پایبندی به این حکم از خود نشان نداده و جنایت‌های خود را همچنان ادامه می‌دهد.

خبرگزاری میزان – تنها ۲ روز پس از آنکه دیوان بین‌المللی دادگستری (ICJ) به رژیم صهیونیستی دستور داد برای توقف جنایت نسل‌کشی علیه مردم فلسطین در نوار غزه اقدام کند، ارتش این رژیم میزان کشتار خود را علیه غیرنظامیان در غزه حفظ کرده است.

این رژیم همچنین تلاش‌های خود را برای گرسنگی دادن و آواره کردن اجباری ساکنان از منازل مسکونی در نوار غزه افزایش داده است.

سرپیچی رژیم صهیونیستی از حکم موقت دیوان لاهه

ارتش رژیم صهیونیستی طی ۲ روز از زمان صدور حکم دادگاه بیش از ۳۷۳ فلسطینی را  به شهادت رساند و بیش از ۶۴۳ نفر دیگر را مجروح کرد.

این رژیم برخلاف حکم بالاترین دادگاه بین‌المللی جهان و نقض تعهدات بین‌المللی خود، از جمله قوانین و اصول بین‌المللی، بر ارتکاب تخلفاتی آشکار که جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت از جمله نسل‌کشی علیه مردم فلسطین است، اصرار می‌ورزد.

علاوه بر عملیات بمباران بی‌وقفه رژیم صهیونیستی که منجر به تخریب منازل مسکونی بر سر ساکنان آن‌ها و آوارگان علی‎رغم اجرای دستورات غیرقانونی شده است، این رژیم همچنین به حمله خود به آنچه از سیستم بهداشتی غزه باقی مانده است، ادامه می‌دهد.

ارتش رژیم صهیونیستی بیمارستان‌های خان‌یونس در جنوب نوار غزه را محاصره کرده و مستقیما تأسیسات بهداشتی آنجا را هدف قرار می‌دهد تا جایی که هم بیمارستان الناصر و هم بیمارستان الامل وابسته به هلال احمر در آستانه تعطیلی به دلیل محاصره مداوم و هدف قرار دادن مکرر قرار دارند.

شلیک خمپاره و پهپاد‌های صهیونیست به مخازن آب در مجتمع پزشکی الناصر آسیب رسانده و تعمیرات را به دلیل محاصره و حملات مداوم غیرممکن کرده است.

همچنین شمارش معکوس این مجتمع پزشکی برای خاموش کردن ژنراتور‌ها در ۳ روز دیگر آغاز شده، در حالی که به دلیل تداوم حملات و محاصره، اکسیژن بیمارستان الامل تمام شده است.

دیوان بین‌المللی دادگستری که در حال بررسی شکایتی از سوی آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی به دلیل نقض وظایف خود براساس کنوانسیون پیشگیری و مجازات نسل‌کشی در جریان عملیات نظامی خود علیه نوار غزه و ساکنان فلسطینی آن بود با صدور حکمی، این رژیم را موظف به انجام چند اقدام فوری و موقت برای جلوگیری از ارتکاب هرگونه اقدام نسل‌کشی کرد.

دادگاه به رژیم صهیونیستی دستور داد تا برای رسیدگی به شرایط زندگی وحشتناکی که مردم فلسطین در غزه در معرض آن هستند، اقدام فوری و قاطع انجام دهد و برای اطمینان از حفظ و جلوگیری از نابودی شواهد درباره نسل‌کشی اقدام کند.

با وجود این، نیرو‌های ارتش رژیم صهیونیستی هیچ تعهدی به انجام اقدامات نشان نداده‌اند و در عوض به کشتار و هدف قرار دادن غیرنظامیان در مقیاس وسیع، بدون نیاز نظامی یا تناسب، ادامه داده‌اند.

تلاش رژیم صهیونیستی برای نابودی شواهد

نیرو‌های نظامی صهیونیست در راستای سیاست خود درباره از بین بردن هرگونه شواهدی درباره ارتکاب جنایت نسل‌کشی، تخریب نظام‌مند و گسترده اموال غیرنظامیان، مانند خانه‌ها، جوامع مسکونی، کل محله‌ها و مناطق خاصی را که شاهد جنایات هولناک بوده‌اند، اقدام کردند.

اجساد بیشتری طی چند روز گذشته در حیاط بیمارستان الناصر در خان یونس دفن شده‌اند و همچنین دستکم ۴ محل دفن دسته‌جمعی دیگر را در میادین، مدارس و خیابان‌های خان یونس ثبت کرده است.

ناظر حقوق بشر اروپا-مدیترانه (یورو-مد مانیتور) می‌گوید: ارتش رژیم صهیونیستی همچنان صد‌ها فلسطینی را که در خیابان صلاح الدین در جنوب غزه در انتظار کامیون‌های کمک رسانی جمع شده بودند، هدف قرار می‌دهد. نیرو‌های اسرائیلی چند غیرنظامی را کشتند و تعدادی دیگر را زخمی کردند. این جنایت امروز با تلفات غیرنظامیان بیشتر تکرار شد.

ده‌ها آواره نیز در یک مرکز پناهگاهی که در مدرسه‌ای در محله الامل ایجاد شده بود، پس از آتش‌سوزی چادر‌ها به دلیل شدت اسرار زخمی شدند.

با وجود قطعی مداوم برق، ارتباطات و خدمات اینترنت در نوار، فلسطینیان در چندین محله تازه تاسیس خان‌یونس که مجموعا بیش از ۴ کیلومتر مربع وسعت دارند، از طریق رسانه‌های اجتماعی دستور تخلیه جدید رژیم صهیونیستی را دریافت کردند.

برآورد می‌شود که ۹۰ هزار نفر در مناطق مورد هدف زندگی می‌کنند، به علاوه ۴۰۰ هزار آواره داخلی دیگر که در ۲۴ مدرسه و مرکز سرپناهی اسکان داده شده‌اند، از جمله ۳ بیمارستان.

هزاران آواره دیگر به شهر رفح در جنوب نوار تخلیه شده‌اند که در نتیجه دستور تخلیه اخیر ارتش رژیم صهیونیستنی و همچنین بمباران شدید در خان‌یونس و نوار غزه مرکزی است.

ارتش رژیم صهیونیستی علاوه بر تخریب تمام سازه‌ها در شرق نوار غزه که بین هزار تا هزار و ۵۰۰ متر دورتر از حصار مرزی قرار داشتند، کل میادین مسکونی را برای ایجاد یک منطقه حائل که بیش از ۱۵ درصد از نوار غزه وسیع‌تر را در بر می‌گیرد، تسطیح کرده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *