معاون قضایی قوه قضاییه: همکاری خوبی بین دادگستری استان تهران و معاونت قضایی وجود دارد

13:03 - 07 بهمن 1402
کد خبر: ۴۷۵۶۷۸۲
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
معاون قضایی قوه قضاییه: همکاری خوبی بین دادگستری استان تهران و معاونت قضایی وجود دارد
معاون قضایی قوه قضاییه با بیان اینکه در حال حاضر هماهنگی کاملی میان دادگستری استان تهران و معاونت قضایی وجود دارد، گفت: پرونده‌های مطالبه شده از دادگستری استان تهران را با سرعت دریافت می‌کنیم.

خبرگزاری میزان - نهمین نشست شورای معاونان دادگستری استان تهران با حضور علی القاصی رئیس کل دادگستری استان تهران و حجت الاسلام و المسلمین صادق رحیمی معاون قضایی قوه قضاییه برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین رحیمی در این نشست ضمن تبریک ایام نورانی و معنوی ماه رجب و میلاد امام علی (ع) به بیان روایاتی از این امام بزرگوار پرداخت و گفت: قضات به عنوان یک الگو عملی و رفتاری بیش از دیگران به امام علی (ع) نیاز دارند. قاضی اسلامی که جانشین پیامبر است فقط با علم نمی‌تواند قضاوت درستی داشته باشد بلکه برای کسب موفقیت باید از علم، عقل، تدبیر و حکمت بهره‌مند باشد تا قضاوتش درست باشد. قضاوت شغل نیست و منصبی از مناصب الهی است و قاضی کار پیامبر و امام را انجام می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه موفقیت دادگستری استان تهران، موفقیت عدلیه در دنیای اسلامی است افزود: روحیه هماهنگی، صمیمیت و دوستی که در شرایط فعلی در دادگستری استان تهران وجود دارد هیچ زمانی نبوده است. در حال حاضر هماهنگی کاملی بین معاونت قضایی و دادگستری تهران وجود دارد و پرونده‌های مطالبه شده را با سرعت دریافت می‌کنیم. حوزه عفو استان تهران نیز بسیار فعال شده است.

معاون قضایی قوه قضاییه گفت: در مرداد ماه سال جاری در جلسه ویدیو کنفرانسی با دادگستری استان‌ها مطالب لازم، چارچوب کار و نقش راه را ترسیم کردیم و چند نکته حائز اهمیت را باید مجدد مطرح کنیم. بحث اجرای ماده ۳۵۶ بسیار مهم است و رئیس قوه قضاییه با اذن مقام معظم رهبری به معاون قضایی تفویض کرده است.در این رابطه فرمی تهیه شده که باید به صورت دقیق تکمیل شود.

وی ادامه داد: دادگاه بر اساس درخواست معاونت قضایی حکم صادر می‌کند و دیوان عالی کشور بر اساس این درخواست تصمیم گیری می‌کند همچنین اجرای احکام بر اساس این درخواست انجام می‌شود بنابراین این فرم باید تکمیل شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین رحیمی اظهار کرد: زمانی که معاونت قضایی حکم صادر می‌کند و فرضا اجرای حکم قصاص را تایید می کند و با این فرض که متهم مشخص و محرز است و تقاضای معاونت قصاص بوده، در اجرای ماده ۳۵۶ که درخواست قصاص شده است دیگر لازم نیست از معاونت قضایی به دادگاه دعوت شود.

وی خطاب به مسئولان دادگستری تهران ادامه داد: در اجرای ماده ۳۵۶ اگر درخواست دیه در دادسرا شده است دیگر نیاز به مکاتبه با معانت قضایی نیست.ولی اگر درخواست قصاص در مرحله دادسرا شده است قبل از ارسال فرم استیذان برای معاونت قضایی باید مجددا مکاتبه با اینمعاونت صورت گیرد شاید نظر تغییر پیدا کرده باشد. در مرحله دادسرا گاهی درخواست قصاص می‌کنیم، ولی در محل اجرا شرایط را می‌سنجیم و با توجه به شرایط با متهم را بررسی می‌کنیم لذا اگر درخواست ما در مرحله دادسرا قصاص بود در مرحله اجرا حتما با معاونت قضایی مکاتبه انجام شود.

معاون قضایی قوه قضاییه عنوان کرد: پرونده‌های موضوع عفوی که ماده ۱۱۴هستند در مواردی که فرد جوان است، سابقه‌ای ندارد، عفت عمومی را جریحه‌دار نکرده، موجب ارعاب و وحشت نشده باشد و مصلحت در آن باشد حکم اجرا نشود در اجرای ماده ۱۱۴ با این موارد موافقت می‌کنیم.

وی افزود: در بحث اجرای ماده ۴۲۹ استان تهران واقعاً پیش قدم بوده است و یکی از استان‌هایی بوده که در بحث ماده ۴۲۹ بیشترین همکاری را داشته‌ایم. در اجرای ماده ۴۲۹ با رئیس قوه قضاییه مکاتبه صورت گرفت و همچنین حضوری این موضوع را مطرح کردم که برخی از استان‌ها به معاونت قضایی اعلام کردند که چندین سال اولیای دم تفاضل دیه را پرداخت نمی‌کردند تا حکم اجرا شوند و به محض اینکه اعلام کردیم می‌خواهیم متهم را آزاد کنیم تفاضل دیه را پرداخت کردند و مشخص است می‌خواهند محکوم به قصاص را عذاب دهند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *