همایش «پیشگیری از وقوع جرایم و تخلفات انتخاباتی» در دادگستری خراسان شمالی برگزار شد

9:48 - 05 بهمن 1402
کد خبر: ۴۷۵۶۵۵۵
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
همایش «پیشگیری از وقوع جرایم و تخلفات انتخاباتی» در دادگستری خراسان شمالی برگزار شد
رئیس کل دادگستری استان خراسان شمالی در همایش «پیشگیری از وقوع جرایم و تخلفات انتخاباتی» بر مشارکت حداکثری مردم در فضای رقابتی و سالم در این حوزه تأکید کرد.

خبرگزاری میزان - همایش «پیشگیری از وقوع جرایم و تخلفات انتخاباتی» به ریاست حجت الاسلام والمسلمین رضا براتی زاده، رئیس کل دادگستری استان خراسان شمالی و به همت معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان برگزار شد.

در این همایش که مسئولان و مدیران قضایی استان و شهرستان‌ها از جمله معاونین قضایی رئیس کل دادگستری، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان، همچنین نماینده، ولی فقیه در استان و امام جمعه بجنورد، اعضاء هیئت‌های نظارت و اجرایی انتخابات و نیز استاندارخراسان شمالی، فرمانداران و تعدادی از نامزد‌های تأیید صلاحیت شده انتخاباتی حضور داشتند؛ رئیس کل دادگستری خراسان شمالی ضمن اشاره به اهمیت برگزاری هر چه باشکوه‌تر انتخابات اسفند ماه سال جاری بر ضرورت جلب موجبات و زمینه‌های لازم جهت مشارکت حداکثری مردم در فضای رقابتی و سالم در این حوزه تأکید کرد.

حجت الإسلام والمسلمین براتی زاده، رعایت قوانین و مقررات انتخاباتی را در تمامی مراحل بعنوان فصل الخطاب کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی برشمرد و خاطرنشان کرد: برای اینکه شاهد انتخاباتی پرشور، رقابتی و سالم و بدور از هرگونه تنش، جرایم و تخلفات باشیم لازم است همگان بایسته‌های قانونی را رعایت و بر اساس موازین قانونی رفتار و عمل کنند.

وی با اشاره به ابلاغ کلیه مقررات قانونی راجع به مبحث انتخابات به نامزد‌های انتخاباتی گفت: همه مسئولان و مدیران باید با یک همکاری و هم افزایی مناسب مقدمات برگزاری انتخابات را به بهترین شکل ممکن فراهم سازند و در این بحبوحه دستگاه قضایی نیز در راستای پیشگیری از جرایم و تخلفات انتخاباتی تمام تلاش خود را انجام خواهد داد.

حجت الاسلام والمسلمین براتی زاده ضمن قدردانی از تمام کاندیدا‌ها و نامزد‌های انتخاباتی از حیث حضور در عرصه این رقابتی، گفت: این میدان، قواعد و قوانین و مقرراتی دارد که چنانچه همگان در چارچوب آن حرکت کنند، به امید خدا علاوه بر مشارکت حداکثری مردم عزیز شاهد برگزاری انتخاباتی پرشور، با شکوه و سالم و در عین حال رقابتی باشیم.

رئیس کل دادگستری استان خراسان شمالی با بیان اینکه دستگاه قضایی مفتخر است اعلام کند که در حوزه انتخابات در حال حاضر هیچ گونه جرم و تخلفی که منجر به تشکیل پرونده شود حادث نشده تصریح کرد: کاندید‌ها باید این را بدانند که برای تبلیغات و معرفی عملکرد‌ها و دستاوردها، صرفا شایستگی‌ها و توانمندی‌های خود را به مردم نشان دهند و از تخریب، تخدیش و توهین به شخصیت و بی احترامی نسبت به دیگر کاندیدا‌ها به شدت اجتناب نمایند.

نماینده، ولی فقیه در استان و امام جمعه شهرستان بجنورد نیز گفت: همانطور که در آیات قرآنی آمده هیچ کسی نمیتواند سرنوشت قومی را تغییر دهد جز همان قوم و قطعا یکی از راه‌های تغییر و مشارکت مردم در اداره کشور شرکت در انتخابات و تعیین مقدرات کشور از این مسیر است.

حجت الاسلام والمسلمین رضا نوری در ادامه افزود: سه ضلع انتخابات که مردم، ناظران و مجریان و کاندیدا‌ها هستند؛ می‌توانند حسب مورد با فعالیت، رقابت، مشارکت و حضور در عرصه انتخابات به استحکام پایه‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران کمک کنند و نقشه‌های دشمنان را نیز نقش بر آب نمایند که چنین فرایندی رشد جامعه و کشور را در پی خواهد شد.

نماینده، ولی فقیه همچنین پایبند بودن به قانون، تبلیغ عملکرد خود و عدم تخریب دیگران، دادن وعده‌های قابل تحقق و در دسترس و کاملا ممکن و شدنی و با برنامه بودن را از جمله ویژگی‌های مهم یک کاندیدای انتخاباتی عنوان کرد.

دادستان عمومی و انقلاب نیز گفت: بحث مشارکت و امنیت انتخابات فقط با اجرای قوانین انتخاباتی امکانپذیر است و انتظار دستگاه قضایی نیز از کاندیدا‌ها و مجریان انتخاباتی این است که در رفتار و مواضعشان مراقب باشند تا خدای نکرده جرم و تخلفی اتفاق نیافتد و چنانچه فرد یا اشخاص مرتبط با انتخابات مرتکب جرم یا تخلفی شوند و از اجرای قوانین تخطی کنند دادستان به عنوان مدعی العموم بدون اغماض و مماشات و طبق قانون با آن‌ها برخورد و علیه این افراد پرونده قضایی تشکیل خواهد داد.

سید جواد ایلالی همچنین در ادامه به مصادیق برخی جرایم و تخلفات مبتلابه در حوزه انتخابات در فضای مجازی اشاره و بیان کرد: بعضی از جرایم و تخلفات تحت عنوان نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی بیشتر در فضای مجازی روی می‌دهد که در صورت کارساز نبودن تذکرات و هشدار‌های قانونی وفق موازین و مقررات علیه فرد یا افراد اقدام خواهد شد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان نیز در این همایش اظهار کرد: امیدواریم با برگزاری این قبیل جلسات و نشست‌های آینده شاهد برگزاری انتخاباتی پرشور باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین یوسفی زرمی، تشکیل کمیته رصد و پایش رفتار‌ها و فرایند‌های انتخاباتی و تعیین ۱۸ شعبه رسیدگی به جرایم انتخاباتی در شعب و محاکم دادگستری استان را از جمله مصوبات و نتایج برگزاری این قبیل جلسات عنوان کرد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *