گزارش|

سایه روشن عملکرد تیم ملی در پایان مرحله گروهی/ مهاجمان خوب، مدافعان متزلزل

0:15 - 05 بهمن 1402
کد خبر: ۴۷۵۶۴۵۹
دسته بندی: ورزشی ، فوتبال
سایه روشن عملکرد تیم ملی در پایان مرحله گروهی/ مهاجمان خوب، مدافعان متزلزل
تیم ملی فوتبال ایران در حالی مرحله گروهی جام ملت‌های آسیا را با صدرنشینی مقتدرانه به پایان رساند که در فاز هجومی درخشان ظاهر شد، اما از نظر ساختار دفاعی انتظارات برآورده نشد.

خبرگزاری میزان - مرحله گروهی جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ در حالی به پایان خود نزدیک می‌شود که تیم‌های حاضر در مرحله یک‌هشتم یکی پس از دیگری مشخص می‌شوند، اما تیم ملی فوتبال ایران شب گذشته با برتری مقابل امارات و کسب ۹ امتیاز ممکن از ۳ بازی گروه C با اقتدار به دور بعدی مسابقات راه پیدا کرد.

پیروزی مقابل امارات که در واقع پاسخ به کُری‌خوانی‌های شب قبل از بازی هواداران امارات بود باعث شد شاگردان قلعه‌نویی به عنوان صدرنشین گروه صعود کنند. در ادامه مروری خواهیم داشت به اتفاقات بازی ایران و امارات: 

ایران ۲ - امارات یک؛ سیلی محکم شاگردان قلعه‌نویی به امارات 

شب گذشته در چارچوب هفته سوم و پایانی دور گروهی مسابقات جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳، تیم ملی فوتبال ایران در ورزشگاه اجوکیشن مقابل امارات قرار گرفت که این بازی در نهایت با پیروزی ۲ بر یک شاگردان قلعه‌نویی به پایان رسید. قضاوت این دیدار را تانتاشف ایلگیز ازبکستانی بر عهده داشت. 

ایران در این بازی فراتر از امارات بود و نسبت به دیدار مقابل هنگ‌کنگ نمایشی متفاوت را به اجرا درآورد. تیم ملی کشورمان در دقیقه ۲۶ روی پاس سردار آزمون و ضربه دقیق و تمام کننده طارمی به گل اول دست پیدا کرد. در ادامه هم در دقیقه ۶۵ باز هم پاس‌گل سردار و ضربه طارمی گل دوم را برای ایران به همراه داشت. ایران حملات بسیار زیادی انجام داد و در نهایت امارات در دقیقه ۹۲ موفق شد یکی از گل‌ها را توسط الغسانی جبران کند تا این بازی در نهایت با نتیجه ۲ بر یک به پایان برسد. 

لازم به ذکر است که تیم ملی ایران ۳ بار توسط قلی‌زاده، آزمون و محبی هم به گل رسید، اما هر ۳ بار این گل‌ها توسط VAR مردود اعلام می‌شد. امارات هم در دقیقه ۶۳ صاحب پنالتی شد، اما آن را علیرضا بیرانوند مهار و مانع گلزنی اماراتی‌ها شد. 

*آمار ایران در مرحله گروهی 

تیم ملی ایران با آمار ۳ بازی، ۲ گل‌خورده و ۷ گل‌ زده تا به اینجا بهترین خط حمله جام را در اختیار دارد. مهدی طارمی و مهدی قایدی ۲ مهاجم بوشهری ایران نیز تا به اینجا با ثبت ۲ گل بهترین گلزنان کشورمان در مرحله گروهی بودند. سردار آزمون نیز به همراه سامان قدوس با ۲ پاس گل بهترین پاسور‌های ایران تا پایان هفته سوم لقب گرفته‌اند. 

با این تفاسیر تیم ملی ایران باید در یک‌هشتم نهایی جام ملت‌ها مقابل تیم ملی سوریه قرار بگیرد، تیمی که در گروه B رقابت‌ها با کسب ۴ امتیاز در رده سوم ایستاد و حالا باید چهارشنبه ۱۱ بهمن ماه مقابل یوز‌های ایرانی قرار بگیرند. 

*مهاجمان خوب، اما مدافعان ضعیف 

شاگردان قلعه‌نویی در بازی مقابل امارات به نسبت ۲ بازی گذشته عملکرد بهتری داشتند، اما خط دفاع ایران باز هم همانند ۲ بازی گذشته ضعف‌های بزرگی از خود نمایان کرد. کنعانی‌زادگان مدافعی که روی موقعیت نصفه و نیمه مهاجم امارات مرتکب خطای پنالتی شد، در دیداری که فشار چندانی روی دروازه ایران نبود و تیم حریف به باخت کم گل رضایت داشت، اشتباهات فردی زیادی مرتکب شد به طوری که گل حریف هم روی غفلت او به ثمر رسید. تکرار چنین اشتباهاتی به هیچ عنوان اتفاق خوبی نخواهد بود و در بازی‌های بزرگ بدون شک مشکل‌ساز می‌شود. 

از سوی دیگر شجاع خلیل‌زاده که در این مسابقه نسبت به کنعانی کم اشتباه‌تر بود، اما تیم حریف شرایطی نداشت که مدافعان ایران را به چالش بکشد و تحت فشار قرار دهد. شجاع پس از گذراندن مصدومیت حداقل از لحاظ آمادگی بدنی روی فرم قرار داشت و این امید وجود دارد که در بازی‌های آینده هماهنگ‌تر عمل کند.

در هر حال قلعه‌نویی که تا حدود زیادی خیالش از بابت خط جلوی تیمش راحت است باید راه چاره‌ای برای ساختار دفاعی تیم ملی بیاندیشد، چون قطعاً بازی‌های آینده آسان و پیش‌پا افتاده نخواهند بود و تازه کار ایران از مرحله حذفی شروع خواهد شد.

حال تیم ملی باید برنامه‌ریزی پرفشار خود را آغاز کند تا ۴ بازی پیش رو تا رسیدن به جام قهرمانی را با موفقیت پشت سر بگذارند و قهرمان جام ملت‌های آسیا شوند. 

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *