هشدار‌ها درباره تاثیر هوش مصنوعی بر حملات سایبری

12:01 - 04 بهمن 1402
کد خبر: ۴۷۵۶۳۸۷
هشدار‌ها درباره تاثیر هوش مصنوعی بر حملات سایبری
کارشناس‌ها می‌گویند که توسعه هوش مصنوعی می‌تواند به افزایش حملات سایبری منجر شود.

خبرگزاری میزان - سازمان جاسوسی GCHQ انگلیس هشدار داد که توسعه سریع ابزار‌های جدید هوش مصنوعی (AI) به افزایش حملات سایبری و کاهش موانع ورود هکر‌های کمتر پیشرفته برای آسیب دیجیتالی منجر می‌شود.

مرکز امنیت سایبری ملی (NCSC) که بخشی از این سازمان جاسوسی انگلیسی است، می‎گوید که این کاهش موانع ورود احتمالا به افزایش جهانی حملات باج‌افزاری کمک می‌کند؛ به‌طوری که مجرمان سیستم‌های رایانه‌ای را برای باج‌گیری دیجیتال رمزگذاری می‌کنند.

گزارش مذکور می‎گوید که هوش مصنوعی تقریبا به‌طور قطع حجم حملات را افزایش داده و تاثیر حملات سایبری را در دو سال آینده افزایش می‌دهد. با این حال، تاثیر آن بر تهدید سایبری نابرابر خواهد بود. 

این نشان می‌دهد که بیشترین افزایش در توانایی بازیگران مخرب در فضای سایبری نصیب هکر‌های فرصت‌طلبی می‌شود که لزوما مهارت‌های لازم برای انجام حملات سطح بالاتر را ندارند. 

همچنین براساس این گزارش، استفاده از ابزار‌های مولد هوش مصنوعی مانند ربات‌های گفت‎وگو می‌تواند به ایجاد ایمیل‌ها یا اسناد قانع‌کننده‌تر مورد استفاده در کمپین‌های فیشینگ آنلاین کمک کند.

این گزارش با اشاره به نرم‌افزار‌های مخرب و ویروس‌های رایانه‌ای، می‎افزاید: در سطح پیشرفته‌تر، هکر‌های توانمندتر بهترین موقعیت را برای استفاده از پتانسیل هوش مصنوعی در عملیات‌های سایبری پیشرفته علیه شبکه‌ها، به‌عنوان مثال استفاده در تولید بدافزار‌های پیشرفته داشتند.

سازمان‌های اطلاعاتی در سراسر جهان با افزایش مشکلات امنیتی احتمالی مرتبط با الگوریتم‌هایی دست‌وپنجه نرم می‌کنند که می‌توانند تعاملات انسانی و مدل‌های زبان بزرگ یا LLM مانند نرم‌افزار چیتا جی‌پی‌تی توسعه یافته از سوی شرکت اوپن ای‌آی ایجاد کنند.

پیامد‌های امنیتی هوش مصنوعی همچنان مورد توجه است. مقامات انگلیس، آمریکا و کانادا گفته‌اند که شاهد استقبال هکر‌ها از این فناوری بوده‌اند.

اقتصاد‌های جهانی و دولت‌ها در سال ۲۰۲۳ افزایش تصاعدی حملات سایبری، از جمله باج‌گیری سایبری را شاهد بودند.

ارقام بازار خارجی حاکی از آن است که پیش‌بینی می‌شود هزینه جرایم سایبری تا سال ۲۰۲۵ به بیش از ۱۲ تریلیون دلار برسد. همچنین رشد حملات سایبری ثابت بوده است.

پایگاه «مید» در مقاله‌ای درباره هوش مصنوعی و تهدید‌های سایبری، نوشت: به‌طور خاص، چشم‌انداز تهدید پیرامون هوش مصنوعی (AI) به‌شدت در حال گسترش است؛ جایی‎که مهاجمان از تکنیک‌های زبانی پیچیده، از جمله افزایش حجم متن، علائم نگارشی و طول جمله استفاده می‌کنند. 

این روند نشان می‌دهد که هوش مصنوعی مولد به بازیگران خطرناک اجازه می‌دهد تا حملات پیچیده و هدفمند را با سرعت و مقیاس بالا انجام دهند؛ و همان‌طور که پیش می‌رویم، بازار شاهد آن خواهد بود که بازیگران استفاده بیشتر از هوش مصنوعی را برای گسترش همه جنبه‌های جعبه ابزار تهاجمی خود اتخاذ می‌کنند.

هوش مصنوعی برای ارائه مقرون به‌صرفه‌تر و توسعه سریع‌تر بدافزار‌ها و انواع باج‌افزار جدید به‌کار گرفته می‌شود.

تحقیق و تجزیه‌وتحلیل پایگاه گلوبال‎دیتا بر روی داده‌های اطلاعاتی تهدید‌های امنیتی، تعدادی از مشاهدات کلیدی را برجسته کرد؛ تا سال ۲۰۲۵ باج‌گیری سایبری با افزایش ۳۰ تا ۵۰ درصدی رواج و در اکثر موارد شرکت‌ها و نهاد‌های دولتی را تحت تاثیر قرار خواهد داد. در نتیجه تغییر اخیر اقتصاد‌های رو به رشد، مناطقی مانند جنوب آسیا (یعنی هند)، اقیانوسیه و آفریقا بیشترین حملات را شاهد خواهند بود.

این گزارش می‎گوید که بخش‌هایی مانند بخش‌های تولید، خرده‌فروشی، خدمات حرفه‌ای، مالی و آب و برق آسیب‌پذیرترین بخش‌ها خواهند بود. این موضوع تا حدی ناشی از آسیب‌پذیری‌های موجود در ماهیت قدیمی شبکه، بلوغ فناوری، و سطوح بالای تاثیر ریسک بر تجارت در نتیجه حملات سایبری است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *