عین‎الاسد؛ کانون حملات گروه‎های مقاومت در عراق

9:53 - 01 بهمن 1402
کد خبر: ۴۷۵۵۶۴۲
عین‎الاسد؛ کانون حملات گروه‎های مقاومت در عراق
پایگاه عین‌الاسد، محل استقرار نیروهای آمریکایی در عراق طی سال‌های گذشته بار‌ها هدف حملات موشکی و پهپادی گروه‌های مقاومت قرار گرفته است.

خبرگزاری میزان - پایگاه‌های محل استقرار نظامیان آمریکایی در منطقه طی سال‌های گذشته همواره هدف حملات موشکی و پهپادی قرار گرفته است.

یکی از پایگاه‌هایی که در سال‌های اخیر بار‌ها هدف قرار گرفته، پایگاه عین‌الاسد است.

در تازه‌ترین حمله به این پایگاه، عین‌الاسد هدف حملات گسترده موشکی قرار گرفت.

براساس گزارش‌ها این یکی از گسترده‌ترین حملات به پایگاه عین‌الاسد از زمان آغاز تهاجم رژیم صهیونیستی به غزه بوده است.

این حمله به حدی گسترده بود که باوجود ادعا‌های واشنگتن درباره رهگیری تعدادی از موشک‌های شلیک شده به سوی این پایگاه، شماری از نظامیان آمریکایی زخمی شدند.

دو مقام آمریکایی در این رابطه، گفتند که نظامیان آمریکایی در حمله موشکی بالستیک به پایگاه هوایی الاسد در عراق زخمی شدند.

مقامات می‎گویند که این حمله به جراحات منجر شد؛ هرچند هنوز مشخص نیست که چه تعداد از نظامیان آمریکایی زخمی شده‌اند.

فرماندهی مرکزی آمریکا حمله موشکی مقاومت را تایید کرد و در بیانیه‌ای گفت: تعدادی از کارمنان نظامی آمریکایی از نظر آسیب‌های مغزی مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت.

حملات گسترده به عین‌الاسد در سال‌های گذشته

در اوایل اسفند ۱۳۹۹ پایگاه عین‌الاسد عراق که نیرو‌های آمریکایی در آن مستقر هستند هدف اصابت دست‌کم ۱۰ راکت قرار گرفت. در پی این حمله یک پیمانکار نظامی آمریکا کشته شده و پنتاگون ساعاتی بعد این موضوع را تایید کرد.

این پایگاه همچنین در مارس ۲۰۲۳ نیز از سوی گروه‌های مقاومت هدف حملات گسترده‌ای قرار گرفت که به کشته شدن یک پیمانکار نظامی و زخمی شدن تعدادی نظامی آمریکایی منجر شد.

حملات به عین‌الاسد از هفتم اکتبر

براساس آمارها، از هفتم اکتبر (۱۵ مهرماه) تاکنون نظامیان آمریکایی و ائتلاف تحت سرکردگی واشنگتن بیش از ۱۴۳ بار در عراق و سوریه هدف قرار گرفته‌اند.

پیش از این نیز یک منبع مطلع در ۱۵ دی‌ماه اعلام کرده بود که انفجاری مهیب منطقه البغدادی در نزدیکی پایگاه عین‌الاسد را لرزانده و به خسارات مادی منجر شد. 

در همین حال، ۱۱ دی‌ هم پایگاه آمریکایی عین‌الاسد هدف حمله پهپادی نیرو‌های مقاومت اسلامی قرار گرفته بود.

همچنین پنتاگون در ۲۹ آبان اعلام کرده بود که چند نفر از نظامیان آمریکایی در حمله موشکی گروه‌های مقاومت به پایگاه هوایی عین‌الاسد در عراق زخمی شدند. آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در بیانیه‌ای گفته که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در واکنش به این حمله دستور آنچه «حمله تلافی‌جویانه به مواضعی در عراق» خواند را صادر کرده است.

در اوایل آذر نیز پایگاه عین‌الاسد به‌همراه یک پایگاه هوایی نظامیان آمریکایی در اربیل هدف حملات پهپادی قرار گرفته بود. 

گروه‌های مقاومت عراق همچنین ۲۶ آبان بار دیگر پایگاه نظامی عین‌الاسد را هدف قرار داده بودند.

این پایگاه در ۱۵ آبان نیز هدف ۲ حمله جداگانه قرار گرفته بود. این پایگاه در پنجم آبان نیز مورد حمله گروه‌های مقاومت قرار گرفته بود.

پایگاه عین‌الاسد، محل استقرار نظامیان آمریکا در اواخر مهرماه نیز هدف حمله موشکی گروه‌های مقاومت قرار گرفته بود. این حمله با تعدادی موشک از نوع کاتیوشا انجام شده بود.

دلیل حضور آمریکا در عراق و دیگر کشورهای منطقه

آمریکا در توافقنامه موسوم به «گفت‎وگوی راهبردی» که در جولای ۲۰۲۱ منعقد شد، به موضوع حفاظت از منافع آمریکا در عراق که به دولت این کشور سپرده شده بود، اهمیت بسیار داد و در این توافق تاکید شده بود که نیرو‌های آمریکایی، نیرو‌های ائتلاف تحت سرکردگی واشنگتن، مستشاران نظامی و کاروان‌های نظامی وابسته به آن‌ها باید مورد حمایت دولت عراق قرار بگیرند که این مسئله، بهانه‌ای برای نگه داشتن نیرو‌های اشغالگر در این کشور به‌عنوان اولین نقطه دفاع از رژیم صهیونیستی باشد.

اولین ماموریت اصلی نیرو‌های آمریکایی در عراق و سایر کشور‌های منطقه به ظاهر حمایت از منافع نیرو‌های آمریکایی در عراق است، اما در واقع این حضور با هدف حمایت از رژیم صهیونیستی است. 

هرگونه تحرک آمریکا در مرز‌های عراق و سوریه به منزله اقدامی پیگشیرانه برای ممانعت از هرگونه عواقب احتمالی ناشی از تجاوزگری رژیم صهیونیستی است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *