عملیات گسترده در اکوادور؛ پلیس به بزرگ‌ترین زندان کشور یورش برد

12:52 - 30 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۵۵۱۸
عملیات گسترده در اکوادور؛ پلیس به بزرگ‌ترین زندان کشور یورش برد
پلیس اکوادور به زندان شهر گوایاکیل، پرجمعیت‌ترین زندان این کشور یورش برده و این زندان را تفتیش کرد.

خبرگزاری میزان - مبارزه اکوادور ضد گروه‌های تبهکار وارد مرحله جدیدی شده و صد‌ها نیروی نظامی به یکی از زندان‌های این کشور یورش بردند. 

طی این عملیات گسترده زندانیان با دستبند مهار شده و سلول‌ها به‌طور گسترده بازرسی شدند.

به گفته ویکتور هررا، فرمانده پلیس استان گوایاس، نیرو‌های پلیس به زندان شهر گوایاکیل، بزرگترین و پرجمعیت‌ترین زندان این کشور یورش بردند.

هررا، گفت که این عملیات چند روز به طول خواهد انجامید تا زندان به‌طور کامل بازرسی شود.

مقامات همچنین مظنونان قتل دادستان این کشور را که روز چهارشنبه در خودروی خود در خیابان‌های شهر بندری گوایاکیل با شلیک گلوله کشته شده بود، دستگیر کردند. این شهر به مرکز خطرناکی برای صادرات کوکائین از کشور‌های همسایه تبدیل شده است.

سزار زاپاتا، فرمانده پلیس اکوادور، گفت که تاکنون ۲ مظنون دستگیر شده‌اند.

به گفته وی، یک قبضه سلاح اتوماتیک، ۲ قبضه کلت کمری و ۲ خودرو به‌عنوان مدارک کشف‌وضبط شده‌اند.

نظامیان اوکادور همچنین روز پنجشنبه به زندان منطقه‌ای گوایاس یورش بردند. زندان منطقه‌ای گوایاس زندانی است که آدولفو ماسیاس (فیتو)، رئیس گروه تبهکاری لوس چونروسدر در هفتم ژانویه (۱۷ دی) از آن فرار کرد. در نتیجه این رویداد، یک سری اقدامات خشونت‌آمیز در زندان‌ها و خیابان‌ها مانند آدم‌ربایی و قتل افسران پلیس آغاز شد.

زندان‌های اکوادور در سال‌های اخیر به پایگاه‌های مستحکم روسای گروه‌های تبهکار تبدیل شده‌ و این افراد می‌توانند فعالیت‌ها در خارج از زندان‌ها را کنترل کنند.

در ۹ ژانویه (۱۹ دی)، مهاجمان به یک شبکه تلویزیون هجوم بردند. در پی این حمله تیراندازی انجام شده و کارکنان مجبور به دراز کشیدن بر روی زمین برای در امان ماندن از تیراندازی‌ها شدند.

دانیل نوبوآ، رئیس‌جمهور اکوادور سپس در این کشور «وضعیت جنگی» اعلام و هزاران نظامی و پلیس را برای گشت‌زنی در خیابان‌ها و تعقیب اعضای گروه‌های تبهکار مستقر کرد.

ارتش اکوادور، می‌گوید در ۹ روز گذشته بیش از ۲۳ هزار عملیات انجام داده و ۲ هزار و ۱۷۴ نفر را دستگیر کرده است. ۱۵۸ نفر از افراد دستگیر شده به دلیل موضوعات مرتبط با تروریسم تحت تعقیب بودند.

این خشونت‌ها چند هفته پس از آن به وقوع پیوست که دایانا سالازار، دادستان کل اکوادور تحقیقاتی را برای برجسته کردن ارتباط بین گروه‌های تبهکار و برخی مقامات دولتی قدرتمند، از قاضی‌ها تا روسای سابق زندان‌ها، اعلام کرد.

سالازار این تحقیقات را پس از مرگ لئاندرو نوررو، رئیس یک گروه تبهکاری قدرتمند قاچاق مواد مخدر در زندان در سال ۲۰۲۲ آغاز کرده بود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *