رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

خودداری دادگاه فرانسه از زندانی کردن افسران پلیس متهم به آزار شهروند سیاه‌‎پوست

10:14 - 30 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۵۴۴۴
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
خودداری دادگاه فرانسه از زندانی کردن افسران پلیس متهم به آزار شهروند سیاه‌‎پوست
خودداری دادگاه فرانسه از زندانی کردن افسران پلیس متهم به آزار یک شهروند سیاه‌پوست با خشونت و اعتراض شهروندان همراه شده است.

خبرگزاری میزان - ۳ افسر پلیس فرانسه به دلیل تعرض به یک فوتبالیست جوان در جریان دستگیری وی در سال ۲۰۱۷ در پرونده‌ای که خشونت و نژادپرستی پلیس فرانسه را برجسته کرده است، به حبس تعلیقی محکوم شده‌اند.

خودداری دادگاه فرانسه از صدور حکم حبس برای این افسران پلیس باعث اعتراضات خشمگین در پاریس شده است.

تئودور لوهاکا، در فوریه ۲۰۱۷ در شهرک محل سکونت خود در حومه پاریس با دوستان خود در حال صحبت بود که از سوی پلیس برای انجام بررسی هویتی متوقف شد.

 

 

ماموران پلیس در زمان بازداشت این شهروند سیاه‌پوست که پرونده او به نمادی از خشونت پلیس فرانسه تبدیل شده، اقدام به استفاده از گاز اشک‌آور کرده و به او تعرض کردند.

صحنه بازداشت و ضرب و شتم و آزار این جوان سیاه‌پوست به مدت ۸ دقیقه در یک ویدیو منتشر شده و با واکنش‌های بسیاری مواجه شد.

این پرونده به چندین شب ناآرامی و اعتراض در فرانسه منجر شد؛ فرانسوا اولاند، رئیس جمهور وقت فرانسه، در بیمارستان از لوهاکا عیادت کرد و تعدادی از چهره‌های شناخته شده از جمله بازیگران از این جوان سیاه‌پوست حمایت و از خشونت و نژادپرستی پلیس انتقاد کردند.

۲ تن از این ۳ افسر، که همگی هنوز در پلیس به فعالیت مشغول هستند، به تشدید خشونت داوطلبانه متهم شدند و مارک آنتوان کاستلین، سومین افسر پلیس، متهم به خشونت منجر به آسیب دائمی شد.

 

خودداری دادگاه فرانسه از زندانی کردن ۳ افسر پلیس متهم به آزار یک شهروند سیاه‌‎پوست

 

قضات دادگاه جنایی سین‌سان‌دونی در حومه پاریس روز جمعه رای دادند که آسیب وارده به لوهاکا نمی‌تواند یک معلولیت دائمی در نظر گرفته شود، علاوه بر این اتهامات تعرض جنسی که ابتدا علیه کاستلین مطرح شده بود، قبل از محاکمه کنار گذاشته شد.

۲ افسر دیگر به نام‌های ژرمی دولین و تونی هوچارت، که مشخص شد در هنگام دستگیری، لوهاکا را هدف ضرب و شتم قرار داده‌اند، هر کدام به ۳ ماه حبس تعلیقی محکوم و به مدت ۲ سال از فعالیت در پلیس محروم شدند.

۳ افسر پلیس متهم در این پرونده ادعا کردند که برای دفاع از خود عمل می‌کردند، وکلای آن‌ها به دادگاه گفتند که استفاده از خشونت، در این صحنه مشروع، ضروری و متناسب است.

 

خودداری دادگاه فرانسه از زندانی کردن ۳ افسر پلیس متهم به آزار یک شهروند سیاه‌‎پوست

 

علاوه بر این، وکیل کاستلین مدعی شد که اتهامات نژادپرستی علیه موکلش بی‌اساس است.

لوهاکا که اکنون ۲۹ سال دارد، در زمان حمله یک مربی جوان ورزشی بوده و قرار بود به عنوان یک فوتبالیست حرفه‌ای در بلژیک فعالیت کند.

پس از حمله، فوتبال را کنار گذاشت، به محله دیگری نقل مکان کرد و اکنون با مادرش زندگی می‌کند.

وی پیش از دادگاه گفت: من آن روز مردم؛ تا زمانی که ماموران مجرم شناخته شوند و حقیقت گفته شود، مدت مجازات برایم اهمیتی ندارد.

لویک پاژو، دادستان این پرونده، به دنبال ۳ سال حبس تعلیقی برای کاستلین بود و جراحت لوهاکا را ناتوانی دائمی دانست؛ او برای ۲ افسر دیگر به دنبال احکام حبس تعلیقی کوتاه‌تری بود.

 

خودداری دادگاه فرانسه از زندانی کردن ۳ افسر پلیس متهم به آزار یک شهروند سیاه‌‎پوست

 

پاژو در دادگاه گفت: ما به پلیسی نیاز داریم که از ما محافظت کند، نه افسران پلیسی مانند این‌ها که خشونت بی‌رویه را به کار می‌گیرند.

معترضان خشمگین در ساختمان دادگاه فریاد زدند که پلیس حکم زندان را اجرا کند؛ سامیه الخلفاوی، یکی از معترضان که برادرش از سوی یک افسر پلیس در سال ۲۰۲۱ کشته شد، گفت: این حکم تعلیقی مانند مثله کردن مادام العمر لوهاکاست.

داده‌های رسمی نشان می‌دهد که بیشتر پرونده‌ها علیه افسران پلیس برای خشونت، قبل از محاکمه در دادگاه فرانسه رد می‌شوند و در سال ۲۰۲۱ کمتر از ۱۵ درصد از قضاوت‌های مجرمانه منجر به گذراندن حبس برای افسران پلیس شده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *