حضور جمعی از بزرگان ورزش در مراسم بزرگداشت جهان پهلوان تختی

8:45 - 30 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۵۴۳۸
حضور جمعی از بزرگان ورزش در مراسم بزرگداشت جهان پهلوان تختی
«نوای پهلوانی» با حضور جمعی از اهالی ورزش و هنر در موزه موسیقی ایران طنین انداخت.

خبرگزاری میزان - موزه موسیقی ایران آخرین جمعه شب دی‌ماه، میزبان دوستداران جهان پهلوان غلامرضا تختی بود تا از «نوای پهلوانی» با آهنگسازی پوریا خادم رونمایی کند.

«نوای پهلوانی» به یاد جاوید نام جهان پهلوان غلامرضا تختی در پنجاه‌وششمین سالگرد درگذشت او با حضور بزرگانی از ورزش و هنر از جمله پرویز پرستویی، منصور برزگر، ابراهیم جوادی، رسول خادم، حسن رحیمی، هادی حبیبی، پرویز هادی، رضا لایق، جواد نورمحمدی، صادق محبوبی، وریا غفوری، دانیال شه‌بخش، اکرم خدابنده و بسیاری دیگر از اهالی ورزش و هنر در موزه موسیقی ایران طنین انداخت.

راویِ «نوای پهلوانی» در این مراسم صدرالدین کاظمی مجری و کارشناس کشتی بود.

چرخ آخر، گُردآفرید، جهان پهلوان تختی پس از تختی «صادق محبوبی»، یکی پیک پُر شور آینده، تدبیرِ دارها، پهلوانی و موسیقی «فردین خلعتبری»، به سکوت و تختی رفت از قطعات «نوای پهلوانی» با آهنگسازی پوریا خادم بودند.

جهان پهلوان غلامرضا تختی در تاریخ ۵ شهریور ۱۳۰۹ در شهر تهران متولد شد و در تاریخ ۱۷ دی ۱۳۴۶ از دنیا رفت. 

تختی در دوران زندگی ورزشی‌اش رکورددار شرکت در المپیک‌ها و کسب بیشترین مدال از این آوردگاه بود. در چهار دوره المپیک حضور داشت و حاصل آن یک طلا، دو نقره و یک عنوان چهارم بود که در کشتی ایران این امر اتفاق نادری است. جهان پهلوان تختی علاوه بر قهرمانی، به لحاظ منش و رفتار انسانی و سجایای اخلاقی پسندیده و جوانمردی و نوع دوستی شهره خاص و عام بوده است.

او زندگی خود را وقف مردم کرده بود. شادروان تختی علاوه بر ۲ مدال طلا و ۲ نقره جهان و همچنین قهرمانی در بازی‌های آسیایی در ورزش باستانی و کشتی پهلوانی نیز دارای تبحر و مهارت بود، چنان که سه بار پهلوان ایران شد و هر بار کشتی‌گیران نامداری را مغلوب کرد.

تختی ۷ مدال جهانی و المپیک و ۱۱ سال استمرار مدال‌آوری در تاریخ ورزش ایران را دارد و از این نظر رکورددار است، اما برای مردم، تختی بیشتر پهلوان بوده تا قهرمان ورزشی.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *