آیا ساختار اداره تئاتر تغییر خواهد کرد؟   

10:01 - 30 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۵۱۸۳
آیا ساختار اداره تئاتر تغییر خواهد کرد؟ 
 
کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی به همراه ۶ تن دیگر درصدد نگارش پیش‌نویسی برای تحول ساختاری در نظام اداره تئاتر کشور هستند. این در حالی است که محمود سالاری معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در پی افزایش بودجه تئاتر است.

خبرگزاری میزان – تئاتر نخستین هنر از میان هنرهای هفتگانه است و برخی از آن با عنوان مادر هنرها یاد می‌کنند. هنر مادر یا هنر نمایش در ایران پس از شیوع پاندمی کرونا و ورشکستگی تماشاخانه‌های خصوصی با اوضاع اقتصاد بحرانی دست و پنجه نرم می‌کند. در چنین شرایطی مدیرکل هنرهای نمایشی راه علاج را در تغییر ساختار اداره تئاتر کشور می‌داند. کاظم نظری معتقد است تنها راه علاج برای گذار از شرایط کنونی، شکل‌گیری «سازمان تئاتر کشور» است. 

چنین فرآیند در سال ۱۳۹۰ در ساختار و نظام اداری سینمای کشور شکل گرفت: 
شورای عالی اداری بنا به پیشنهاد مشترک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور، به منظور استفاده مناسب از ظرفیت‌های حوزه سینمایی کشور و رفع موانع و مشکلات مربوط به تولید و عرضه آثار سینمایی تصویب کرد؛ معاونت امور سینمایی و سمعی و بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، پژوهشکده هنر و رسانه، موسسه پژوهشکده هنر و رسانه، موسسه پژوهشی فرهنگ، هنر و ارتباطات با کلیه امکانات، منابع، تجهیزات، اعتبارات، تعهدات و نیروی انسانی در یکدیگر ادغام و عنوان آن به سازمان امور سینمایی و سمعی و بصری کشور تغییر یابد. 

بر این اساس، سازمان مذکور زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت خواهد کرد و ردیف بودجه آن به صورت مستقل در لایحه بودجه سنواتی کل کشور پیش بینی می‌شود. 

همچنین کمیته‌ای متشکل از نمایندگان وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی، علوم، تحقیقات و فناوری و معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور طی مدت سه ماه، ساز و کار لازم برای انتقال دانشجویان شاغل به تحصیل در مراکز دولتی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مراکز آموزش علمی –کاربردی فرهنگ و هنر در بخش دولتی را فراهم می‌کنند. 

بر اساس این مصوبه، تمامی فعالیت‌ها و امور آموزشی و پژوهشی مربوط به حوزه فرهنگ، هنر و سینما در استان‌های کشور در ذیل فعالیت‌های ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها ساماندهی شده و از ایجاد واحد مستقل خودداری می‌شود. 
 
 نخستین سند تئاتر 
۱۸ سال پیش بود که احمد مسجدجامعی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت تصمیم گرفت تا اولین سند تئاتر پس از انقلاب‌اسلامی را مکتوب کند. 


طرح سند توسعه تئاتر کشور در سال ۱۳۸۳ با انتخاب گروهی از کارشناسان و مشاوران تئاتری، کار تهیه و تنظیم پیش‌نویس آن را آغاز و در نهایت سند نهایی تدوین و آماده ارائه به هیئت وزیران شد. 

به گفته وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سند توسعه ملی تئاتر بر ایجاد صندوق حمایت از تولید آثار نمایشی، توانمندسازی مدیریت اقتصاد تئاتر، ارتقاء جایگاه تئاتر از طریق امور تصدی‌گری به سازمان‌های دولتی و غیردولتی تاکید شده بود. در واقع هدف از تهیه این سند کمک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به سازمان‌های مربوط  چون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در راستای فراهم ساختن شرایط مناسب در برنامه چهارم توسعه و شرایط گسترش همه جانبه تئاتر بود. 
 
 
مدیر کل هنرهای نمایشی: تنها تغییرساختاراداره تئاتر کشور راه‌گشاست
 
کاظم نظری، مدیر کل هنرهای نمایشی در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان درباره تدوین «سند ملی تئاتر کشور»، گفت: با تیمی متخصص که هم دانش مدیریتی و هم حقوقی دارند و در عین حال از نخبگان هنرنمایش کشور هستند مشغول تدوین «سند ملی تئاتر کشور» هستیم. 
 
 
نظری با بیان اینکه در سه مرحله «سند ملی تئاتر کشور» تدوین و ارائه خواهد شد، گفت:   در مرحله نخست که در اداره کل هنرهای نمایشی انجام شد، چارچوب‌ها و موضوعات بخش‌های مختلف سند را مشخص کردیم. 
 
مدیرکل هنرهای نمایشی مرحله دوم را ارائه سند ملی تئاتر به نخبگان تئاتر عنوان کرد و گفت: در این مرحله منتظر ارزیابی اهل فن و بیان نظرات کارشناسی نخبگان جامعه فرهنگی خواهیم ماند. 
وی افزود: برای تحقق این امر ۶ نفر را به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی کردیم تا حکم ماموریت‌شان صادر شود و در نهایت  سند برای عموم هنرمندان تئاتر در دسترس قرار می‌گیرد، این مرحله نهایی است که بیشتر به‌منظور اطلاع‌رسانی انجام می‌شود و اگر نظری هم از سمت هنرمندان باشد قطعا اعمال خواهیم کرد. 
به گفته رئیس دانشکده هنرسوره با اتمام این مرحله، سند به شورای عالی هنر رفته و اگر در آنجا تصویب شود، شورای عالی انقلاب فرهنگی آخرین محلی است که امر تصویب و ابلاغ را نهایی خواهد کرد. 

 
مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی، در پاسخ به این پرسش که ابلاغ و اجرایی شدن «سند ملی تئاتر کشور» چه تاثیری در شرایط  نامناسب کنونی خواهد داشت؛ گفت: اتفاقات ویژه و متعددی شکل خواهد گرفت، اما تغییر بنیادین این است که تمام دستگاه‌های دولتی و اجرایی کشور در پیشبرد فضای اقتصادی، اجتماعی و عمومی هنرهای نمایشی، همراه و همیار تئاتر خواهند بود تا به رونق فضای کسب و کار تئاتر کمک کند. 
 
 
مدیرکل هنرهای نمایشی در پاسخ به این پرسش که بودجه تئاتر کشور در سال ۱۴۰۳ چه تغییری خواهد داشت، گفت: امیدوارم امسال با بودجه‌ای که پیشنهاد شده موافقت شود، اما مشکل تئاتر کشور با افزایش بودجه حل و فصل نخواهد شد، اتفاقی که می‌تواند راه‌گشا باشد؛ تغییر در ساختارهای تئاتر کشور است. 
 
نظری در واکنش به این موضوع که معاون هنری وزارت فرهنگ پیشتر با رد این موضوع، گفته بود؛ «هیچ برنامه‌ای برای سازمان شدن تئاتر نداریم» یادآور شد: این برنامه و درخواست باید از سوی خانواده تئاتربه معاونت هنری ارائه شود. درخواست سازمان شدن تئاتر کشور از الزامات بقای هنر نمایش است و امیدوارم به زودی این مهم محقق شود ما در اداره کل هنرهای نمایشی درصدد هستیم تا پس از پژوهش و کنکاش روی موضوع، برنامه روشن و مشخصی برای سازمان شدن تئاتر کشور ارائه کنیم. 
 
 
معاون امور هنری وزیر فرهنگ: تغییر ساختار، کمکی به تئاتر نخواهد کرد
 
پیشتر محمود سالاری، معاون امورهنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به خبرگزاری میزان گفته بود: هیچ برنامه‌ای در اهداف و چشم‌انداز وزارت فرهنک و ارشاد اسلامی برای تبدیل ساختار کنونی حکمران تئاتر و تبدیل آن به سازمان تئاتر کشور، وجود ندارد. 
 
وی افزود: باید عملکرد نهادهایی که طی سال‌های گذشته به «سازمان» تبدیل شدند را بررسی کنیم و ببینیم چقدر توفیقات داشتند؟ آیا مراکزی که شکل و ساختارشان به «سازمان» تغییر پیدا کرد در فعالیت و عملکردشان بهبودی حاصل شد؟ یا تنها سازمان و ساختارشان تغییریافت ودر احوالات مخاطبان‌شان هیچ اتفاق ویژه‌ای شکل نگرفت؟ 
 
سالاری اضافه کرد: به اعتقاد من سازمان کردن و تغییر دادن ساختار، کمکی به تئاتر نخواهد کرد. 
 
این مدیر هنری تاکید کرد: با همین ساختار موجود اگر بتوان بودجه هنرهای نمایشی را افزایش داد، تاثیر بیشتر و بهتری در بهبود اوضاع تئاتر خواهد داشت.   
 
معاون امور هنری وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی در پاسخ به این پرسش که بودجه تئاتردر سال ۱۴۰۳ افزایش خواهد داشت، گفت: ما پیشنهاد افزایش بودجه را داده‌ایم، امیدواریم با آن موافقت شده و مصوب شود. 
 
 انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *