گفت‎وگو|

پیا‎م‌های عملیات موشکی ایران؛ از اربیل تا ادلب

9:01 - 28 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۵۱۶۲
پیا‎م‌های عملیات موشکی ایران؛ از اربیل تا ادلب
یک کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اهمیت حمله موشکی اخیر سپاه پاسداران به مقرهای جاسوسی و تجمع تروریست‌ها در عراق و سوریه، به تشریح پیام‌های این عملیات پرداخت.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز سه‌شنبه در اطلاعیه‌ای از انهدام مقر‌های جاسوسی و تجمع گروهک‌های تروریستی ضدایرانی در بخش‌هایی از منطقه با موشک‌های بالستیک خبر داد و اعلام کرد: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پاسخ به جنایات اخیر گروهک‌های تروریستی، در به شهادت رساندن مظلومانه جمعی از هموطنان عزیزمان در کرمان و راسک؛ محل‌های تجمع فرماندهان و عناصر اصلی مرتبط با عملیات‌های تروریستی اخیر؛ به ویژه داعش، در سرزمین‌های اشغالی سوریه را شناسایی و آن‌ها را با شلیک تعدادی موشک بالستیک منهدم نمود. هدف قرار گرفت و منهدم شد.

سپاه پاسداران همچنین از هدف قراردادن و انهدام مقر جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) در اقلیم کردستان عراق با موشک‌های بالستیک نیز خبر داد.

در این رابطه سید رضا صدرالحسینی کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان با اشاره به اهمیت و ابعاد این اقدام سپاه پاسداران، گفت: در روز‌های گذشته انتقامی سخت از تروریست‌های عملیات‎کننده در مراسم سالگرد شهادت سردار سلیمانی در کرمان انجام شد که بخش قابل توجهی از انتظارات افکار عمومی را مرتفع کرد.

این کارشناس سیاسی با اشاره به اینکه فاصله زمانی حمله تروریستی که زائران مراسم سالروز شهادت سردار سلیمانی را در کرمان هدف قرار داد و پیام مقام معظم رهبری و همچنین انجام این عملیات پیچیده که ضرورت تقاطع‎گیری از اطلاعات و پیچیده‎بودن آن بر کسی پوشیده نیست، زیاد نبود، اظهار کرد: تعداد قابل توجهی از مکان‌های راهبردی حامیان اصلی تروریسم که مکان‌های مهم پشتیبانی‎کننده، آموزش‎دهنده و ستادی تروریست‌های منطقه بودند، هدف قرار گرفت.

صدرالحسینی با بیان این‎که این اتفاق بزرگ در سوریه و عراق توانست اقتدار و قدرت ملی جمهوری اسلامی ایران را بار دیگر به نمایش بگذارد اضافه کرد: این اقدام هماهنگ به‌طور همزمان پشتیبانان اصلی گروه‌های تروریستی را در استان‌های کردنشین عراق و اربیل هدف قرار داد.

وی ادامه داد: مقر‌های پشتیبانی‌کننده و آمورش‎دهنده تروریسم منطقه‌ای از یک امتیاز برخوردار بودند و پس از گذشت چند روز از این عملیات موشکی، هنوز هم رسانه‌های بین‌المللی و منطقه‌ای تحت سلطه آمریکا و غرب ابراز نگرانی می‌کنند و به‎دنبال این هستند که اصل واقعه را زیر سوال ببرند و یا این‎گونه القا کنند که ایران به انجام اقدامات غیرحقوقی مبادرت کرده است.

صدرالحسینی، تاکید کرد: ایران بر اساس اصل ۵۱ منشور سازمان ملل، برای حفظ امنیت خود مجاز است که گروه‌ها و جریان‌های تروریستی ورای مرز خود را هدف آسیب قرار دهد.

این کارشناس سیاسی، می‌گوید: در صورت وقوع حمله مسلحانه علیه یک عضو ملل متحد تا زمانی‌ که شورای امنیت اقدام لازم را برا‌ی حفظ صلح و امنیت بین‌المللی به‎عمل آورد هیچ یک از مقررات این منشور به «حق ذاتی دفاع از خود» خواه فردی یا دسته‌جمعی لطمه‌ای وارد نخواهد کرد؛ بر اساس این اصل، اعضا باید اقداماتی را که در اعمال «حق دفاع از خود» به‎عمل می‌آورند فورا به شورای امنیت گزارش دهند.

وی عنوان کرد: ایران بار‌ها با همه همسایگان درباره آمادگی کامل برای استفاده از این حق در چارچوب حفظ کامل امنیت ملی و تامین منافع ملی شهروندان، تعامل لازم را داشته و اطلاع‌رسانی مورد اشاره در اصل ۵۱، فورا به شورای امنیت سازمان ملل گزارش شده است.

صدرالحسینی با اشاره به اینکه این اقدام بزرگ و اقتدارآفرین که برای غرور ملی ملت ایران بسیار با اهمیت بود مورد کینه دشمنان ملت ایران از جمله مقام‎های ارشد وزارت خارجه آمریکا مانند آنتونی بلینکن قرار گرفت، افزود: آن‌ها با وجود دخالت‌های گسترده که در منطقه غرب آسیا و کشور‌های منطقه داشتند ادعا کردند که ایران تمامیت ارضی همسایه خود را نقض کرده است.

این کارشناس مسائل بین‎الملل با اشاره به اینکه با توجه به سوابق رژیم آمریکا در منطقه و هماهنگی‌های دو دولت ایران و عراق در راستای تامین امنیت منطقه، این ادعا‌ها جز نگرانی از برد موشک‌های ایران نشان از هیچ چیز دیگری ندارد در حالی که شعار‌های حقوق بشری در این باره سر داده می‌شود.

وی با بیان اینکه در دوربُردترین عملیات موشکی ایران مسافت طی‎شده موشک‌های بالستیک ایران تا ادلب سوریه بیش از ۱۲۰۰ کیلومتر رسید، اضافه کرد: براساس گزارش منابع مختلف محلی و ... موشک‌ها دقیقا به اهداف مدنظر اصابت کردند.

صدرالحسینی با اشاره به اینکه این عملیات پیامی شفاف و روشن به همه متجاوزان احتمالی به خاک ایران به‌ویژه رژیم صهیونیستی بود، گفت: پیام این عملیات این بود که اقدامات نیابتی رژیم صهیونیستی در منطقه علیه ایران بی‌پاسخ نمی‌ماند.

این کارشناس مسائل سیاسی، ادامه داد: یکی دیگر از پیام‎های این عملیات عملی‎کردن هشدار‌ها به مقام‎های مناطقی بود که میزبان تروریست‌های معاند ملت ایران هستند، اظهار کرد: تروریست‌ها و حامیان آن‌ها در هیچ نقطه‌ای از دسترس ایران خارج نیستند و تاوان اقدامات خود را خواهند پرداخت.

صدرالحسینی در پایان با بیان اینکه عملیات سیاست تکذیب حضور و مشارکت موساد در مناطقی از شمال عراق نیز نخ‎نما شده است، گفت: در عملیات‌های پیشین سپاه به این مناطق و ضربه‎زدن به مقر‌ها و پایگاه‌های گروه‌های تجزیه‌طلب و تروریستی نیز برخی رسانه‌ها و کانال‌های خبری ضدایرانی از کذب بودن این ادعا که اسرائیل در این موضوع نقش داشته یا موساد در آن مناطق از تروریست‌ها حمایت و پشتیبانی می‌کرده، اما گزارش‎ها و مستندها منتشرشده بعدی نشان از صحت، دقت و اشراف اطلاعاتی ایران داشت.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *