افزایش بودجه نظامی رژیم صهیونیستی باوجود ناکامی در جنگ غزه

11:58 - 27 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۵۰۷۹
افزایش بودجه نظامی رژیم صهیونیستی باوجود ناکامی در جنگ غزه
رژیم صهیونیستی باوجود اختلاف‌های داخلی و تحقق نیافتن اهداف جنگ غزه، بودجه نظامی خود را افزایش داده است.

خبرگزاری میزان - آغاز و ادامه جنگ برای هر کشور یا رژیمی یک کار پرهزینه است و جمع‌آوری بودجه مورد نیاز برای جنگیدن می‌تواند مملو از جنجال‌های سیاسی باشد.

اما زمانی که در کابینه یک رژیم متزلزل، بی‌اعتمادی و اختلافات گسترده وجود داشته باشد، جنجال‌ها بیشتر خواهد بود.

در واقع، سی‌وهفتمین کابینه رژیم صهیونیستی از حدود یک سال پیش که تشکیل شد، به‌ندرت از هماهنگی زیادی برخوردار بوده است. با گذشت سه ماه از جنگ غزه، واضح بود که بودجه اختصاص داده شده به تلاش‌های جنگی باوجود تزریق بودجه اضطراری در دسامبر به مبلغ ۳۰ میلیارد شیکل (۷.۸۵ میلیارد دلار) برای ماشین جنگی این رژیم کافی نیست. میزان زیادی از این بودجه از طریق افزایش استقراض تامین شده بود.

کابینه نتانیاهو بودجه افزایش یافته‌ای را برای سال ۲۰۲۴ تصویب کرده که در آن ۵۵ میلیارد شیکل (۱۵ میلیارد دلار) دیگر برای جنگ و همچنین افزایش بودجه برای سایر بخش‌ها باوجود رایزنی‌های پرتنش تخصیص داده شد. این موضوع باعث شد که یوآو کیش، وزیر آموزش رژیم صهیونیستی در مواجهه با پیشنهاد‌هایی مبنی بر کاهش بودجه وزارتخانه او، با عصبانیت از جلسه کابینه خارج شود.

چرا رژیم صهیونیستی بودجه خود را تغییر داد؟

کابینه رژیم صهیونیستی در ابتدا روز یکشنبه تشکیل جلسه داد تا بودجه دو ساله سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ را افزایش دهد. این بودجه در ابتدا ۲۷۰ میلیارد دلار بود که در ماه می‌تصویب شده بود. 

نتانیاهو که به شخصیتی شدیدا نامحبوب در میان شهرک‌نشینان تبدیل شده، این جلسه را با بیان اهداف از تغییر بودجه آغاز کرد. 

او به کابینه خود گفت: اکنون لازم است که اولا مخارج جنگ را تامین کنیم؛ برای این‌که بتوانیم جنگ را در سال آینده ادامه داده و آن را تکمیل کنیم. 

نتانیاهو مدعی شد که اهداف ادامه جنگ از بین بردن حماس، بازگرداندن شهرک‌نشینان زندانی و بازگرداندن امنیت و احساس امنیت در شمال و جنوب اراضی اشغالی است تا ساکنان بتوانند به آنجا بازگردند. 

رجزخوانی در زمان جنگ یک چیز است، اما پرداخت بهای این رجزخوانی‌ها چیز دیگری است. جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه از زمان آغاز آن در هفتم اکتبر (۱۵ مهرماه)، هر روز حدود ۲۶۹ میلیون دلار برای این رژیم هزینه داشته است. 

بانک مرکزی رژیم صهیونیستی تخمین زد که هزینه‌های مربوط به جنگ برای سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۵ می‌تواند به ۵۵.۶ میلیارد دلار برسد.

این در حالی است که این رژیم کسری بودجه معادل ۴.۲ درصد تولید ناخالص داخلی (GDP) خود در سال ۲۰۲۳ را شاهد بود. در نتیجه این بودجه جدید، کسری بودجه برای سال ۲۰۲۴ به ۶.۶ درصد از تولید ناخالص داخلی رژیم صهیونیستی افزایش یافته است. 

آیا ممکن است رژیم صهیونیستی با کمبود منابع مالی روبرو شود؟

منابع مالی احتمالا در کوتاه مدت تمام نمی‌شوند. فشار‌های مالی بر رژیم صهیونیستی در نتیجه جنگ غزه و حملات به کرانه باختری هر چه که باشد، کابینه این رژیم بر حمایت نظامی و مالی ادامه‌دار آمریکا تکیه خواهد کرد.

در ماه نوامبر، مجلس نمایندگان به دولت آمریکا برای ارائه ۱۴.۵ میلیارد دلار کمک نظامی به رژیم صهیونیستی علاوه بر ۳.۸ میلیارد دلاری که هر سال به این رژیم داده می‌شود، چراغ سبز نشان داد. 

انتهای پیام/


برچسب ها: غزه

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *