دیدارهای وزیر امور خارجه در حاشیه نشست داووس|

امیرعبداللهیان: فلسطینی‌ها درباره آینده خودشان تصمیم می‌گیرند

8:16 - 27 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۴۹۹۸
امیرعبداللهیان: فلسطینی‌ها درباره آینده خودشان تصمیم می‌گیرند
وزیر امور خارجه در حاشیه نشست داووس با نخست‌وزیر موقت پاکستان، وزیر خارجه اسپانیا و نخست‌وزیر پیشبرد امور لبنان درباره مهم‌ترین موضوع‌های منطقه‌ای و بین‌المللی رایزنی کرد.

خبرگزاری میزان - حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه که برای شرکت در نشست داووس به سوئیس سفر کرده، در حاشیه این اجلاس دیدارهای دیپلماتیک متعددی داشت.

امیرعبداللهیان:

 

امیرعبداللهیان در حاشیه برنامه‌های نشست داووس با انوار الحق، نخست‌وزیر دولت موقت پاکستان دیدار و گفت‌وگو کرد. 

وی با ابلاغ سلام رئیس‌جمهور کشورمان به نخست‌وزیر پاکستان، روابط دو کشور ایران و پاکستان را عمیق و تاریخی خواند و با تاکید بر آمادگی ایران برای گسترش هرچه بیشتر روابط دو کشور، به دیدار دیدار اخیر وی با آیت‌الله رئیسی اشاره و آن را در کمک به تقویت روابط دو کشور حائز اهمیت توصیف کرد.

وزیر امور خارجه از روند رو به رشد روابط دو کشور اظهار خرسندی کرد و گفت: هدف‌گذاری سران دو کشور، رساندن حجم روابط به ۵ میلیارد دلار است و با توجه به روابط تجاری ۲ و نیم میلیارد دلاری کنونی، لازم است با تلاش مشترک به هدف‌گذاری مشترک دست یابیم.

امیرعبداللهیان از تقویت بازارچه‌های مرزی دو کشور استقبال و اظهار کرد: ایران آماده تقویت همکاری‌ها با پاکستان در زمینه‌های انرژی، نفت و گاز و برق است.

وزیر امور خارجه بر لزوم ایجاد خط پروازی مشترک و مستقیم بین تهران و اسلام آباد به‌منظور تسهیل روابط مردمی و نیز تقویت همکاری‌ها میان تجار ایران و پاکستان تاکید کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی با تشکر از ابراز همدردی پاکستان درباره عملیات تروریستی اخیر در گلزار شهدای کرمان، موضوع مبارزه با تروریسم را از موضوع‌های مهم مورد توجه دو کشور دانست و بر لزوم پیگیری اجرای تفاهم‌های گذشته میان جهات ذیربط دو کشور در این زمینه تاکید کرد.

امیرعبداللهیان در این دیدار با اشاره به بحران غزه گفت: بحران از فلسطین در حال گسترش در منطقه است و لازم است تلاش‌های کشور‌های اسلامی از جمله ایران و پاکستان برای پایان دادن به جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه افزایش یابد.

وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه راه‌حل بی‌ثباتی در منطقه، توقف فوری جنگ علیه غزه است و همه باید کمک کنند که فلسطینی‌ها با کمک سازمان ملل، خودشان درباه آینده خود تصمیم بگیرند، گفت: آمریکایی‌ها فکر می‌کنند که می‌توانند اوضاع را آنگونه که می‌خواهند مدیریت کنند، اما در جنگ هر اتفاقی ممکن است رخ دهد.

نخست‌وزیر پاکستان نیز با ابلاغ سلام گرم خود به آیت‌الله رئیسی، روابط دو کشور را بسیار با اهمیت توصیف و تمایل اسلام آباد برای تقویت همکاری‌های دوجانبه با تهران را ابراز کرد.

وی با اشاره به اینکه پاکستان و ایران با چالش‌های مشترکی در منطقه مواجه هستند، به حمله تروریستی اخیر در کرمان اشاره کرد و ضمن ابراز همدردی مجدد کشورش با ایران، بر لزوم تلاش و همکاری مشترک دو کشور برای محدود کردن اینگونه تهدیدات تروریستی تاکید کرد.

نخست‌وزیر پاکستان با اشاره به بحران غزه، کشتار شهروندان و کودکان و زنان در غزه را غیرقابل توجیه و دفاع خواند و بر ضرورت ایجاد آتش‌بس و ایجاد کریدور ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه تاکید کرد.

وی با اشاره به تلاش‌های رژیم اسرائیل برای گسترش جنگ در منطقه، بر لزوم هوشیاری در مقابل ابن طراحی تاکید کرد.

امیرعبداللهیان:

 

امیرعبداللهیان با ابراز خرسندی از روابط خوب دو کشور ایران و اسپانیا، به برخی رخداد‌های خوب و مثبت در روابط دو کشور اشاره کرد و گفت: ما هیچ محدودیتی برای گسترش روابط دو کشور قائل نیستیم و همواره علاقه‌مندیم که ایده‌های مشترک را برای پیش‌برد موضوعات مورد اهتمام دو کشور به‌کار گیریم.

وزیر امور خارجه با اشاره به روابط بسیار خوب تاریخی دو کشور، بر ضرورت تبادل هیئت‌های مختلف و سرعت بخشیدن به روابط دو کشور در زمینه‌های مختلف تاکید کرد و از همتای اسپانیایی خود جهت سفر به تهران به‌منظور تداوم گفت‌وگو‌ها در زمینه‌های مشترک دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی دعوت کرد.

امیرعبداللهیان در پاسخ به اظهار حمایت وزیر خارجه اسپانیا از تداوم گفت‌وگو‌ها برای احیای برجام، بر آمادگی کشورمان برای بازگشت همه طرف‌ها به توافق برجام تاکید کرد.

وزیر امور خارجه ضمن تشکر از مواضع خوب اسپانیا درباره بحران فلسطین، بر ضرورت پایان جنگ رژیم اسرائیل علیه غزه به‌منظور ایجاد آرامش در منطقه تاکید کرد و گفت: رژیم اسرائیل در یک خطای فاحش به‌سر می‌برد که فکر می‌کند با توسل به جنگ می‌تواند حماس و مقاومت را در غزه نابود کند.

امیرعبداللهیان با تاکید بر اینکه ایران جنبش حماس را یک جنبش آزادیبخش می‌داند که برای آزادی سرزمین خود می‌جنگد، گفت: ما از تشدید و گسترش دامنه جنگ در منطقه استقبال نمی‌کنیم و اگر آمریکا حمایت خود را از رژیم اسرائیل بردارد، اسرائیل توان چند ساعت ادامه جنگ را نخواهد داشت. 

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین گفت: راهکار‌های سیاسی تحمیلی بر فلسطین نتیجه نخواهد داد و این ملت فلسطین هستند که باید آینده غزه پساجنگ را رقم بزنند و برای آینده خود در غزه و کرانه تصمیم بگیرند؛ اگر راهکار‌های قبلی سیاسی تحمیلی بر فلسطین واقع‌بینانه بود، اکنون شاهد بحران جاری در فلسطین نبودیم.

به گفته وی، تنها راهکار موثر برای آرامش در منطقه، توقف فوری جنگ، باز کردن کریدور‌های انسانی، توقف کوچاندن اجباری و اجازه دادن به مردم غزه برای بازگشت به مناطق زندگی خود و یافتن راه‌حلی برای تبادل اسرا است.

امیرعبداللهیان تاکید کرد توقف جنگ در غزه بر تحولات در دیگر مناطق از جمله دریای سرخ تاثیر فوری خواهد گذاشت.

خوزه مانوئل آلبارس، وزیر خارجه اسپانیا نیز در این دیدار با اشاره به روابط تاریخی دو کشور، ایران را یک بازیگر بسیار مهم و صاحب نفوذ در منطقه دانست و با تشکر از دیدگاه‌های وزیر امور خارجه درباره مسائل دوجانبه و منطقه‌ای، از تداوم مشورت‌ها و تبادل نظر‌های مشترک فیمابین دو طرف در زمینه‌های دوجانبه و منطقه‌ای استقبال کرد.

آلبارس گفت‌وگو را بهترین راه برای حل‌و‌فصل اختلافات درباره برجام دانست و حمایت کشورش را از استمرار گفت‌وگو‌ها درباره احیای برجام اعلام کرد.

وزیر خارجه اسپانیا نسبت به پیامد‌های تداوم جنگ در غزه اظهار نگرانی و بر لزوم توقف جنگ و حملات به غیرنظامیان و ضرورت رعایت حقوق بین‌الملل و حقوق بشردوستانه تاکید کرد.

وی همچنین با اظهار نگرانی نسبت به افزایش تنش‌ها در دریای سرخ، اظهار کرد: حل بحران فلسطین بر کل منطقه تاثیر خواهد گذاشت و کشورش از راه‌حل سیاسی برای مسئله فلسطین حمایت می‌کند.

 

امیرعبداللهیان:

 

امیرعبداللهیان در حاشیه اجلاس داووس با نجیب میقاتی، نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور لبنان دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزیر امور خارجه در این دیدار با ابلاغ سلام مقام‌های عالی ایران به میقاتی، بر اهتمام ویژه جمهوری اسلامی ایران نسبت به توسعه مناسبات و همکاری‌های مشترک با لبنان در زمینه‌های مختلف دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی تاکید کرد.

امیرعبداللهیان با اشاره به نقش مهم لبنان در مسائل منطقه، اظهار کرد: ثبات و امنیت لبنان بر ثبات و امنیت در کل منطقه اثرگذار است و جمهوری اسلامی ایران همواره از تحکیم ثبات و امنیت در لبنان حمایت کرده و می‌کند.

وزیر امور خارجه کشورمان از نقش دولت، مردم و مقاومت در لبنان در حمایت از ملت فلسطین تجلیل کرد و گفت: متاسفانه در سایه حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی، جنگ علیه غزه همچنان ادامه دارد و ما شاهد تداوم کشتار شهروندان و زنان و کودکان فلسطینی و نسل‌کشی فلسطینی‌ها توسط رژیم صهیونیستی هستیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به تلاش‌های جاری آمریکا برای طراحی نحوه اداره غزه در مرحله پساجنگ، گفت: کسی حق ندارد چیزی را بر ملت فلسطین تحمیل کند و تنها خود فلسطینی‌ها هستند که باید درباره نحوه اداره امور غزه و کرانه غربی تصمیم بگیرند.

نخست وزیر دولت پیشبرد امور لبنان نیز در این دیدار با ابلاغ سلام‌های خود به مقام‌های عالی ایران، بر اهمیت مناسبات و همکاری‌های سازنده دو کشور لبنان و ایران در زمینه‌های مختلف تاکید و با اشاره به پیچیدگی مسائل منطقه از جمله فلسطین، از تداوم مشورت‌های مشترک با کشورمان استقبال کرد.

میقاتی ضمن تاکید بر ضرورت پایان جنگ رژیم اسرائیل علیه غزه، شرایط در فلسطین و در سطح منطقه را نگران‌کننده ارزیابی کرد و گفت: لازم است تلاش‌های سیاسی برای پایان دادن به جنگ علیه غزه تقویت شود.

طرفین در این دیدار ضمن ارزیابی آخرین تحولات فلسطین، لبنان و وضعیت در دریای سرخ، بر ادامه رایزنی و مشورت‌های مشترک به‌منظور پایان دادن به جنایت‌های رژیم اسرائیل علیه فلسطینی‌ها، گشایش کریدور‌های کمک‌رسانی به غزه و کمک به ایجاد آرامش و ثبات در منطقه تاکید کردند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *