سهیل اسعد: «جشنواره عمار» یک رویداد مردمی است

13:15 - 25 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۴۷۰۸
سهیل اسعد: «جشنواره عمار» یک رویداد مردمی است
سهیل اسعد دبیر «چهاردهمین جشنواره فیلم عمار»، این رویداد را یک جشنواره مردمی توصیف کرد. 

سهیل اسعد دبیر «چهاردهمین جشنواره فیلم عمار» در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان در پاسخ به این پرسش که جشنواره فیلم عمار در چهارده دوره گذشته چقدر توانسته پاسخگوی نیازهای فرهنگی مردم جامعه باشد، گفت: جشنواره مردمی عمار یک فرآیند است و برای پاسخ به نیازهای فرهنگی جامعه نمی‌توان در کوتاه مدت از یک فرآیند فرهنگی انتظار معجزه داشت. 

وی افزود: کارکرد جشنواره فیلم عمار را از دومنظر می‌توان بررسی کرد. نخستین نیاز فرهنگی جامعه حضور توده مردم به عرصه صنعت هنر، رسانه، فکر، اندیشه و سینما بود که با توجه به فراگیری فضای مجازی به‌طور جدی این نیاز احساس می‌شد که از این حیث جشنواره فیلم عمار بسیار موفق بود. 

دبیر چهاردهمین جشنواره فیلم عمار، ادامه داد: هر چقدر میزان و کمیت فعالین هنری، رسانه‌ای، سینمایی و مستندسازان افزایش یابد در فرهنگ عموم جامعه نیز تاثیرگذار خواهد بود. افزایش تعداد تولیدکنندگان آثار فرهنگی و هنری در جامعه بسیار مهم و حائز اهمیت است. برای آینده کشور و برای امت اسلامی مهم است که چقدر سفیر و تولیدکننده فرهنگی در مقابل غول‌های رسانه‌ای غربی داشته باشیم. 

اسعد اضافه کرد: بنابراین یکی از نیازهای فرهنگی مردم، فعالیت در عرصه یکی از جذابترین هنرها یعنی هنر سینماست. سینما مدیومی است که اگر مردم به عنوان تولیدکننده وارد آن شوند، ما در فرآیند جریان‌سازی فرهنگی از بعد کمی پیروز خواهیم بود. 

این مبلغ اسلام و کارشناس رشته تمدن اسلامی، نیاز دوم فرهنگی جامعه را نیاز مصرفی و خوراک فرهنگی توصیف کرد و توضیح داد: مردم به عنوان مصرف‌کننده آثارهنری سینما، مستند و… باید از منبع خوبی ارتزاق کنند. اگر ما به فراخور نیازهای جامعه تولید فرهنگی نداشته باشیم غول‌های رسانه‌ای نظام سلطه جامعه را مورد هجوم بی‌رحمانه خود قرار خواهند داد. 

اسعد اضافه کرد: بنابراین یک ارتباط تنگاتنگی بین تماشاگر و هنرسینما وجود دارد، به اعتقاد من جشنواره فیلم عمار در هر دو رویکرد و منظر تاثیرگذار و موفق بوده است. 

این دانش‌آموخته فلسفه و عرفان اسلامی توضیح داد: جشنواره فیلم مردمی عمار را باید به شکل یک فرآیند بررسی کرد. عمار اتفاقی نیست که امروز آن راه‌اندازی کنیم و فردا منتظر جواب آن باشیم. 

وی تصریح کرد: فضای رسانه‌ای و فرهنگ‌سازی به‌وسیله هنر یک پروسه زمانی که شاید نتیجه آن را در نسل‌های آینده به‌توان مشاهده کرد. 

دبیر چهاردهمین جشنواره فیلم عمار اظهار داشت: ما هرگز ادعا نکردیم که به با برگزاری جشنواره فیلم عمار انقلابی برپا کرده‌ایم. مسئله دوم نگاه و رویکرد ما نسبت به عمار و نتیجه عمار نگاهی نسبی است. برگزارکنندگان جشنواره عمار هرگز ادعای کمال و عصمت نداشته‌اند که امروز مدعی باشیم که عمار دیگر به اوج رسیده است. نه ما یک نگاه منصفانه و منطقی به عملکرد سالیان فعالیت جشنواره مردمی عمار داریم. 

اسعد در ادامه توضیح داد: طی سال‌های گذشته با جشنواره مردمی عمار سعی کردیم یک نیاز و خلا فرهنگی را پوشش دهیم. تلاش بر این بوده تا هنر و رسانه را مردمی کند. 

وی اضافه کرد: باید به این نکته توجه داشت که جشنواره عمار یک جشنواره مردمی است و حوزه مسئولیت آن بر دوش خود مردم است. عمار یک پدیده مردمی است. در یک حرکت مردمی این خود مردم هستند که مسئولیت دارند. لذا مطالبه از ما معنایی ندارد. بنابراین از مردم باید پرسید که در جشنواره چه کرده‌اند، و چقدر تاثیرگذار بوده‌اند. 

این نکته‌ای که پیشتر هم بارها عنوان کرده‌ام به‌نظرم تفاوت‌ها را آشکار می‌کند؛ در هالیوود تکنولوژی روح هنر است، اما در عمار، روح هنر وجدان و اخلاق است، در عمار مردم با هنر خود در افکار حاکمیت اثر می‌گذارند حال آن که در سایر موارد حاکمیت از هنر به عنوان ابزاری جهت تاثیرگذاری بر افکار عمومی بهره می‌برد. 

دبیر چهاردهمین جشنواره فیلم عمار در خاتمه اظهاراتش تاکید کرد: عمار سینمای بدون سانسوراست. جشنواره عمار واسطه‌های بین تولید و مصرف را حذف کرده و بستری برای گفتمان تفکر انتقادی است. عمار مدرسه‌ای سیار و صدای مستقیم مردم است. جشنواره عمار مسالمت‌آمیز و متمدنانه اعتراضات مردم است، عمار رساندن پیغام با مخاطبان حداکثری و قالب هنری جهاد تبیین است. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *