رئیس کل دادگستری استان خوزستان: استفاده از فناوری‌های نوین، نظرات کارشناسی را مستحکم‌تر می‌کند

10:41 - 25 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۴۶۴۰
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
رئیس کل دادگستری استان خوزستان: استفاده از فناوری‌های نوین، نظرات کارشناسی را مستحکم‌تر می‌کند
رئیس کل دادگستری استان خوزستان گفت: روزآمدسازی قوانین، استفاده از فناوری‌های نوین و ابزار‌های روز در کارشناسی، می‌تواند نظرات کارآمدتر، مستحکم‌تر و به واقعیت نزدیک‌تر کند که این امر در نهایت منجر به صدور آرای متقن در پرونده‌های قضایی می‌شود.

خبرگزاری میزان - علی دهقانی در نشست با رئیس اعضای شورای عالی کانون کارشناسان رسمی دادگستری و اعضای هیئت مدیره کانون کارشناسان در استان خوزستان، اظهار کرد: یکی از شاخص‌های اطمینان از حسن جریان امور در کارشناسی، استفاده از همین فناوری‌های نوین است و نکته بعدی که بسیار اهمیت دارد، نظارت مستمر بر ارتقای سطح علمی، تخصص، تعهد، رفتار و رعایت الزامات صنفی کارشناسان است.

وی ادامه داد: کارشناسان رسمی دادگستری بازوی توانمند دستگاه قضایی هستند و بسیاری از آرای قضایی با استفاده از نظرات کارشناسی صادر می‌شود از این رو احقاق حق و عدالت در صدور آرای قضایی مستلزم نظرات تخصصی و مستدل کارشناسان رسمی است.

 رئیس کل دادگستری خوزستان گفت: روزآمدسازی قوانین، استفاده از فناوری‌های نوین و ابزار‌های روز در کارشناسی، می‌تواند نظرات کارآمدتر، مستحکم‌تر و به واقعیت نزدیک‌تر کند که این امر در نهایت منجر به صدور آرای متقن در پرونده‌های قضایی می‌شود.

دهقانی با تاکید بر هدف مشترک دستگاه قضایی و کانون کارشناسان بر احقاق عدالت در پرونده‌های قضایی، گفت: سالانه میلیون‌ها پرونده در کشور به واسطه پیچیدگی و تخصصی بودن موضوع و برای استفاده از نظرات علمی کارشناسان به آنان ارجاع می‌شود و هرچه این کارشناسی با سرعت و دقت بیشتری صورت گیرد، از اطاله دادرسی کاسته می‌شود که این مهم دستگاه قضایی را به تحقق عدالت نزدیک‌تر می‌کند.

وی افزود: مصونیت کارشناس در گرو ارائه نظرات کارشناسی، علمی، مستدل و مستند است و هرچه کارشناس با قاطعیت، استناد و اتقان بیشتری نظر خود را اعلام کند، مصونیت بیشتری در برابر شبهه‌های احتمالی خواهد داشت.

رئیس کل دادگستری خوزستان تصریح کرد: موضوع استقلال نظر، از مهمترین خصایص و الزامات فعالیت در حوزه کارشناسان رسمی دادگستری است، اما مستقل بودن کارشناسان در اظهار نظر، نباید موجب ارائه نظر غیر مستند، مبهم و در زمان نامتعارف شود چرا که یکی از دلایل ارجاع به کارشناس، رفع پیچیدگی و ابهام از موضوع پرونده است و انتظار می‌رود که نظر کارشناسی که باید بر اساس قواعد علمی و به صورت شفاف و جامع صادر شود، به رفع این ابهامات کمک کند.

دهقانی گفت: رعایت محدوده جغرافیایی و حدود فعالیت کارشناس، جزو اصول ارجاع است، اما چنانچه کارشناس موضوع مورد نظر در استان وجود نداشته باشد، می‌توان در راستای کاهش اطاله دادرسی، از کارشناسان استان‌های مجاور بهره‌مند شد و تا زمانی که کارشناس در حوزه‌های استان وجود داشته باشد، انتخاب آنان در اولویت است.

وی گفت: تقویت کمی و کیفی کارشناسان استان و افزایش کارشناسان در رشته‌های مختلف از جمله موضوعات مبتلابه در برخی شهرستان‌ها، از ضروریات است که باید از سوی کانون کارشناسان و مرکز وکلا و کارشناسان قوه قضاییه به صورت ویژه پیگیری و مرتفع شود.

دهقانی اظهار کرد: امیدواریم با راه‌اندازی سیستم جدید ارجاع پرونده به کارشناس، شاهد ارجاع تخصصی‌تر این پرونده‌ها باشیم ضمن اینکه اکنون نیز با ارجاع سیستمی به کارشناس بخشی از مشکلات گذشته مرتفع شده است.

باتوجه به درخواست رسیدگی به تخلفات کارشناسان در شعبه ویژه و راه‌اندازی دفاتر کانون کارشناسان در مجتمع‌های قضایی استان، در این نشست مصوب شد که با در نظر گرفتن دستورالعمل‌ها، این اقدامات در آینده نزدیک اجرایی شود.

رئیس شورای عالی کانون کارشناسان رسمی دادگستری نیز در این نشست با ارائه گزارشی از عملکرد این کانون در کشور، گفت: مشکلات مربوط به حوزه کارشناسان رسمی در حال احصاء و بررسی است و برای رفع این مشکلات نیاز به همکاری دادگستری‌های کشور داریم.

محمد حسین دادخواه با اشاره به وظایف کارشناسان در روشن شدن برخی ابعاد و کشف حقیقت در پرونده‌های قضایی، افزود: هدف اصلی این کانون، تحقق عدالت و جلب رضایت عمومی مردم با صدور نظرات کارشناسی مستدل و محکم است و برای تحقق این هدف که از اهداف متعالی قوه قضاییه نیز است، آماده هرگونه همکاری مشترک با دستگاه قضایی هستیم.

گفتنی است پایان هفته گذشته مراسم تحلیف ۳۸ نفر از اعضای کانون کارشناسان رسمی دادگستری خوزستان با حضور مسئولان قضایی استان برگزار شد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *