خشونت علیه زنان در یونان؛ ۹ هزار زن در سال ۲۰۲۳ قربانی خشونت شدند

15:24 - 24 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۴۵۳۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
خشونت علیه زنان در یونان؛ ۹ هزار زن در سال ۲۰۲۳ قربانی خشونت شدند
داده‌های منتشر شده نشان می‌دهد که از سال ۲۰۱۰ تا سال ۲۰۲۳ بیش از ۲۰۰ زن در یونان به قتل رسیده‌اند و تنها در سال گذشته بیش از ۹ هزار زن قربانی خشونت خانگی شدند.

خبرگزاری میزان - قتل یک زن باردار ۴۱ ساله نخستین مورد از پدیده قتل زنان در یونان در سال ۲۰۲۴، به شمار می‌رود.

قتل این زن درخواست‌هایی جدید را در یونان برای تبدیل شدن قتل زنان به یک عمل مجرمانه مشخص برانگیخته است.

در ارتباط با این قتل، ۲ نفر و از جمله شریک زندگی مقتول برای ارائه شهادت به دادگاه احضار شدند.

این قربانی در اول ژانویه ناپدید شد و جسدش را در صندوق عقب یک خودرو در منطقه‌ای در شمال یونان پیدا کردند؛ براساس شواهد اولیه کالبدشکافی، بدن فرد مذکور در ناحیه گردن دچار زخم شده و چند ضربه چاقو به وی وارد شده بود که باعث خونریزی غیرقابل کنترل و در نهایت مرگ شده است.

در همین حال، همسر یک زن ۴۵ ساله رومی در حومه آتن، او را با مواد قابل اشتعال آتش زد و این زن با سوختگی ۹۰ درصد در بدن و صورتش به بیمارستان منتقل شد.

مدیر یک موسسه حقوق بشری در آتن، می‌گوید: ما در ۱۰ روز نخست سال ۲۰۲۴ یک مورد قتل زنان و یک تلاش برای قتل زنان داریم که عاملان آن‌ها همسران قربانیان هستند؛ شدت و خشونت این ۲ جنایت بی‌رحمانه وحشتناک است.

دادستان یونان به‎تازگی در پرونده قتل زن ۴۱ ساله، همسر وی و دوستش را در چند مورد از جمله قتل عمد و سرقت متهم کرد.

به رسمیت شناخته نشدن مجرمیت قتل زنان در قانون کیفری یونان

در حالی که قتل زنان به‌عنوان یک عمل مجرمانه متمایز در بسیاری از کشور‌ها در قانون گنجانده شده است، در یونان این اصطلاح هنوز از نظر قانونی به رسمیت شناخته نشده است.

بعد از موارد زیادی از قتل زنان در یونان، امتناع دائمی یک ماده کیفری متمایز و استاندارد برای به رسمیت شناختن این پدیده به‌عنوان جرمی با ویژگی‌های جنسیتی غیرقابل درک به نظر می‌رسد.

به رسمیت شناختن قانونی، همان‌طور که در سایر کشور‌ها انجام شده است، به مقابله با جرم، ثبت آن و پیشگیری از آن کمک می‌کند.

۹ هزار زن قربانی خشونت خانگی در یونان طی سال ۲۰۲۳

پلیس یونان در ۱۱ ماهه اول سال ۲۰۲۳، بیش از ۹ هزار زن قربانی خشونت مبتنی بر جنسیت را ثبت کرده است.

این رقم برای سال پیش از آن بیش از ۱۰ هزار مورد بوده است.

قتل ۲۰۲ زن از سال ۲۰۱۰ در یونان

براساس اطلاعات منتشر شده از سوی نهاد‌های نظارتی و حقوق بشری اروپا، از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۳، در مجموع ۲۰۲ زن در یونان به قتل رسیده‌اند.

این رقم در سال نخست ثبت داده ۱۰ مورد و در سال پایانی نیز ۱۰ مورد بوده است؛ در سال ۲۰۲۲ نیز ۲۴ زن در یونان به قتل رسیدند.

نهاد‌های حقوق بشری یونان نگرانی‌هایی را درباره گزارش‌های وحشتناک درباره خشونت‌های مبتنی بر جنسیت، از جمله قتل‌های جنسیتی زنان، از سوی رسانه‌هایی که از زبان تبعیض‌آمیز استفاده می‌کنند و هویت قربانیان را افشا و حریم خصوصی آن‌ها را نقض می‌کنند، ابراز کرده‌اند.

ادارات پلیس یونان که خشونت‌های مبتنی بر جنسیت را مدیریت می‌کنند، استفاده آزمایشی از «دکمه‌های وحشت» را آغاز کرده‌اند، یک برنامه که تلفن همراه قربانیان زن را فعال می‌کند.

احزاب مخالف، دولت یونان را تحت فشار قرار دادند تا وارد عمل شود؛ این احزاب خواستار گنجاندن بدیهی اصطلاح قتل زنان در قانون کیفری این کشور هستند، به‌گونه‌ای که جنایت، ریشه‌های آن و بدنامی مجرمانه مشخص آن آشکار شود.

گزارش گروه کارشناسان شورای اروپا در مورد اقدام در برابر خشونت علیه زنان و خشونت خانگی، که در نوامبر ۲۰۲۳ منتشر شد، به کاستی‌هایی در رویکرد یونان به این موضوع اشاره کرد.

انتهای پیام/


برچسب ها: یونان قتل زنان

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *