اسلامی: نمی‌خواهیم سلاح هسته‌ای داشته باشیم/ تاکید بر راهبرد بازدارندگی فعال

22:16 - 23 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۴۴۱۲
اسلامی: نمی‌خواهیم سلاح هسته‌ای داشته باشیم/ تاکید بر راهبرد بازدارندگی فعال
رئیس سازمان انرژی اتمی، گفت: راهبرد جمهوری اسلامی، بازدارندگی فعال است و داشتن سلاح کشتارجمعی هرگز در دکترین نظامی و دفاعی ایران، جایگاهی نداشته است.

خبرگزاری میزان-  محمد اسلامی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با حضور در برنامه تلویزیونی «به افق فلسطین» درباره نامه‌ای که اوایل جنگ غزه به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نوشته شد، گفت: انتظار داشتیم در پی نامه‌ای که بعد از تهدید آشکار رژیم صهیونیستی به استفاده از سلاح هسته‌ای، به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارسال کردیم، این مسئله در شورای حکام مطرح شود، اما به خاطر لابی گسترده‌ای که اسرائیل در جهان دارد، این موضوع هنوز مورد توجه قرار نگرفته است.

اسلامی، اظهار کرد: شرایط امروز غزه، پرده‌ای را کنار زده که مردم دنیا بیش از گذشته به ماهیت رژیم صهیونیستی پی بردند.

پارادوکس‌های عجیب اسرائیل و آژانس

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه بر اساس آمار نشریات سیاسی و نظامی، بیش از ۲۰۰ کلاهک هسته‌ای در زرادخانه رژیم صهیونیستی انبار شده است، بیان کرد: اسرائیل نه عضو آژانس است و نه پادمان‌های مربوط به آن از جمله NPT را قبول کرده، اما در عین حال نخست‌وزیر این رژیم در مورد برنامه هسته‌ای ایران با آژانس صحبت می‌کند.

ناکارآمدی سازمان‌های جهانی در پی اقدامات اسرائیل

وی تصریح کرد: اقدامات رژیم صهیونیستی، موجب ناکارآمدی سازمان‌های بین‌المللی شده چه اینکه هیچ وقت شورای امنیت هم نتوانست قطعنامه موثری علیه این رژیم صادر کند.

به گفته اسلامی، اگر حمایت‌های حباب‌گونه غرب برای رژیم صهیونیستی وجود نداشت، ممکن بود بیش از این‌ها شاهد تغییر باشیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی در بخشی دیگر گفت: راهبرد جمهوری اسلامی، بازدارندگی فعال است و داشتن سلاح کشتارجمعی هرگز در دکترین نظامی و دفاعی ایران، جایگاهی نداشته به ویژه اینکه رهبر معظم انقلاب هم فتوای حرام بودن استفاده از بمب اتمی را صادر کردند.

وی ادامه داد: ما مولفه‌هایی داریم که کمتر کشوری آن‌ها را دارد؛ نخست اینکه جمهوری اسلامی مردم‌پایه است و همواره برای پیش‌برد اهدافش به پشتوانه مردمی متکی بوده، دوم اینکه ظرفیت نظامی ایران کاملا بومی بوده و به دیگران وابسته نیست.

اسلامی، افزود: موضوع نتوانستن نیست، بلکه نخواستن است، ما نمی‌خواهیم سلاح هسته‌ای داشته باشیم، چون راهبردمان چیز دیگری است و البته در همین سطح هم توانسته‌ایم بازدارندگی ایجاد کنیم.

وعده اسلامی برای رسیدن سهم برق اتمی به ۲۰ درصد نیاز ملی

رئیس سازمان انرژی اتمی، گفت: یک نیروگاه فعال هسته‌ای داریم که تاکنون ۶۲ میلیارد کیلووات برق به شبکه ملی تزریق کرده، در حال توسعه دو واحد نیروگاهی دیگر در بوشهر هستیم که با سرعت خوبی در حال پیشرفت هستند و امیدواریم تا کمتر از پنج سال آینده به مدار وارد شوند.

به گفته اسلامی، عملیات مطالعات و طراحی یا اجرای پروژه‌های مربوط به ۲۰ هزار مگاوات برق اتمی شروع شده و تا سال ۱۴۲۰ به سهم ۲۰ درصدی برق اتمی در سطح کشور خواهیم رسید.

معاون رئیس‌جمهور، گفت: ساخت آب شیرین‌کن بوشهر برای تولید ۷۵ هزار متر مکعب آب در شبانه‌روز شروع شده و تا سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *