کاهش کمک‎های غرب به اوکراین؛ چالش کی‌یف برای تامین موشک‌های پاتریوت

10:57 - 17 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۳۳۴۲
کاهش کمک‎های غرب به اوکراین؛ چالش کی‌یف برای تامین موشک‌های پاتریوت
اوکراین طی هفته‌های گذشته با کمبود موشک‌های مورد نیاز سامانه دفاع هوایی پاترویت که از سوی آمریکا تامین می‌شود، مواجه بوده است.

خبرگزاری میزان - کی‌یف از زمان آغاز جنگ اوکراین همواره بر کمک‌های کشور‌های غربی متکی بوده و کارشناسان عنوان می‌کنند که کاهش کمک‌ها چالش‌های جدی را برای آن در مقابل روسیه  خواهد کرد.

گزارش‌ها نشان می‌دهند که کمک‌های نظامی کشور‌های غربی طی ماه‌های اخیر به‌طور چشمگیر کاهش یافته است. کی‌یف بار‌ها درباره این موضوع و پیامد‌های آن در میدان جنگ هشدار داده است.

جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات استراتژیک شورای امنیت ملی کاخ سفید روز جمعه گفته بود که آمریکا بودجه لازم برای حمایت از اوکراین را ندارد و امیدوار است سایر متحدان کی‌یف کمک‌ها را ادامه دهند.

پیش از این، کنگره آمریکا پیشنهاد جو بایدن، رئیس‌جمهور این کشور برای انتقال ۶۰ میلیارد دلار به اوکراین را رد کرده بود. لایحه مورد بحث با ادعای اینکه آمریکا باید ابتدا مشکلات مربوط به مهاجرت غیرقانونی در مرز مکزیک را حل کند، با رای جمهوری‌خواهان رد شد.

در ۲۷ دسامبر (ششم دی)، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که بسته کمکی نهایی در سال ۲۰۲۳ به اوکراین منتقل می‌شود و مبلغ کمک ۲۵۰ میلیون دلار شامل مهمات مورد نیاز برای سیستم‌های دفاع هوایی و گلوله‌های هیمارس و ... خواهد بود. 

در همین حال، دیمیتری کولبا، وزیر خارجه اوکراین در سوم ژانویه (۱۳ دی) گفت که اوکراین در صورت کاهش کمک‌های کشور‌های غربی برنامه جایگزین ندارد. 

نیاز اوکراین به موشک‌های سامانه پاتریوت 

نیویورک‎تایمز در گزارشی درباره مشکلات آمریکا در تامین کمک مورد نیاز برای اوکراین نوشت که مقامات کاخ سفید و پنتاگون هشدار داده‌اند که آمریکا به‌زودی نمی‌تواند موشک‌های رهگیر سامانه دفاع هوایی پاتریوت اوکراین را به میزان کافی تامین کند. 

سامانه‌های پاتریوت برای دفاع هوایی اوکراین در دفع حملات هوایی روسیه در سراسر کشور بسیار مهم بوده است.

براساس گزارش نیویورک‎تایمز، یک موشک رهگیر پاتریوت بین ۲ تا ۴ میلیون دلار قیمت دارد.

روسیه از زمان آغاز جنگ اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ بیش از ۷ هزار و ۴۰۰ موشک به سراسر اوکراین پرتاب کرده است.

در میان برد تسلیحات دفاع هوایی اوکراین، تنها پاتریوت‌ها برای مقابله با موشک‌های بالستیک طراحی شده‌اند. 

تاخیر در انتقال جنگنده‌های اف-۱۶

وزارت دفاع دانمارک نیز اعلام کرده که تحویل اولین جنگنده‌های اف-۱۶ دانمارک به اوکراین تا شش ماه به تعویق افتاده است. 

این وزارتخانه در بیانیه‌ای گفت: براساس برنامه فعلی، انتظار می‌رود این انتقال در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۴ انجام شود.

یک روزنامه دانمارکی در این رابطه نوشت که این کشور اسکاندیناوی در ابتدا قصد داشت جنگنده‌های اف-۱۶ را در ایام سال نو میلادی به کی‌یف تحویل دهد.

هلند و دانمارک اولین کشور‌هایی بودند که با تامین اف-۱۶ برای اوکراین موافقت کرده بودند. کاخ سفید تایید کرده بود که کی‌یف این جت‌های ساخت آمریکا را به محض پایان آموزش خلبانان اوکراینی از کشور ثالث دریافت خواهد کرد. 

در جولای ۲۰۲۳ سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفت که هرگونه تحویل جنگنده‌های اف-۱۶ با قابلیت حمل مهمات اتمی به اوکراین به تشدید بیشتر درگیری نظامی در اوکراین منجر می‌شود.

پیامد کاهش کمک‌ها به اوکراین

ریسپانسیبل‎استیت‎کرفت نیز در مقاله‌ای نوشت: تاخیر طولانی یا حتی قطع دائمی کمک به کی‌یف، اوکراینی‌ها را مجبور می‌کند تا عملیات نظامی خود را به میزان قابل توجهی کاهش دهند. در نتیجه این احتمال افزایش می‌یابد که روسیه بتواند دستاورد‌های اوکراین در شرق را که به سختی به دست آمده، معکوس کند.

به گفته جورج بیبی از موسسه کوینسی، این حرکت ناگهانی همچنین دستیابی به یک راه‌حل مذاکره شده در کوتاه مدت را دشوارتر می‌کند.

کسری بودجه نظامی اوکراین

اولکسی گونچارنکو، نماینده پارلمان اوکراین، گفت کسری بودجه وزارت دفاع اوکراین برای سال جدید ۳۶ درصد یا ۴۳۰ میلیارد گریونا (۱۱.۳۳ میلیارد دلار) است.

دانیلو هتمانتسف، رئیس کمیته مالیاتی پارلمان اوکراین در ماه نوامبر گفته بود که بودجه دولتی اوکراین به‌شدت به کمک‌های خارجی وابسته است و کی‌یف نیاز به جذب حدود ۹.۵ میلیارد دلار حمایت مالی در قالب کمک‌های بلاعوض و وام‌های نرم تا پایان سال ۲۰۲۳ دارد. 

دنیس شمیحال، نخست‌وزیر اوکراین هم گفته بود که کی‌یف انتظار دارد بیش از ۳۰ میلیارد دلار کمک مالی از اتحادیه اروپا، آمریکا، کشور‌های متحد و صندوق بین‌المللی پول دریافت کند تا کسری بودجه دولت را جبران کند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *