شکست نظامی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی در مواجهه با مقاومت

7:45 - 17 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۳۲۳۱
شکست نظامی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی در مواجهه با مقاومت
کارشناسان صهیونیست اذعان کرده‌اند که این رژیم در مقابل مقاومت فلسطین با شکست نظامی و اطلاعاتی مواجه شد.

خبرگزاری میزان - پرسش‌های زیادی درباره شکست رژیم صهیونیستی در زمینه اطلاعاتی برای پیش‌بینی عملیات طوفان الاقصی و همچنین شکست نظامی برای مقابله با نفوذ مبارزان مقاومت به اراضی اشغالی همچنان باقی مانده است.

اکنون هرزی هالوی، رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی گروهی از مقام‌های نظامی سابق را برای بررسی شکست‌های عملیاتی ارتش این رژیم پیش از آغاز عملیات مقاومت فلسطین در هفتم اکتبر (۱۵ مهرماه) تشکیل داده است.

این موضوع انتقاد شدید برخی وزیر‌ان کابینه نتانیاهو را برانگیخته است.

هدف این تحقیقات، نتیجه‌گیری عملیاتی برای ارتش رژیم صهیونیستی است و سیاست‌های مدیریت سیاسی را بررسی نخواهد کرد. 

این تصمیم ۹۰ روز پس از آغاز عملیات طوفان الاقصی در جنوب اراضی اشغالی گرفته شد. 

شائول موفاز، رئیس سابق ستاد ارتش رژیم صهیونیستی؛ آهارون زیوی فرکش، رئیس سابق اداره اطلاعات نظامی؛ سامی تورگمان، رئیس سابق فرماندهی ارتش در جنوب و یوآو هار اوون، رئیس سابق اداره عملیات رژیم صهیونیستی از جمله اعضای گروه تحقیق خواهند بود. 

این گروه اقدامات ارتش رژیم صهیونیستی را در هفتم اکتبر و دوره منتهی به آغاز عملیات طوفان الاقصی بررسی خواهد کرد. 

هالوی، تصریح کرد که این تحقیقات تنها به وضعیت آمادگی ارتش رژیم صهیونیستی می‌پردازد.

پیش از این، ارتش رژیم صهیونیستی گفته بود که عملیات هفتم اکتبر را در صورت امکان عملیاتی بررسی خواهد کرد. 

کشف دلایل کامل واکنش ارتش رژیم صهیونیستی ممکن است ماه‌ها طول بکشد. کابینه این رژیم نیز پیش‌تر وعده تحقیق و تفحص در این رابطه را داده بود.

اما تحقیقات نیویورک‌تایمز نشان داد که ارتش رژیم صهیونیستی در زمان آغاز عملیات طوفان الاقصی دارای کمبود نیروی انسانی و سازماندهی ضعیفی بود. به همین دلیل نظامیان صهیونیست با استفاده از گروه‌های شبکه‌های اجتماعی ارتباط برقرار می‌کردند و برای جمع‌آوری اطلاعات به پست‌های رسانه‌های اجتماعی متکی بودند. همچنین به خلبانان بالگرد‌ها دستور داده شد برای انتخاب اهداف به گزارش‌های خبری و کانال‌ها رجوع کنند؛ و شاید اصلی‌ترین دلیل این گفته نظامیان و افسران فعلی و سابق ارتش بود که نظامیان صهیونیست حتی برنامه‌ای برای واکنش به حمله گسترده به اراضی اشغالی نداشتند.

به گفته نظامیان صهیونیست، شاید چنین طرحی در جایی خاک می‌خورد، اما هیچ‌کس براساس آن آموزش ندیده بود و هیچ‌کس آن را دنبال نمی‌کرد.

این نداشتن آمادگی در تضاد با اصل اساسی دکترین نظامی رژیم صهیونیستی است. از زمان دیوید بن‌گوریون، اولین نخست‌وزیر و وزیر جنگ رزیم صهیونیستی، هدف ارتش این رژیم این بود که «همیشه در حالت تهاجمی باشد».

ارتش رژیم صهیونیستی در پاسخ به مجموعه‌ای از سوالات روزنامه تایمز، از جمله اینکه چرا نظامیان و افسران به‌طور یکسان گفتند که هیچ برنامه‌ای وجود نداشته است، پاسخی گمراه کننده داد.

آژانس‌های امنیتی و نظامی رژیم صهیونیستی ارزیابی‌های مکرری ادعایی ارائه کرده بودند که حماس نه علاقه‌ای به آن داشت و نه قادر به انجام یک عملیات گسترده بود. 

در نهایت، تمام کارشناسان شکست اطلاعاتی و نظامی رژیم صهیونیستی را به‌عنوان عاملی تعیین کننده در شکست کلی این رژیم در مقابل مقاومت فلسطین در غزه برشمرده‌اند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *