هشدار سازمان ملل درباره اعدام با گاز نیتروژن در آمریکا

14:59 - 14 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۲۹۶۹
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
هشدار سازمان ملل درباره اعدام با گاز نیتروژن در آمریکا
کارشناسان می‌گویند که اعدام با گاز نیتروژن ممکن است زندانی را تحت رفتار بی‌رحمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز و حتی شکنجه قرار دهد.

خبرگزاری میزان - کارشناسان سازمان ملل از مقام‎های آمریکا خواسته‎اند که اعدام برنامه‌ریزی شده یک زندانی، یعنی خفگی با استفاده از نیتروژن خالص را متوقف کنند. 

این کارشناسان، می‎گویند که این روش آزمایش نشده ممکن است زندانی را تحت رفتار تحقیرآمیز یا حتی شکنجه قرار دهد.

کنت اسمیت، محکوم به قتلی که در سال ۱۹۸۸ انجام شد، قرار است در ۲۵ ژانویه (پنجم بهمن) در ایالت آلابامای آمریکا با استفاده از ماسک صورت متصل به سیلندر نیتروژن اعدام شود.

به‌گفته کارشناسان مجازات اعدام، این اولین باری است که یک اعدام قضایی در هر نقطه از جهان با استفاده از خفگی با گاز بی‌اثر (گازی که به راحتی با سایر مواد شیمیایی واکنش نشان نمی‌دهد) اجرا می‌شود.

اسمیت ۵۸ ساله یکی از تنها دو نفری است که در آمریکا از یک اقدام اعدام جان سالم به‌دربرده است. اعدام او در سال ۲۰۲۲ قرار بود با استفاده از تزریق مواد کشنده اجرا شود؛ پس از چندین مرحله تلاش مجریان اعدام برای یافتن رگ وریدی اسمیت در جهت تزریق مواد کشنده، اجرای اعدام متوقف شد.

چهار گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل، گفته‎اند که این روش جدید اعدام می‌تواند باعث رنج شدید شود. این روش احتمالا یک معاهده بین‌المللی را که آمریکا یکی از طرفین آن است، نقض می‌کند.

وکلای اسمیت، گفته‌اند که استفاده از این روش آزمایش‌نشده احتمالا قانون اساسی آمریکا را درباره «مجازات غیرعادی» نقض می‌کند.

یک قاضی فدرال در آلاباما در حال بررسی این موضوع است که آیا با درخواست اسمیت مبنی بر صدور دستور موقت برای توقف اعدام موافقت کند تا به شکایت وی در اعتراض به قانون اساسی پروتکل جدید ادامه یابد یا خیر. 

بیشتر اعدام‌های آمریکا با استفاده از دوز‌های کشنده باربیتورات انجام می‌شود؛ اما برخی از ایالت‌ها به دلیل قانون اتحادیه اروپا، که شرکت‌های دارویی را از فروش دارو‌هایی به زندان‌ها که می‌توان در اعدام‌ها استفاده کرد منع می‌کند، برای تهیه این دارو‌ها با مشکل مواجه شدند. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *