گزارش|

فرزند آیت‌الله مصباح: پدرم هیچگاه برای کسی تعیین تکلیف نکرد

16:01 - 12 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۲۶۱۰
فرزند آیت‌الله مصباح: پدرم هیچگاه برای کسی تعیین تکلیف نکرد
حجت‌الاسلام علی مصباح یزدی، فرزند ارشد آیت‌الله مصباح یزدی از خصوصیات اخلاقی این عالم و استاد حوزه علمیه گفت.

خبرگزاری میزان – دوازدهم دی ماه ۱۳۹۹ بود که خبری در راس فضای رسانه‌ای کشور قرار گرفت. آیت‌الله محمدتقی مصباح‌یزدی، در سن ۸۶ سالگی پس از یک دوره تحمل رنج بیماری در حالی دار فانی را وداع گفت که از او تاکنون بیش از صدها مقاله و کتاب منتشر شده است. 

پیام رهبر انقلاب

مقام معظم رهبری در پیام تسلیت خود فقدان آیت‌الله مصباح‌یزدی را خسارتی برای معارف‌اسلامی برشمردند. 

در پیام مقام معظم رهبری آمده است: «این، خسارتی برای حوزه‌ علمیه و حوزه‌ی معارف‌اسلامی است. ایشان متفکری برجسته، مدیری شایسته، دارای زبان گویائی در اظهار حق و پای با استقامتی در صراط مستقیم بودند. خدمات ایشان در تولید اندیشه‌ی دینی و نگارش کتب راه‌گشا، و در تربیت شاگردان ممتاز و اثرگذار، و در حضور انقلابی در همه‌ میدان‌هایی که احساس نیاز به‌حضور ایشان میشد، حقاً و انصافاً کم‌نظیر است. پارسایی و پرهیزگاری خصلت همیشگی ایشان از دوران جوانی تا آخر عمر بود و توفیق سلوک در طریق معرفت توحیدی، پاداش بزرگ الهی به این مجاهدت بلند مدت است. 

مقام معظم رهبری در بخش دیگری از این پیام، فرمودند: اینجانب که خود سوگوار این برادر قدیمی و عزیز می‌باشم، به خاندان گرامی و فرزندان عالم و صالح و دیگر بازماندگان ایشان و نیز به شاگردان و ارادتمندان این معلّم بزرگ و به حوزه‌ی علمیه تسلیت عرض میکنم و علوّ درجات ایشان و مغفرت و رحمت الهی را برای ایشان مسألت می‌نمایم.»

تئوری مبارزه 

آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی یکی از ارکان فکری و اندیشه‌ای حوزه علمیه قم در دوران نهضت اسلامی بود. 

پایگاه اطلاع‌رسانی مرکز اسناد انقلاب اسلامی خاطره‌ای از حجت‌الاسلام حسین حق‌‎بین از فعالان و مبارزان انقلابی درباره تاثیرات آرا و اندیشه آیت‌الله مصباح‌یزدی منتشر کرده است. 

در بخشی از این مطلب نقل شده است: «فراموش نمی‌کنم وقتی که ۷۵ شبانه‌روز زیر شکنجه شدید ساواک بودیم، سؤالی که همواره بازجو و شکنجه‌گر مدام می‌پرسید، این بود: مصباح‌یزدی چه چیزهایی به شما یاد می‌دهد؟ و با شدت و غلظت از من می‌خواست که اطلاعاتی درباره افکار آیت‌الله مصباح به وی بدهم.» 
 
در بخش دیگری از این مطلب که برشی است از تاریخ انقلاب‌اسلامی و به جنایانت منافقین ارجاع دارد، آمده است: «در زندان، مجاهدین خلق (منافقین‌) با پلیس و ساواک قرار گذاشته بودند که هر زندانی تازه واردی، ابتدا پانزده روز به آن‌ها سپرده شود تا روی او کار کنند و او را شستشوی مغزی بدهند. آنچه در داخل زندان به داد بنده و کسانی که من در آنجا با آن‌ها کار می‌کردم، رسید و مانع گمراهی ما شد، همان آموزش‌های آیت الله مصباح بود؛ ما در زندان، اندیشه‌های ایشان را در میان زندانیان مطرح می‌کردیم و برای آنان هم بسیار جذاب و آب سردی بود بر آتش‌های فتنه و گمراهی منافقین بود.» 
 
بنده خدا

حجت‌الاسلام علی مصباح یزدی، فرزند ارشد آیت‌الله مصباح یزدی در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان درباره شخصیت این استاد حوزه علمیه، بیان کرد: از وجوه برجسته منش و شخصیت آیت‌الله مصباح «اخلاص» بود. اخلاص در منش پدرم مظاهر و ظهور و بروزهای متفاوتی داشت. وقتی مقوله‌ای را به عنوان وظیفه شرعی، تشخیص می‌داد، خالصانه به آن عمل می‌کرد و نکته اینجاست که برای تشخیص وظیفه، زمان بسیاری زیادی صرف می‌کرد. 
 
وی با بیان خاطره‌ای از آیت‌الله مصباح یزدی، یادآور شد: یکی از دوستان نقل می‌کند که در باب موضوع ویژه‌ای که از پدر طرح سوال شده بود، برای پاسخ به آن تا ۲ ماه روی موضوع تامل و تفکر داشت. 
 
مصباح‌یزدی با بیان اینکه پدرم، مرد وظیفه بود و در بندگی خدا، اخلاص را اصل می‌دانست، تصریح کرد: آیت‌الله مصباح‌یزدی معتقد بود، انسان عامل به وظیفه است و در هر لحظه از زندگی باید تشخیص دهیم خداوند از بنده خود چه انتظار دارد و وظیفه‌ی انسان در برابر پروردگار داریم. سراسر زندگی پدرم مشق بندگی خداوند بود و در این مسیر هیچ تهدیدی بر او کارساز نبود. در هر حوزه‌ای که تشخیص می‌داد و احساس وظیفه می‌کرد، همت می‌گمارد. حال آنکه آن بخش عرصۀ علمی باشد یا فرهنگی، اجتماعی و با سیاسی باشد. 

این کارشناس امور دینی ادامه داد: آیت‌الله مصباح یزدی در موارد و مباحثی که نسبت به نگاه دیگر علما تشخیص متفاوت داشت، به‌هیچ وجه از موضع خود پا پس نمی‌کشید، مگر اینکه ثابت می‌شد که اشتباه کرده و تشخیصش درست نیست. 

مصباح‌یزدی یادآور شد: روزی به آیت‌الله مصباح خبر دادند، مسئله‌ای که از ابتکارات شماست توسط فردی مصادره و به نام و عنوان غیری چاپ و منتشر شده است. وی در مواجهه با این سرقت علمی کاملا بی‌تفاوت، تنها گفت؛ هدف این بود که مسئله به پاسخ داده شود و در اختیار دیگران قرار بگیرد، تفاوتی ندارد که به چه عنوانی منتشر شده است.

عضو هیئت علمی مؤسسه امام خمینی (ره) ادامه داد: پدرم هیچ‌گاه برای کسی تکلیف تعیین نکرد و حتی فرزندانش نیز به میل و اراده خود وارد حوزه شدند. 

وی در ادامه گفت: پدرم در تقابل با خطاها و اشتباهات، تنها به فرد خاطی هشدار می‌داد و سعی می‌کرد با نشان دادن راه درست به او کمک کند. 

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: یک روز یکی از طرفداران آثار شریعتی با مصباح‌یزدی به بحث و گفت‌وگو نشست. خب آن سال‌های اول انقلاب بود و نقدهای تند پدر بر آثار شریعتی معروف بود. هر چه این مباحثه داغ‌تر و  شور و حرارتش بیشتر می‌شد، پدرم منطقی‌تر و آرام‌تر، تفکر شخص مقابل را نقد می‌کرد. بحث که تمام شد آن فرد به استاد گفت: «این چه سرّی است که حتی کسانی که مخالف‌تان هستند، شما را دوست دارند؟» آیت‌الله مصباح نیز پاسخ داد: «من هر چه بیان می‌کنم از سر دلسوزی است و بی‌تعصب گفت‌وگو می‌کنم. دلم می‌خواهد اگر کسی شبهه‌ای دارد و گمراه شده، او را راهنمایی کنم و با هیچ‌کس دشمنی ندارم.» 

فرزند آیت‌الله مصباح‌یزدی در خاتمه اظهاراتش گفت: اگر بخواهم پدر را در یک گذاره توصیف کنم، این جمله را بیان می‌کنم: آیت‌الله مصباح‌‍یزدی سعی داشت تا بنده خوبی باشد. به یادآورید آیت‌الله ‍‌محمدتقی بهجت، تحت‌عنوان؛ «بنده خدا» امضاء می‌کرد. نکته آخر اینکه بزرگترین و مهم‌ترین ویژگی که خود استاد برای خود قائل بود، بندگی خدا بود. 

علم و عمل 

آیت‌الله عباس کعبی، عضو مجلس خبرگان رهبری عمل به علم و اسلام ناب محمدی را از ویژگی‌های مهم این مجاهد فقید، دانسته و در گفت‌وگو با خبرگزاریمیزان بیان کرد: آیت‌الله مصباح‌یزدی، جامع علوم معقول و منقول به این معنا که دانشمندی همه چیزدان و بحرالعلوم زمانه خود بود. 

وی افزود: این معلم فقید به آنچه علم داشت، عمل می‌کرد و به اسلام ناب‌محمدی بر پایه آموزه‌های اهل‌بیت (ع) به مثابه مذهبی که حیات‌طیبه را برای بشریت به ارمغان بیاورد اعتقاد عمیق داشت. 

به گفته، عضو هیئت‌علمی موسسه آموزشی، پژوهشی امام خمینی (ره)، آیت‌الله مصباح‌یزدی در فکر، طرح و برنامه و نهضت امام خمینی (ره) ذوب شد. وی از پیشگامان نهضت امام خمینی (ره) بود و بعد از امام راحل در مسیر رهبر معظم‌انقلاب حرکت کرد. 

آیت‌الله کعبی در تشریح شخصیت سیاسی، اجتماعی و فرهنگی آیت‌الله مصباح، گفت: هم از لحاظ ابعاد نظری و هم از لحاظ بعد عملی، ولایت‌مدار حقیقی بود و پرچم‌دار بصیرت و روشنگری و جریان‌ساز و به‌میدان آورنده‌ نیروهای مومن انقلابی حاضر در صحنه‌ تراز انقلاب‌اسلامی بود.

عضو مجلس خبرگان رهبری در پاسخ به این پرسش که چرا در رسانه‌ها و تلوزیون‌های معاند غربی همواره تصویری خشونت‌طلب از این استاد حوزه و دانشگاه ترسیم می‌شود تا جائی که آیت‌الله مصباح‌یزدی را تئوریسین خشونت در اسلام خطاب می‌کنند، در حالی که کلیدواژه خشونت با ذات حرفه و شغل معلمی آیت‌الله مصباح‌یزدی، در تعارض است، تصریح کرد: آیت‌الله مصباح‌یزدی تئوریسین اسلام بود، اسلام در مقابل کفار، دشمنان اسلام و دشمنان بشریت مرزبندی روشنی دارد.

آیت‌الله کعبی تاکید کرد: مرزبندی با دشمنان، دوستی و مهربانی با جبهه داخلی و مومنان و در نهایت پیروی از خط فرمان ولایت؛ سه ضلع مثلث ولایت‌مداری است.

وی در خاتمه اظهاراتش گفت: اگر آیت‌الله مصباح‌یزدی تندی می‌کرد، تندی و خشم وی در برابر دشمنان اسلام و دنباله‌های آن‌هاست. تندی و تاخت و تاز آیت‌الله مصباح بر پایه عقلانیت و غیرت انقلابی  به لشگر کفار است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *