رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی
نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه|

پیگیری ترور شهید سلیمانی/پاسخ صریح تهران به لندن/حق ایران در پاسخ به ترور شهید سید رضی موسوی/ ایران از بازگشت همه طرف‎ها به برجام استقبال می‎کند

10:56 - 11 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۲۲۸۵
پیگیری ترور شهید سلیمانی/پاسخ صریح تهران به لندن/حق ایران در پاسخ به ترور شهید سید رضی موسوی/ ایران از بازگشت همه طرف‎ها به برجام استقبال می‎کند
نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه با حضور خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی برگزار شد.

خبرگزاری میزان - ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، روز دوشنبه، ۱۱ دی، در نشستی خبری با حضور خبرنگاران رسانه‎های داخلی و خارجی شرکت کرد.

کنعانی در ابتدا با اشاره با سالروز شهادت سردار سلیمانی، گفت: در آستانه چهارمین سالگرد شهادت سردار بزرگ، قهرمان بین‌المللی مبارزه با تروریسم، حاج قاسم سلیمانی، نام و یاد این شهید گرانقدر را گرامی می‌دارم و به روح آن شهید والامقام درود و سلام می‌فرستم.

اندیشه مقاومت هر روز جان تازه‌ای به خود می‌گیرد

سخنگوی وزارت امور خارجه، گفت: شهید سلیمانی در بین ما نیست اما آراء، افکار و اندیشه‌ها و مکتب و اندیشه وی در منطقه برقرار است؛ نرم‌افزار مقاومت که آن شهید گرانقدر تولید کرد باقی است و اندیشه مقاومت هر روز جان تازه‌ای به خود می‌گیرد.

کنعانی همچنین با اشاره به شهادت سردار سیدرضی موسوی، اظهار کرد: یاد و خاطره شهید گرانقدر در طول سالیان طولانی در منطقه، شهید سیدرضی موسوی را گرامی می‌دارم و یک‌بار دیگر اقدام جنایت‌آمیز ترور این شهید را قویا محکوم می‌کنم.

وی تاکید کرد: رژیم صهیونیستی در توسل به اینگونه اقدامات جنایت‌آمیز هیچ‌گونه دستاورد راهبردی نخواهد داشت.

به گفته کنعانی، ملت‌های جهان در شرایطی سال نو را جشن می‌گیرند که سرزمین زادگاه عیسی‎مسیح تحت بی‌سابقه‌ترین جنایت رژیم غاصب صهیونیستی قرار دارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی در سایه حمایت تمام‌عیار آمریکا در ایام سال نو میلادی هم دست از اقدامات شرورانه و ماجراجویانه خود دست برنداشت و این جنایت را به‌طور مستمر ادامه می‌دهد، عنوان کرد: جا دارد از جامعه جهانی بخواهیم در مسئولیت حمایت از ملت فلسطین و بازدارندگی در مقابل ماشین کشتار در برابر رژیم صهیونیستی عمل کنند.

ارمنستان می‎تواند سرکنسول‎گری خود را در تبریز تاسیس کند

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار میزان درباره نتایج سفر وزیر امور خارجه به ارمنستان و زمان گشایش سرکنسولگری ارمنستان در تبریز و سرکنسولگری ایران در قاپان، گفت: سفر وزیر امور خارجه در پاسخ به دعوت به‌عمل آمده از سوی همتای ارمنستانی و در چارچوب رایزنی‌های دو کشور و شرایط در منطقه قفقاز صورت گرفت.

وی با بیان اینکه موضوعات مختلفی در چارچوب مباحث مطرح شده مورد رایزنی قرار گرفت، اظهار کرد: گفت‌وگو درباره موضوعات مشترک ۲ کشور، درباره روابط دوجانبه و نیز تحولات مرتبط با شرایط موجود در قفقاز انجام گرفت.

کنعانی، اضافه کرد: وزیر امور خارجه با نخست‌وزیر و با همتای خود و همچنین با دبیر شورای امنیت ملی ارمنستان دیدار و گفت‎وگو کرد و موضوعات مختلفی در چارچوب مباحث مطرح شده میان ۲ کشور مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار گرفت.

کنعانی با بیان اینکه در ارتباط با تحولات قفقاز هم گفت‌‌وگو و رایزنی‌ها انجام شد، افزود: ایران به‌ویژه یک‎بار دیگر از روند صلح میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان حمایت کرد و تاکید شد، که جمهوری اسلامی ایران آماده کمک برای پیشرفت هرچه بیشتر این روند و تحکیم صلح و ثبات در منطقه است، بر تمامیت ارضی و حاکمیت سیاسی کشور‌ها براساس اصول شناخته شده‌ جمهوری اسلامی ایران تاکید شد.

 

 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره افتتاح سرکنسول‌گری دو کشور در تبریز و قاپان، بیان کرد: در ارتباط با سرکنسولگری‌ها، این امر در چارچوب توافق قبلی میان ۲ کشور انجام شد؛ براساس توافق قبلی قرار بود که ایران سرکنسول‎گری خود را در قاپان تاسیس کند و در مقابل ارمنستان سرکنسولگری خود را در تبریز تاسیس کند؛ این یادداشت تفاهمی بود که چند سال قبل میان ۲ کشور امضا شد.

کنعانی، گفت: سرکنسولگری ما از قبل در قاپان تاسیس شده و فعال است و در کنار آن به‌طور متقابل ارمنستان می‌تواند سرکنسول‎گری خود را در تبریز تاسیس کند.

جنایت ترور شهید سلیمانی را با جدیت دنبال می‌کنیم

کنعانی با بیان اینکه پیگیری جنایت ترور شهید سلیمانی را با جدیت دنبال می‌کنیم، گفت: این موضوع هیچ‎گاه به بوته فراموشی سپرده نخواهد شد و یادداشت‎هایی از سوی وزارت امور خارجه به سوئیس به‌عنوان حافظ منافع آمریکا فرستاده شده است.

 

 

سخنگوی وزارت امور خارجه، افزود: معاون حقوقی نهاد ریاست جمهوری در این رابطه توضیحات دقیق حقوقی را مطرح کردند؛ اگر محاکمه عادلانه‌ای وجود داشته باشد حتما مسئله ترور مشمول جنایت بین‌المللی است و فرمانده این ترور باید مورد پیگرد، محاکمه و اجرای حکم قرار گیرد.

به گفته کنعانی، از نظر ایران چون شهید سلیمانی یکی از شخصیت‌های مورد حمایت بین‌المللی بوده و در یک سفر رسمی بوده است، وضعیت وی مشمول مفاد مندرج در کنوانسیون‌های بین‌المللی است و دیوان کیفری بین‎‌المللی می‌تواند به این مسئله ورود پیدا و حکم صادر کند.

وی با اشاره به اینکه شخص دادستان دیوان کیفری بین‌المللی می‌تواند به این موضوع ورود کند، اظهار کرد: ما پیگیری راه‌های ممکن را برای تحت پیگرد قرار دادن مجریان و عاملان اصلی ترور را با جدیت در حال پیگیری هستیم و کمیته ویژه تعیین شده به‌طور مستمر این موضوع را پیگیری می‌کند.

واکنش ایران به گزارش جدید آژانس

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه ایران به تمامی تعهدات خود در چارچوب معاهده عدم اشاعه و موافقتانه پادمان جامع پایبند بوده و است، گفت: از زمان امضای برجام تاکنون ایران هم در صدر فهرست کشورهایی بوده که بیشترین بازرسی‌های کارشناسان و بازرسان آژانس صورت گرفته است.

 

 

کنعانی، بیان کرد: از مدیرکل آژانس انتطار می‌رود از سیاست‌زدگی پرهیز کند و اجازه دهد همکاری‌های سازنده ایران و آژانس به صورت حرفه‌ای در چارچوب موافقتانه جامع و معاهده عدم اشاعه و بیانیه میان ایران و آژانس به صورت سازنده پیش برود.

اقدامات رژیم صهیونیستی درباره سوریه نقض حقوق بین‌الملل است

کنعانی در بخشی دیگر گفت: آنچه که رژیم صهیونیستی درباره سوریه انجام می‌دهد نقض حقوق بین‌الملل و منشور ملل متحد و نقص حاکمیت یک کشور مستقل عضو سازمان ملل است؛ چنین حملاتی از منظر همه حقوق بین‌المللی محکوم و شایسته واکنش است و اقدامات آن تهدیدی برای صلح بین‎المللی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی بیان کرد: دولت‌ها و ملت‌های منطقه این رفتار فرافکنانه و شرورانه رژیم صهیونیستی را می‌شناسند.

فضای مثبتی در روابط با مصر وجود دارد

کنعانی درباره روابط ایران و مصر، گفت: روابط ایران و مصر براساس نقشه راهی که میان دو وزیر خارجه برمبنای روسای دو کشور ترسیم شده در حال پیگیری است و  فضای مثبتی در روابط دو کشور وجود دارد.

 

 

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره روابط ایران و روسیه، گفت: روابط ایران و روسیه رو به جلو و مبتنی بر مصالح دو کشور و در مسیر توسعه مناسبات است.

کنعانی با بیان اینکه ما شاهد گسترش روابط روزافزون ایران و روسیه در زمینه‌‎های مختلف بودیم، اضافه کرد: بر مبنای اراده رهبران دو کشور این روابط براساس منافع دو کشور توسعه می یابد، وجود منافع مشترک دو کشور به معنای اتفاق نظر در همه زمینه‌ها نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه وجود دیدگاه‌های مختلف میان کشورها را امری طبیعی دانست و بیان کرد: مادامی که روابط دو کشور براساس احترام متقابل شکل بگیرد، این روابط قابلیت ارتقا دارد.

کنعانی درباره موضوع جزایر سه‌گانه ایرانی، تاکید کرد: درباره جزایر سه‌گانه ایرانی موضع صریح خود را اعلام کردیم و در گفت‌وگو با مقام‌های روسیه دیدگاه صریح ایران مطرح شد.

وی افزود: همکاری‌های خوب و قوی ایران و روسیه مانع از آن نیست که مواضع اصولی خود را درباره تمامیت ارضی ایران مطرح نکنیم.

ایران موضع دقیقی درباره فلسطین دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه در بخشی دیگر گفت: ایران موضع روشن و دقیقی درباره مسئله فلسطین دارد؛ ما در عین حالی که با طرف‌های منطقه‌‎ای در حال مشورت و رایزنی برای پایان بخشیدن به جنایت‌های جنگی داریم، درباره نحوه کمک به ملت فلسطین از جمله برای حل و فصل مشکلاتشان و برای ارسال کمک‌های گسترده انسان‌دوستانه این مشورت‌ها را داریم.

کنعانی با اشاره به اینکه درباره مسائل فلسطین معتقدیم این ملت فلسطین هستند که درباره مدیریت سیاسی و اجرایی تصمیم می‌گیرند، افزود: ما آمریکا را دارای ماهیت اخلاقی برای ایفای نقش در مسائل فلسطین نمی‎دانیم.

وی با بیان اینکه دولت آمریکا به طور مکرر اعلام کرده که خود را متعهد به امنیت رژیم صهیونیستی می‌داند، تاکید کرد: چنین دولتی چگونه می‎تواند اهلیت لازم را برای راهکار سیاسی درباره فلسطین داشته باشد؟

پاسخ صریح ایران به انگلیس

کنعانی با اشاره به تماس تلفنی وزیر خارجه انگلیس با امیرعبداللهیان، گفت: درباره گفت‌وگوهای وزیران امور خارجه ایران و انگلیس، مفاد اظهارات مطرح شده منتشر شد؛ پاسخ صریح و شفاف ایران از زبان وزیر امور خارجه مطرح شد.

کنعانی، تاکید کرد: طرح ادعاهای بی‌اساس را از سوی هیچ مقام و کشوری از جمله انگلیس که یک نقش تاریخی درباره بحران ریشه‌دار فلسطین دارد، نمی‌پذیریم، چنین اظهاراتی مسموع نیست.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به تحولات اخیر در دریای سرخ، می‎گوید: موضوعات مرتبط با تحرکات دولت آمریکا و انگلیس در دریای سرخ در راستای نقش‌آفرینی دو کشور در تشدید ناامنی در آب‌های منطقه است.

وی با اشاره به اینکه اظهارات مقامات رژیم صهیونیستی درباره تهدید استفاده از سلاح هسته‌ای علیه ملت فلسطین نشان دهنده این است این رژیم دارای سلاح پنهان هسته‌ای است، بیان کرد: با توجه به شرارت‌های این رژیم، تهدید استفاده از سلاح از سوی این رژیم وجود دارد.

ایران عضو بریکس شد

کنعانی با اشاره به عضویت ایران در بریکس، گفت: از امروز ایران عضو کامل گروه بریکس به شمار می‌رود؛ این گروه با پیوستن اعضای جدید وزن و اهمیت جدیدی در معادلات منطقه‌ای به دست آورده است.

رئیس‎جمهور به ترکیه می‎رود

سخنگوی وزارت امور خارجه، بیان کرد: برنامه سفر رئیس جمهور به ترکیه از قبل هم مطرح بوده است و این سفر در تاریخ خود اطلاع‌رسانی خواهد شد، موضوعات دوجانبه و منطقه‌ای در گفت‌وگوهای دو کشور وجود دارد.

سازمان همکاری‌های اسلامی ظرفیت‌های زیادی دارد

وی با اشاره به اینکه سازمان همکاری‌های اسلامی ظرفیت‌های زیادی دارد که می تواند در حمایت از ملت فلسطین به کار ببرد، اظهار کرد: نشست‌هایی که در سطوح بالا انجام شده و انتظار است در مرحله اجرا هم شاهد تحقق مواضع مشترک میان اعضا باشیم.

کنعانی، گفت: ایران پیشنهاد کرده که سازمان همکاری اسلامی می‌تواند با تشکیل یک تیم و کمیته تخصصی، مستندات لازم را برای ارائه این مستندات در محکوم کردن حقوقی جنایات جنگی رژیم تشکیل دهد و این پیشنهاد در چند مرحله مطرح شد.

حمایت ایران از راهکار سیاسی درباره جنگ اوکراین

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره جنگ اوکراین و راحل سیاسی برای آن، بیان کرد: ایران اعلام کرده آنچه می‌تواند به وضع موجود پایان بدهد، راهکار سیاسی است و ایران از راهکار سیاسی برای پایان جنگ اوکراین استقبال می‌کند.

دسترسی ایران به دارایی‎ها در قطر

سخنگوی وزارت امور خارجه به دارایی‌های ایران در بانک‌های قطر اشاره کرد و گفت: برای ایران استفاده از این دارایی‌ها وجود دارد و هیج تحول دیگری در این باره اتفاق نیفتاده است.

واکنش ایران به ترور شهید سید رضی موسوی

کنعانی در بخشی دیگر بیان کرد: ایران از اینکه به حمایت از مقاومت متهم می‌شود باکی ندارد؛ ایران با افتخار اعلام می‌کند حامی گروه‌های مقاومت فلسطینی در برابر رژیم غاصب صهیونیستی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: آنهایی باید به افکار عمومی دنیا پاسخ دهند که حقوق طبیعی یک ملت را نادیده گرفتند و به‌طور نامحدود از اقدامات جنایت‌آمیز رژیم صهیونیستی حمایت کردند.

وی با بیان اینکه شهید سید رضی موسوی مستشار ارشد نظامی ایران در حال ماموریت مستشاری از ارتش سوریه در روند مبارزه علیه تروریسم بود، گفت: به دعوت سوریه نیروهای مستشاری ایران در آن کشور حضور دارند.

کنعانی با تاکید بر اینکه حق ایران در پاسخ به ترور شهید سید رضی موسوی محفوظ است، تاکید کرد: ماجراجویی با هدف به چالش کشیدن صلح منطقه است و حتما اسرائیل و حامیان آن مسئول این اقدامات شرارت‌آمیز هستند و حق پاسخگویی برای ایران شناخته شده و محفوظ است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه ایران حق دارد به این اقدام پاسخ دهد، افزود: همچنین بر حق ذاتی دولت سوریه براساس قوانین بین‌المللی در پاسخ به حملات تروریستی تاکید می‌کنیم.

توضیحات درباره آزادی شهروند اسپانیایی

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در بخشی دیگر با اشاره به آزادی شهروند اسپانیایی گفت: درباره آزادی شهروند اسپانیایی، در چارچوب رافت انسانی و روند قانونی که قوه قضاییه متولی آن است انجام شده است، مراجع ذیربط چنانچه نیاز به اطلاع‌رسانی بیشتر باشد، اطلاع‌رسانی را انجام خواهند داد.

ایران از بازگشت همه طرف‎ها به برجام استقبال می‎کند

کنعانی همچنین درباره موضوع برجام، اظهار کرد: ایران در چارچوب التزام به میز مذاکره برای بازگشت متعهدانه همه طرف‌ها و اینکه در این موضوع جمع‌بندی لازم صورت گیرد و همچنین طرف‌ها به مذاکرات بازگردند، استقبال می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه، گفت: ما در چارچوب خطوط قرمز ایران برای بازگشت متعهدانه همه طرف‌ها به برجام و آغاز مذاکرات مشکلی نداریم.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *