ابعاد اقامه دعوی آفریقای جنوبی علیه نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه

23:36 - 10 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۲۲۵۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
ابعاد اقامه دعوی آفریقای جنوبی علیه نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه
بیانیه آفریقای جنوبی درباره طرح دعوی در دیوان بین‌المللی دادگستری می‌گوید که به شدت نگران وضعیت غیرنظامیانی است که در حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه به دلیل استفاده بی‌رویه از زور و اخراج اجباری ساکنان، گرفتار شده‌اند.

خبرگزاری میزان - در تاریخ ۲۹ دسامبر ۲۰۲۳، آفریقای جنوبی درخواستی را مبنی بر اقامه دعوی علیه رژیم صهیونیستی درباره نقض تعهدات این رژیم در رابطه با فلسطینیان نوار غزه، تحت کنوانسیون پیشگیری و مجازات جنایت نسل‌کشی (کنوانسیون نسل‌کشی)، به دیوان بین‌المللی دادگستری تسلیم کرد.

طبق این درخواست اشاره شده است که اقدامات رژیم صهیونیستی از ویژگی نسل‌کشی برخوردار است، زیرا این اقدامات با مقاصدی خاص و به منظور نابودی فلسطینیان در غزه به‌عنوان بخشی از گروه ملی، نژادی و قومی بزرگ همراه بوده است. رفتار و اقدامات رژیم صهیونیستی در رابطه با فلسطینیان در غزه، چه از طریق ارگان‌ها، عوامل دولتی، سایر افراد و نهاد‌ها که طبق دستورالعمل یا تحت دستور آن عمل می‌کنند، طبق کنوانسیون نسل‌کشی نقض تعهدات محسوب می‌شود.

در ادامه این طرح دعوی اشاره شده است که اسرائیل، به ویژه از ۷ اکتبر ۲۰۲۳، اقدامات مستقیم و علنی درباره نسل‌کشی را پیگیری نکرده و در این راستا کوتاهی کرده است. 

همچنین آفریقای جنوبی از دیوان خواسته است که تدابیر موقتی را به منظور حمایت از حقوق مردم فلسطین در مقابل آسیب‌های بیشتر، شدید و جبران‌ناپذیر تحت کنوانسیون نسل‌کشی و  اطمینان از پایبندی اسرائیل به تعهدات خود بر اساس کنوانسیون نسل‌کشی، اتخاذ کند.

با توجه به طرح دعوی آفریقای جنوبی در دیوان بین المللی دادگستری، وزارت خارجه این کشور نیز در همان روز (تاریخ ۲۹ دسامبر ۲۰۲۳)، بیانیه مطبوعاتی صادر کرد.

در این بیانیه آفریقای جنوبی اعلام کرده است که به شدت نگران وضعیت غیرنظامیانی است که در حملات کنونی رژیم صهیونیستی به نوار غزه به دلیل استفاده بی‌رویه از زور و اخراج اجباری ساکنان، گرفتار شده‌اند.

گزارش‌های بی وقفه‌ای از جنایات بین‌المللی، مانند جنایات علیه بشریت و جنایات جنگی و همچنین گزارش‌هایی مبنی بر وقوع اعمالی که به مثابه نسل‌کشی یا جنایات مرتبط با آن است، وجود دارد.

در ادامه بیانیه اشاره شده است که درباره اقدامات نسل‌کشی یا جنایات مرتبط با آن مطابق با کنوانسیون ۱۹۴۸ (که در مورد پیشگیری و مجازات نسل‌کشی است)، این جنایات در مورد کشتار‌های جاری در غزه انجام شده و ممکن است هنوز هم انجام شود.

آفریقای جنوبی بار‌ها اعلام کرده است که خشونت‌ها و حملات علیه همه غیرنظامیان را محکوم می‌کند.

علاوه بر این، آفریقای جنوبی به‌طور مداوم خواستار آتش‌بس فوری و دائمی و از سرگیری مذاکراتی شده است که به خشونت‌های ناشی از ادامه اشغال ستیزه‌جویانه فلسطین، پایان دهد.

در پایان به این نکته اشاره شد که آفریقای جنوبی به عنوان یکی از کشور‌های عضو کنوانسیون پیشگیری و مجازات جنایت نسل‌کشی، متعهد به جلوگیری از وقوع نسل‌کشی است.

بنابراین، در جلسه ویژه‌ای که در ۸ دسامبر ۲۰۲۳ برگزار شد، کابینه دستور داد که به دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه مراجعه شود تا دستوری صادر شود که طی آن به اسرائیل که یکی از اعضای آن نیز است، دستور دهد از هرگونه اقدامی که ممکن است به منزله نسل‌کشی یا طبق جرایم مرتبط با کنوانسیون باشد، خودداری کند.

در این زمینه در تاریخ ۲۹ دسامبر ۲۰۲۳ درخواستی به دیوان ارائه شد که در آن از دیوان خواسته شده است که فوری اعلام کند که طبق کنوانسیون نسل‌کشی اسرائیل تعهدات خود را نقض می‌کند و باید فوراً کلیه اقدامات و اقدامات ناقض آن تعهدات را متوقف کند و برخی اقدامات مرتبط را انجام دهد.

دیوان بین‌المللی دادگستری طرح شکایت آفریقای جنوبی درباره نقض تعهدات اسرائیل را تایید کرد. بر این مبنا آفریقای جنوبی بر پایه کنوانسیون نسل‌کشی، علیه اسرائیل اقامه دعوی کرده است.

در این راستا جنبش حماس طی بیانیه‌ای ضمن تقدیر از دادخواست آفریقای جنوبی در دیوان بین‌المللی دادگستری اعلام کرد که اقدام آفریقای جنوبی گام مهمی در جهت بازخواست و محاکمه سران رژیم صهیونیستی به عنوان جنایتکاران معاصر است که وحشیانه‌ترین جنایات را در عصر حاضر در حق بشریت مرتکب شده‌اند.

از تمام کشور‌ها می‌خواهیم که درخواست‌هایی مشابه را علیه رژیم جنایتکار به اعتبار اینکه تهدیدی برای صلح و امنیت جهانی است، به دادگاه‌های کیفری ملی و بین‌المللی ذی‌ربط ارائه دهند تا تضمین شود که این رژیم از مجازات به خاطر جنایات وحشیانه علیه کودکان و غیر نظامیان در نوار غزه طفره نرود.

در پی اقدام آفریقای جنوبی، وزارت خارجه اسرائیل طی بیانیه‌ای واکنش نشان داد. اسرائیل روز جمعه ارجاع درخواست آفریقای جنوبی علیه خود در دیوان بین‌المللی دادگستری را به عنوان یک افترا بی‌اساس و بدون هیچ ‌گونه ارزش قانونی دانست و آن را رد کرد و مدعی شد که در جنگ با حماس در غزه، به قوانین بین‌المللی پایبند است.

آفریقای جنوبی در اوایل ماه نوامبر دیپلمات‌های خود را از اراضی اشغالی فراخواند و رژیم صهیونیستی نیز به نوبه خود سفیر خود را از این کشور فراخواند.

علاوه براین پارلمان آفریقای جنوبی به تعلیق کلیه روابط دیپلماتیک با اسرائیل رای داد هرچند دولت این کشور هنوز رسما به این رای پاسخی نداده است.

همچنین در ماه گذشته آفریقای جنوبی به همراه ۵ کشور رسما شکایتی را درباره جنایت جنگی اسرائیل در غزه به دیوان بین‌المللی کیفری تسلیم کرده بود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *