رویداد‌های سیاسی سال ۲۰۲۳؛ از جنگ غزه تا بازداشت ترامپ

7:30 - 11 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۲۰۲۶
رویداد‌های سیاسی سال ۲۰۲۳؛ از جنگ غزه تا بازداشت ترامپ
جهان در سال ۲۰۲۳ که به پایان خود رسید با تحولات و رویداد‌های سیاسی ویژه‌ای روبرو شد.

خبرگزاری میزان - جهان در سال ۲۰۲۳ میلادی از آغاز تا پایان شاهد رویداد‌های سیاسی مهمی بود که تاثیراتی گسترده‌ را در صحنه بین‌المللی داشته است.

از جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه تا بازداشت دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، صحنه جهانی شاهد طیفی از تحولات در سال ۲۰۲۳ بود.

برخی از آنها رویداد‌های بودند که جهان را تکان داده و سال‌های آینده را به شدت تحت تأثیر قرار خواهند داد. 

در این مطلب نگاهی به برخی از مهم‌ترین رویدادهای سیاسی و تنش‌های دیپلماتیک که در ۱۲ ماه گذشته روی داده‌اند، می‌اندازیم.

جنگ غزه

درگیری رژیم صهیونیستی و مقاومت فلسطین در غزه با حمله غافلگیرانه مقاومت به اراضی اشغالی در هفتم اکتبر (۱۵ مهر) آغاز شد. 

براساس آخرین گزارش آژانس پناهندگان فلسطینی سازمان ملل، تجاوز رژیم صهیونیستی به غزه به تلفات ویرانگر منجر شده که با بیش از ۲۱ هزار شهید فلسطینی، مجروح شدن ده‌ها هزار نفر و آواره شدن ۹۰ درصد از جمعیت ۲.۳ میلیونی غزه همراه بوده است.

همچنین در روز عملیات طوفان الاقصی نیز هزار و ۲۰۰ شهرک‌نشین صهیونیست به هلاکت رسیدند که در تاریخ این رژیم بی‌سابقه بوده است.

در همین حال، تلاش‌های سازمان ملل و کشور‌ها برای انجام اقدامات موثر با چالش‌هایی مواجه شده است.

خان در زندان

عمران خان، نخست‌وزیر سابق پاکستان در ۹ می‌ در داخل دادگاه عالی اسلام آباد بازداشت شد. پلیس پاکستان، خان را به اتهام فساد بازداشت کرد. 

اما دادگاه عالی پاکستان این بازداشت را غیرقانونی اعلام کرد. از سال ۲۰۲۲، از این بازیکن سابق کریکت که تبدیل به سیاستمدار شده بود، در بیش از ۱۵۰ پرونده حقوقی با اتهامات مختلف از فساد تا تروریسم نام برده شده است.

در آغاز ماه آگوست، عمران خان برای دومین بار به دلیل یک پرونده فساد جداگانه بازداشت شد. او به‌طور غیابی به سه سال حبس محکوم شد که همچنین خان را از داشتن منصب سیاسی برای ۵ سال آینده منع می‌کند.

بازداشت و مراحل قانونی متعاقب آن آشفتگی سیاسی قابل توجهی در پاکستان ایجاد کرده است. او در تمام پرونده‌ها اظهار بی‌گناهی کرده است.

به قدرت رسیدن چارلز سوم

چارلز سوم به‌طور رسمی به‌عنوان چهلمین پادشاه انگلیس در مراسمی ۲ ساعته در ششم می (۱۶ اردیبهشت) در کلیسای وست مینستر تاج‌گذاری کرد. 

در حالی که چارلز پس از مرگ الیزابت دوم در سپتامبر ۲۰۲۲ به سلطنت رسید، اما تاج‌گذاری رسمی در سال ۲۰۲۳ انجام شد. 

جنگ اوکراین

۲۴ فوریه ۲۰۲۳، سالگرد آغاز جنگ روسیه و اوکراین بود. تجزیه و تحلیل مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی (CSIS) نشان داد که روسیه در سال اول جنگ در اوکراین بیشتر از تمام جنگ‌هایش از زمان جنگ جهانی دوم متحمل خسارات جنگی شده است. در طرف دیگر، اوکراین نیز تلفات بالایی را شاهد بود.

نشست سران اتحادیه اروپا و اوکراین در سوم فوریه ۲۰۲۳ همچنین به مسیر اوکراین برای عضویت در اتحادیه اروپا، ابتکارات برای صلح و پاسخگویی، پاسخ اتحادیه اروپا به جنگ، و همچنین همکاری در بازسازی، امداد، انرژی و اتصال پرداخت. 

این اولین نشست سران اتحادیه و کی‌یف از زمان آغاز درگیری و معرفی اوکراین به‌عنوان کشور نامزد بود.

بازداشت دونالد ترامپ

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا پس از تسلیم خود به مقام‌های جورجیا، در شامگاه ۲۵ آگوست به‌طور رسمی در زندان شهر فولتون آتلانتا بازداشت شد.

ترامپ با اتهامات مرتبط با تلاش‌های وی برای تغییر نتیجه انتخابات ۲۰۲۰ در ایالت جورجیا مواجه است.

در زندان فولتون از ترامپ انگشت‌نگاری و عکسبرداری شد. او در مجموع ۲۰ دقیقه را در زندان گذراند و سپس با یک جت شخصی به زمین گلف خود در نیوجرسی بازگشت. 

انتخابات ریاست‌جمهوری آرژانتین

خاویر میلی در انتخابات ریاست‌جمهوری آرژانتین در سال ۲۰۲۳ با بیشترین حاشیه پیروزی که از سال ۱۹۸۳ تاکنون در این کشور دیده شده است، پیروز شد. 

پیشنهاد‌های میلی برای آرژانتین که با تورم سرسام‌آور دست‌وپنجه نرم می‌کند، شامل کاهش اندازه دولت، دلاری کردن اقتصاد و حذف بانک مرکزی بود. 

در ۲۱ دسامبر، هزاران نفر اعتراض خود را به اقدامات ریاضتی و مقررات‌زدایی اعلام شده از سوی رئیس‌جمهور تازه انتخاب شده آغاز کردند. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *