وضعیت جهانی غذا در سال ۲۰۲۴؛ تاثیر گرمایش زمین بر عرضه محصولات

11:52 - 06 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۱۵۷۱
وضعیت جهانی غذا در سال ۲۰۲۴؛ تاثیر گرمایش زمین بر عرضه محصولات
کارشناسان عنوان می‌کنند که مصرف‌کنندگان در سال آینده میلادی ممکن است با منابع غذایی محدودتر مواجه شوند.

خبرگزاری میزان - قیمت‌های بالای مواد غذایی در سال‌های اخیر کشاورزان را در سراسر جهان وادار کرده تا غلات و دانه‌های روغنی بیشتری بکارند؛ اما به دلیل جریان آب‌وهوایی ال نینو، محدودیت‌های صادراتی و الزامات بالاتر سوخت‌های زیستی، مصرف‌کنندگان قرار است تا سال ۲۰۲۴ با منابع محدودتری مواجه شوند.

تحلیلگران و معامله‌گران می‌گویند که قیمت‌های جهانی گندم، ذرت و سویا پس از چندین سال افزایش شدید، به دلیل رفع برخی تنگنا‌های دریای سیاه و همچنین کمرنگ شدن نگرانی از رکود جهانی در سال ۲۰۲۳ به سمت کاهش می‌رود، اگرچه قیمت‌ها در برابر شوک‌های عرضه و تورم مواد غذایی در سال جدید آسیب‌پذیر هستند. 

اوله هو، مدیر خدمات مشاوره در کارگزاری کشاورزی IKON Commodities در سیدنی گفت: تصویر عرضه غلات مطمئنا در سال ۲۰۲۳ با محصولات بزرگتر در برخی از مکان‌های کلیدی که مهم هستند بهبود یافت؛ اما ما هنوز واقعا از بحران خارج نشده‌ایم.

وی گفت: ما پیش‌بینی بروز پدیده آب‌وهوایی ال نینو را دست‌کم از ماه آوریل تا ماه می‌داریم. برزیل تقریبا به‌طور قطع ذرت کمتری تولید خواهد کرد و چین با خرید حجم بیشتری از گندم و ذرت از بازار بین‌المللی، بازار را شگفت‌زده می‌کند.

ال نینو و تولید مواد غذایی

پیش‌بینی می‌شود که پدیده آب‌وهوایی ال نینو، که در سال ۲۰۲۳ باعث خشکی بخش‌های وسیعی از آسیا شد، در نیمه اول سال ۲۰۲۴ ادامه یابد. این موضع منابع برنج، گندم، روغن پالم و سایر محصولات کشاورزی برخی از صادرکنندگان برتر محصولات کشاورزی جهان را در معرض خطر قرار خواهد داد. 

بازرگانان و مقامات انتظار دارند تولید برنج آسیایی در نیمه اول سال ۲۰۲۴ کاهش یابد.

ذخایر جهانی برنج در سال جاری پس از کاهش تولید به دلیل پدیده آب‌وهوایی ال نینو، کاهش یافت و هند را که تا حد زیادی بزرگترین صادرکننده جهان است، واداشت تا صادرات را محدود کند.

در حالی که سایر بازار‌های غلات در حال از دست دادن ارزش خود بودند، قیمت برنج در سال ۲۰۲۳ به بالاترین حد خود در ۱۵ سال گذشته رسید و قیمت‌ها در برخی از قطب‌های صادراتی آسیا ۴۰ تا ۴۵ درصد افزایش یافت. 

گندم هند نیز به دلیل کمبود رطوبت در خطر است و این موضوع می‌تواند دومین مصرف‌کننده بزرگ گندم جهان را مجبور کند برای اولین بار در شش سال گذشته به دنبال واردات باشد؛ موجودی داخلی در انبار‌های دولتی هند به کمترین میزان در هفت سال گذشته رسیده است.

مشکلات کشاورزی

در آوریل کشاورزان استرالیا، کشور صادرکننده شماره ۲ گندم در جهان، باید محصول خود را در خاک‌های خشک بکارند. این به دلیل ماه‌ها گرمای شدید است که عملکرد محصول امسال این کشور را کاهش داده است. 

احتمالا این موضوع خریداران، از جمله چین و اندونزی را وادار خواهد کرد تا به‌دنبال حجم بیشتری گندم از سایر صادرکنندگان در آمریکای شمالی، اروپا و منطقه دریای سیاه باشند.

یک موسسه کشاورزی در یادداشتی درباره این موضوع نوشت: وضعیت عرضه گندم در سال زراعی جاری ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ احتمالا در مقایسه با سال گذشته وخیم‌تر خواهد شد؛ به این دلیل که صادرات از کشور‌های تولیدکننده مهم به میزان قابل توجهی کمتر خواهد بود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *