جنگ غزه؛ خون‎بارترین کارزار کشتار در تاریخ معاصر

8:56 - 03 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۰۸۲۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
جنگ غزه؛ خون‎بارترین کارزار کشتار در تاریخ معاصر
ساکنان مناطق مختلف نوار غزه در میانه بمباران رژیم صهیونیستی، محاصره، کمبود دارو، تجهیزات پزشکی و مواد غذایی، وضعیت فاجعه‌باری را تجربه می‌کنند.

خبرگزاری میزان - هزاران فرد مجروح و بیمار در نوار غزه به دلیل گرسنگی یا کمبود مراقبت‌های اولیه پزشکی با مرگ تدریجی مواجه هستند، چراکه بیشتر بیمارستان‌های این منطقه از دسترس خارج شده‌اند.

نهاد‌های حقوق بشری و امدادی مختلف از شهادت تعداد زیادی بیمار و مجروح، از جمله بیماران بستری در بیمارستان‌ها و درمانگاه‎ها، در نتیجه مراقبت‌های پزشکی ناکافی خبر می‌دهند.

 

وضعیت بحرانی ساکنان نوار غزه در بحبوحه خونبارترین کشتار جمعی تاریخ معاصر

 

همچنین تعداد قابل توجهی از افراد دیگر که در خانه‌های خود به شهادت رسیده‌اند و نمی‌توانستند به بیمارستان منتقل شوند، یا به این دلیل که هیچکدام از امکانات درمانی در منطقه‌شان وجود نداشت -همانطور که در حال حاضر در شمال شهر غزه این وضعیت وجود دارد- یا به این دلیل که تأسیسات موجود از سوی رژیم صهیونیستی اشغال شده‌اند، ثبت شده است.

 

 

هر روز تعداد بیشتری از بیماران در شمال نوار غزه به شهادت می‌رسند، بدون اینکه فرصتی برای درمان در بیمارستان‌ها داشته باشند و این امر نتیجه مستقیم هدف قرار دادن بیمارستان‌ها از سوی رژیم صهیونیستی و قطع کمک‌های بشردوستانه است.

دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی در سراسر نوار غزه، به ویژه در شهر غزه و مناطق شمالی این باریکه بسیار محدود است.

وضعیت بحرانی مراکز درمانی شمال نوار غزه

تمام بیمارستان‌ها در بخش شمالی غزه از کار افتاده‌اند، یک کلینیک بهداشتی که قبلا بمباران و محاصره شده بود، اکنون ظرفیت محدودی دارد و یک مرکز آمبولانس هلال احمر در اردوگاه جبالیا از چند روز گذشته در محاصره بوده است.

مجتمع پزشکی الشفا در شهر غزه که اکنون ساختمان‌های آن ویران شده، به یک مرکز پناهگاهی تبدیل شده است.

 

 

به دنبال تخریب مجتمع پزشکی الشفا، پرسنل پزشکی مجبور به تخلیه در میان کمبود تجهیزات پزشکی، قطعی برق و آب و توانایی بسیار محدود برای ارائه هرگونه خدمات پزشکی به بیماران شدند.

روایت‌هایی از وضعیت ساکنان غزه

باسم عوده، مجروح ۴۰ ساله، بر اثر جراحات چند روز پیش در حمله هوایی رژیم صهیونیستی به شمال نوار غزه، با وجود جراحات متوسط، در مجتمع پزشکی الشفا به شهادت رسید.

 به گفته خانواده او، عوده از ناحیه اندام تحتانی آسیب دید و به الشفا منتقل شد، اما به دلیل اینکه تجهیزات پزشکی کافی برای درمان او در دسترس نبود، چندین روز خونریزی داشت تا اینکه تسلیم جراحاتش شد و به شهادت رسید.

 

 

ابوعواد، ۳۸ ساله، پس از تحمل عوارض سلامتی در خانه خود در محله شیخ رضوان شهر غزه به شهادت رسید، او قبل از نسل‎کشی رژیم صهیونیستی، از بیماری قلبی رنج می‌برد و خانواده‌اش نتوانستند او را برای درمان به هیچ بیمارستانی منتقل کنند.

یک پیرمرد ۶۷ ساله به نام عید الجعل در خانه خود در محله الصحابه در مرکز شهر غزه به دلیل نبود غذا و گرسنگی به شهادت رسید؛ شهادت او پس از آن اتفاق افتاد که خودرو‌ها و تانک‌های ارتش رژیم صهیونیستی برای چندین روز خانه او را محاصره کردند.

سازمان‌های بشردوستانه اعلام کردند که در حال تلاش برای ثبت ده‌ها مورد بیشتر از بیماران و مجروحانی هستند که در بخش‌های مختلف شهر غزه و مناطق شمالی نوار غزه بدون دسترسی به مراقبت‌های پزشکی جان خود را از دست داده‌اند، زیرا عملیات بیمارستان‌ها به‌طور کامل به حالت تعلیق درآمده است.

 

وضعیت بحرانی ساکنان نوار غزه در بحبوحه خونبارترین کشتار جمعی تاریخ معاصر

 

وخامت بی‌سابقه شرایط بیماران غزه

گروه‌های مختلف حقوق بشری با هشدار درباره وخامت بی‌سابقه شرایط فاجعه‎باری که بیماران و کارکنان بهداشتی باقی‌مانده در شهر غزه و مناطق شمالی این باریکه با آن مواجه هستند، هشدار دادند که صد‌ها مجروح و بیمار مزمن، زنان باردار و نوزادان با مرگ قریب‌الوقوع مواجه هستند و با وجود این جامعه بین‌المللی نمی‌تواند جلوی نسل‌کشی غزه از سوی رژیم صهیونیستی را بگیرد.

بیمارستان المعمدانی شهر غزه به شدت مملو از بیمارانی است که نیاز به مراقبت‌های اضطراری دارند؛ اجساد در محوطه آن قرار دادرند، زیرا حملات کنونی رژیم صهیونیستی دفن آن‌ها را به شیوه‌ای امن غیرممکن می‌کند.

 

وضعیت بحرانی ساکنان نوار غزه در بحبوحه خونبارترین کشتار جمعی تاریخ معاصر

 

این مرکز تا دو روز پیش تنها بیمارستان فعال در شمال غزه بود که به دلیل کمبود تجهیزات پزشکی، انرژی، سوخت، غذا و آب، اتاق‌های عمل آن تعطیل شد و این امر عملا شهر غزه و شمال نوار غزه را بدون هیچ بیمارستانی رها می‌کند، زیرا ۴ بیمارستانی که هنوز در آنجا باز هستند با دشواری کار می‌کنند و علیرغم تلاش‌های زیاد کارکنان، تقریبا هیچ مراقبتی ارائه نمی‌دهند و در این مرحله عملا قادر به نجات جان افراد نیستند.

 

۲۳ بیمارستان از ۳۵ بیمارستان در نوار غزه غیرفعال هستند، در حالی که ۹ بیمارستان به طور جزئی فعالیت دارند و ۴ بیمارستان با خدمات بسیار محدود در حال فعالیت هستند.

براساس گزارش جمعیت هلال احمر فلسطین، ۸۰۰ هزار فلسطینی ساکن شهر غزه و منطقه شمالی آن در حال حاضر به خدمات درمانی دسترسی ندارند.

سازمان بهداشت جهانی همچنین گزارش داده که بیمارستان‌های باقی‌مانده در نوار غزه از کمبود شدید سوخت و تجهیزات اولیه رنج می‌برند و ۳ برابر ظرفیت خود کار می‌کنند.

 

وضعیت بحرانی ساکنان نوار غزه در بحبوحه خونبارترین کشتار جمعی تاریخ معاصر

 

به دلیل تمرکز بر حملات سنگین هوایی، زمینی و توپخانه‌ای رژیم صهیونیستی به نوار غزه که منجر به رکوردشکنی تعداد تلفات شده است، شرایط بیماران غزه دیگر اولویت اصلی نیست؛ هزاران بیمار در میان کمبود کامل کمک‌های پزشکی و کمبود سوخت، آب و مواد غذایی و بیش از ۲ هزار بیمار سرطانی نیاز فوری به دریافت خدمات اولیه بهداشتی دارند.

بیماران نارسایی کلیه، حدود ۵۰ هزار بیمار قلبی عروقی، بیش از ۶۰ هزار بیمار دیابتی و حدود ۵۰ هزار زن باردار، هزاران بیمار سالخورده و بستری فاقد هرگونه مراقبت بهداشتی یا دسترسی به دارو هستند، مانند بسیاری از زنان باردار و نوزادان که در معرض خطر مرگ ناشی از کم‌آبی و سوء تغذیه قرار دارند.

در صورت نبود دارو، تجهیزات پزشکی و سایر ملزومات، همه بیماران در نهایت و به‌طرز دردناکی با مرگ مواجه خواهند بود. نهاد‌های بشردوستانه بر نیاز فوری به آتش‌بس بشردوستانه برای حمایت از امکانات پزشکی باقی‌مانده نوار غزه و اجازه دادن به مراقبت‌های پزشکی لازم برای بیماران یا مجروحان تاکید دارند.

 

کارزار کشتار در غزه

رژیم صهیونیستی خون‌بارترین کارزار مجازات و کشتار جمعی در تاریخ معاصر را علیه بیش از ۲.۳ میلیون نفر در نوار غزه انجام می‌دهد که نشان دهنده نقض آشکار قوانین بین‌المللی بشردوستانه و نقض فاحش قوانین است.

جامعه بین‌المللی به‌ویژه کشور‌های امضاکننده کنوانسیون ژنو باید مسئولیت‌های خود را بر عهده بگیرند؛ تامین حفاظت از غیرنظامیان در نوار غزه و تاسیسات مراقبت‌های بهداشتی در آنجا، تامین فوری تمامی منابع لازم بهداشتی و حصول اطمینان از این امر که غیرنظامیان و مراکز پزشکی هرگز هدف قرار نخواهند گرفت.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *